ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 2 آبان 1389     |     کد : 10651

راز ديگري از گنجينه دايناسورها

ده‌ها سال پس از كشف يك گنجينه شگفت‌انگيز از فسيل‌هاي دايناسور در مركز اسپانيا، اين گنج رازهاي خود را بازگو مي‌كند.

جام جم آنلاين: ده‌ها سال پس از كشف يك گنجينه شگفت‌انگيز از فسيل‌هاي دايناسور در مركز اسپانيا، اين گنج رازهاي خود را بازگو مي‌كند.سال‌ها قبل يك ماشين حفاري شيارهايي را در زمين‌هاي باير يك شهر قرون وسطايي ايجاد مي‌كرد تا كاشت عمومي درختان كاج در آن محل آغاز شود، اما اين شيار شكافي در اعماق 100 ميليون سال تاريخ و يكي از غني‌ترين مناطق فسيلي اروپا ايجاد كرد.
ناخن‌هاي بيل مكانيكي راهي به مجموعه‌اي از كشفيات در مورد مخلوقي باز كردند كه حدود 65 تا 145 ميليون سال قبل و در دوران كرتاسه روي سياره ما زندگي مي‌كرده‌اند.
آخرين راز اين مجموعه كه بتازگي كشف شد، دايناسور گوژپشت عجيب و غريبي است كه 125 ميليون سال قبل و پس از بلعيدن شكارش فسيل شده است.طول اين دايناسور از پوزه تا انتهاي دم 6 متر است.
اين دايناسور پنجه‌هاي كوچكي در دست‌هاي جلو داشته، داراي انحنا در ستون فقرات و برآمدگي (قوز) كوچكي روي آن بوده است.اين دايناسور سريع و قدرتمند كه طي حفاري محققان دانشگاه Autonomous مادريد كشف شده Pepito نامگذاري شده است.
اين فسيل منحصر به فرد و تقريبا كامل شامل بقاياي شكار اين دايناسور كه در گودي شكم بوده مي‌شود.
اين فسيل به مجموعه گرانبهاي موزه منطقه‌اي شهر Cuenca تحويل داده شده است. خسوس مادرو، مدير اين موزه مي‌گويد: از زمان كشف اين فسيل و تحويل آن به موزه 70 درصد به ميزان افراد بازديدكننده اضافه شده و سايت اينترنتي موزه به دليل ترافيك بالاي كاربران مشتاق به حد انفجار رسيده است.Pepito جانوري عجيب و دونده‌اي قدرتمند روي پاهاي كوچكش بوده است. تاكنون در هيچ دايناسوري چنين قوزي ديده نشده است. شايد اين قوز مانند كوهان شتر وسيله‌اي براي ذخيره انرژي بوده است.
اين اولين باري نيست كه يك كشف اتفاقي بازگوي بخش مهمي از تاريخ اوليه سياره زمين است. به نظر مي‌رسد نواحي اطراف Cuenca مملو از شواهد ماقبل تاريخ باشد. قبلا در مكاني نه چندان دورتر نيز فسيل تخم‌هاي دايناسور يافت شده بود.پيش از اين در اين منطقه از اروپا مجموعه‌‌اي از بقاياي گياهخواران دوران كرتاسه و ژوراسيك، كروكوديل‌ها و سوسمارهاي عظيم‌الجثه ـ كه پيش از آن ناشناخته بودند ـ كشف شده بود.

سايتPhysorg
مترجم: آتنا حسن‌آبادي


نوشته شده در   يکشنبه 2 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode