ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 2 آبان 1389     |     کد : 10660

مغز مادران بعد از زايمان بزرگتر مي شود

پژوهشگران آمريکايي در تحقيقات خود دريافتند که مغز مادران بلافاصله پس از زايمان رشد مي کند و بزرگ مي شود.

 پژوهشگران آمريکايي در تحقيقات خود دريافتند که مغز مادران بلافاصله پس از زايمان رشد مي کند و بزرگ مي شود.
به گزارش مهر، محققان موسسه ملي تحقيقات بهداشت ذهن در مريلند آمريکا به تازگي بر روي گروهي از تازه مادرها تحقيقاتي را انجام دادند که نشان مي دهد ماده خاکستري مغز زنان بلافاصله پس از زايمان افزايش حجم پيدا مي کند.
اين محققان از طريق دستگاه رزونانس مغناطيسي فعاليت مغزي 19 تازه مادر که بين دو هفته تا 4 ماه قبل بچه به دنيا آورده بودند را بررسي کردند و دريافتند که در اين دوره زماني تغييرات قابل توجهي در مغز اين مادران ايجاد شده است. به ويژه تفاوت هايي در افزايش ماده خاکستري در مناطق هيپوتالاموس (مسئول پردازش احساسات) ، بادامه مغز (مرتبط با تحريکات حسي)، لب آهيانه و کورتکس جلوپيشاني مشاهده شد.
اين بررسي ها نشان داد بخش هايي از مغز که با افزايش سلولي مواجه شدند با احساسات، عواطف و تحريکات حسي مرتبطند. در کل، افزايش حجم مغز پس از زايمان يک عملکرد فيزيولوژيکي نسبت به تحريکاتي است که از نوزاد به مادر مي رسد.
از آنجا که مغز زنان به صورت از پيش تعيين شده براي مادر شدن سازگار شده است بنابراين به محض اينکه زنان فرزندي به دنيا مي آورند مغز آمادگي لازم براي واکنش نشان دادن به مسئوليتهاي جديد مراقبت از يک نوزاد را دارد.
اين دانشمندان در اين خصوص توضيح دادند:«تغييرات در سطح هورموني که براي مراقبت از يک کودک ضروري هستند مي توانند پايه تغييرات حجم مغز باشند».
رزونانس مغناطيسي نشان داد که چگونه تغييرات مغزي مستقيما بر توسعه حس همدردي که مادر را به نوزاد پيوند مي زند اثر مي گذارند.
به گفته اين محققان، درک اين اتصال مي تواند به درمان زناني که مشکلاتي در سطح هيپوتالاموس و بادامه مغز دارند و از افسردگي پس از زايمان رنج مي برند کمک کند.
درحقيقت، تحقيقات پيشين نشان مي داد که فعاليت مغزي زنان مبتلا به افسردگي پس از زايمان در فضاهاي مسئول پردازش احساسات نسبت به تازه مادران سالم کوچکتر است.


نوشته شده در   يکشنبه 2 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode