ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 4 شهريور 1395     |     کد : 106176

در ديدار رئيس‌جمهوري و اعضاي هيأت دولت رهبر معظم انقلاب: طرفدار جزم‌انديشي، فشار و اختناق درعرصه فرهنگ نيستم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی‌صبح ديروز در دیدار آقای روحانی رئیس جمهوري و اعضای هیأت دولت ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های دولت یازدهم، هفته دولت را فرصتی مغتنم برای ارائه گزارش به مردم از کارهای انجام گرفته خواندند و نکات مهمی‌را درقالب ۷ سرفصل در زمینه‌های «اقتصاد مقاومتی»، «سیاست خارجی»، «علم و فناوری»، «امنیت»، «فرهنگ»، «برنامه ششم» و«فضای مجازی» به‌عنوان اولویت‌های اصلی کشورونقشه راه دولت یازدهم دریک سال پیش رو بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی‌صبح ديروز در دیدار آقای روحانی رئیس جمهوري و اعضای هیأت دولت ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های دولت یازدهم، هفته دولت را فرصتی مغتنم برای ارائه گزارش به مردم از کارهای انجام گرفته خواندند و نکات مهمی‌را درقالب ۷ سرفصل در زمینه‌های «اقتصاد مقاومتی»، «سیاست خارجی»، «علم و فناوری»، «امنیت»، «فرهنگ»، «برنامه ششم» و«فضای مجازی» به‌عنوان اولویت‌های اصلی کشورونقشه راه دولت یازدهم دریک سال پیش رو بیان کردند.

رهبرانقلاب اسلامی‌با تبریک هفته دولت، یاد شهیدان رجایی و باهنررا به‌عنوان «الگوی اخلاص، پرکاری و مردمی‌بودن» گرامی‌داشتند وبا اشاره به برخی تلاش‌ها برای تطهیرمنافقان روسیاه که عامل این جنایت بودند، افزودند: متأسفانه برخی تلاش دارند تا برای این جنایتکارانی که هزاران نفر از مردم عادی تا مسئولان و شخصیت‌های برجسته را به شهادت رساندند، فضای مظلومیت ایجاد و چهره نورانی امام راحل(ره) را خدشه دارکنند اما این دست‌های خبیث ومغرض به نتیجه نخواهند رسید و همانند گذشته ناکام خواهند ماند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس به گزارش رئیس جمهوري و برخی اعضای دولت، ازاقدامات انجام گرفته اشاره وخاطرنشان کردند: این گزارش‌ها بسیار خوب بودند و باید به اطلاع مردم رسانده شود، زیرا سرمایه اصلی، مردم و اعتماد و امید آنان است.

ایشان اداره کشور به‌وسیله قوه مجریه را با توجه به گستردگی و تنوع مسائل و انتظارات فراوان وهمچنین مسائل و مشکلات، بسیارسخت دانستند و با اشاره به گذشت سریع سه سال ازعمردولت یازدهم گفتند: دولت باید با برنامه ریزی و جدیت، حداکثر بهره برداری را برای کارو تلاش دریک سال باقیمانده انجام دهد.

رهبرانقلاب اسلامی‌دولت را به دوری از حواشی به‌خصوص درماه‌های آینده که همراه با مباحث انتخاباتی است، توصیه کردند وافزودند: دولت نباید به هیچ وجه خود را سرگرم بحث‌های انتخاباتی کند بلکه باید تا آخرین روزکاری، برای کار، تلاش وحل مشکلات برنامه ریزی کند وبهترین تبلیغ برای دولتِ دررأس کار، اقدام وعمل آن دولت است.

ایشان همچنین هفته دولت را فرصتی مغتنم برای ارزیابی منصفانه عملکرد دولت ازجانب مردم ونخبگان دانستند وگفتند: انتقاد، ضرری ندارد اما این انتقاد باید منصفانه وهمراه با ارائه راهکارصحیح باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد ازبیان نکات مقدماتی، هفت سرفصل را به‌عنوان اولویت‌های اصلی کشورو نقشه راه دولت یازدهم بیان کردند.

«مسائل اقتصادی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی»، اولین سرفصلی بود که رهبرانقلاب اسلامی‌بیان کردند وگفتند: امروزمشکلات و گره‌های اقتصادی، مساله اول کشوراست که باید حل شوند و حل آنها درگرواجرای صحیح و دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با قدردانی ازگزارش معاون اول رئیس جمهوري درباره فعالیت‌ها و اقدامات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، بر لزوم پیگیری جدی و قدم به قدم همه طرح‌ها تا رسیدن به مرحله آخرتأکید کردند و افزودند: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید همه فعالیت‌های پرحجم و گسترده اقتصادی دربخش‌های دولتی و خصوصی را رصد ومراقبت کند که همه این فعالیت‌ها، همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشند.

ایشان تأکید کردند: باید قاطعانه مانع ازادامه طرح‌ها یا برنامه‌های اقتصادی غیرهمسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شد.

رهبرانقلاب اسلامی‌با تأکید براین که برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید همه ظرفیت‌های کشوردربخش‌های کشاورزی و صنعت به میدان آورده شوند، خاطرنشان کردند: یکی ازالزامات مهم عملی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، «گفتمان‌سازی» است که با تبیین صحیح این سیاست‌ها و تأثیرات آن، از جانب مسئولان، امکانپذیراست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حرکت علمی‌سال‌های اخیرکشوروپیشرفت‌ها در بخش‌های هوافضا، نانو، هسته‌ای و زیست‌فناوری را ناشی ازگفتمان‌سازی حرکت علمی‌و نهضت نرم‌افزاری در۱۲سال گذشته دانستند وخاطرنشان کردند: درموضوع اقتصاد مقاومتی هم باید چنین گفتمانی درجامعه شکل بگیرد.

ایشان با تأکید براین که اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیازمند اقداماتی فراترازکارهای متعارف دولت درعرصه اقتصادی است، افزودند: برای عملی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید کاری جهشی وخارج ازروالِ کارهای روزمره و متعارف انجام شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «واگذاری اختیارات تصمیم‌گیری به استان‌ها»، «هدایت تسهیلات بانکی وهمچنین حجم عظیم نقدینگی به‌سوی تولید»، «مشوّق‌های صادراتی»، «پرداخت بموقع بهای محصولات کشاورزی» و «توجه جدی به روستاها وصنایع تبدیلی» را ازجمله اقدامات اساسی و ممکن برای عملی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواندند.

ایشان موضوع «دیوانسالاری» و«مقررات دست و پا گیربرای تولیدکنندگان و کارآفرینان» را یکی ازموانع اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برشمردند و افزودند: یکی دیگرازالزامات تحقق اقتصاد مقاومتی، حمایت ازشرکت‌های دانش‌بنیان است.

رهبرانقلاب اسلامی‌تأکید کردند: طرح‌هایی که درداخل به‌وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان قابل اجرا هستند، نباید به شرکت‌های خارجی داده شوند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به سرفصل دوم یعنی «سیاست خارجی» پرداختند و با اشاره به این‌که سیاست خارجی یکی ازاولویت‌های دولت آقای روحانی بوده است، افزودند: من با این موضوع موافقم وهمواره معتقد به کاردیپلماسی بوده‌ام اما باید توان دیپلماسی را به صورت مناسب و متوازن دردنیا توزیع کرد.

رهبرانقلاب اسلامی‌خاطرنشان کردند: آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین باید سهم مناسب خود را درسیاست خارجی کشور داشته باشند.

ایشان با تأکید برضرورت اتّخاذ موضع فعال درسیاست خارجی، گفتند: در مسائلی همچون مسائل منطقه که بسیارپیچیده ودرهم تنیده است، باید با دقت و هوشیاری و قدرت فکروفعال واثرگذاروارد میدان شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای لزوم استفاده ازظرفیت دیپلماسی برای پیشرفت اقتصاد را نیز مورد تأکید قراردادند.

رهبرانقلاب اسلامی‌درادامه با اشاره به غیرقابل اتکا بودن رفتارهای ظاهری درفضای دیپلماسی، گفتند: تنها چیزی که دردیپلماسی می‌تواند مورد اعتماد قرارگیرد، کارثابت، مُسلّم، امضاشده و قابل احتجاج است.

ایشان با تأکید براین که باید ازبدحسابی آمریکایی‌ها درقضیه برجام، تجربه آموخت، خاطرنشان کردند: این تجربه به ما می‌آموزد که به وعده‌های هیچ‌یک از دولت‌ها درآمریکا نمی‌توان اعتماد کرد و نباید درمقابل وعده آنها اقدام نقد انجام داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: انتقاد من به موضوع برجام به بدعهدی و خباثت طرف مقابل مربوط می‌شود نه عناصرخودمان؛ زیرا مذاکره‌کنندگان ما به اندازه توان خود تلاش شبانه‌روزی انجام دادند وما قدردان این زحمات هستیم.

رهبرانقلاب اسلامی‌درادامه سخنان خود به موضوع «علم و فناوری» به‌عنوان سرفصل سوم نقشه راه دولت اشاره کردند وگفتند: کشوربرای پیشرفت نیازمند علم و فناوری است و در سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی در این عرصه به‌دست آمد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد ازکاهش شتاب رشد حرکت علمی‌در سالهای اخیر، خاطرنشان کردند: سرعت حرکت علمی‌در دنیا بالا وفاصله ما نیزبا پیشرفت علمی‌دنیا زیاد است، بنابراین برای جبران این عقب‌ماندگی هیچ چاره‌ای جز افزایش شتاب رشد حرکت علمی‌وجود ندارد و باید گفتمان پیشرفت علمی‌در کشور ادامه یابد و متوقف نشود.

ایشان همچنین برلزوم افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها و پرداخت کامل بودجه ناچیز کنونی و همچنین ارتباط دانشگاه و صنعت تأکید کردند. چهارمین سرفصلی که رهبر انقلاب اسلامی‌به آن اشاره کردند، موضوع «امنیت» بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: به لطف خداوند و با تلاش و زحمات قابل تقدیرنیروهای نظامی‌و امنیتی درحالی که کشورهای منطقه مملو از حوادث و ناامنی هستند، کشور از یک سپر امنیتی مستحکمی‌برخوردار است.

ایشان، «روحیه انقلابی و دینی مردم» را یکی ازعناصراصلی سپرامنیتی مستحکم کشور دانستند و تأکید کردند: به هیچ‌وجه نباید در این سدّ دفاعی ملی خللی ایجاد شود.

رهبرانقلاب اسلامی‌با تأکید بر این که تشکیلات نظامی‌و امنیتی کشور یکی دیگر از عناصر سپر امنیتی مستحکم کشور است، خاطر نشان کردند: باید همواره به این تشکیلات کمک شود و مورد تشویق نیز قرار گیرند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تجهیزات و امکانات دفاعی کشور را سومین عنصر ایجاد سپرامنیتی خواندند و افزودند: دشمن از افزایش توان دفاعی و موشکی کشور نگران است؛ بنابراین باید به افزایش توان دفاعی کمک و از آن حمایت کرد.

مساله «فرهنگ» پنجمین سرفصلی بود که رهبرانقلاب اسلامی‌به عنوان یک اولویت بسیارمهم کشوربرآن تأکید کردند وافزودند: فرهنگ شامل ادبیات، هنر، سبک زندگی، رفتارواخلاق اجتماعی است و دستگاه‌های فرهنگی درتمام این بخش‌ها مسئولیت و وظیفه دارند.

ایشان افزودند: بنده طرفدارجزم‌اندیشی، فشارواختناق درعرصه فرهنگ نیستم بلکه به آزاداندیشی اعتقاد راسخ دارم اما آزاداندیشی به معنای ولنگاری و اجازه دادن به دشمن برای لطمه زدن نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به انجام اغلب کارهای خوب و مفید کشور به‌دست جوانان مؤمن وانقلابی این سئوال را مطرح کردند که چرا باید تئاتر یا فیلمی‌تولید شود که تیشه به ریشه ایمان این جوان بزند؟

رهبرانقلاب اسلامی، عملکرد دستگاه‌های فرهنگی را درهردو سطح «آفندی» و «پدافندی» ضعیف ارزیابی کردند و با تأکید براهمیت پرداختن به عرصه‌های متنوع فرهنگی وهمچنین درنظرگرفتن انگیزه‌ها وسوابق شخصیت‌های فرهنگی، افزودند: آیا نباید مسئولان فرهنگی، آن کسی را که عمرش را درخدمت به دین وانقلاب اسلامی‌گذرانده به فردی که در تمام عمر خود قدمی‌در راه دین وانقلاب برنداشته و حتی گاهی ضربه نیززده است، ترجیح بدهند؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درجمع‌بندی این سرفصل تأکید کردند: درفرهنگ باید روحیه آزاداندیشی همراه با برنامه‌ریزی عادلانه وجود داشته باشد و با هدایت و کمک به رویش‌های خوب جلوی ضربات فرهنگی گرفته شود.

ششمین سرفصل ازاولویت‌های کشورونقشه راه دولت، موضوع اهمیت برنامه ششم توسعه و لزوم تسریع درنهایی کردن آن بود.

ایشان با اشاره به تأخیردرارائه برنامه ششم توسعه، افزودند: برنامه‌های توسعه، هماهنگی و هم‌افزایی ایجاد می‌کنند و همچون حلقه‌های یک زنجیر، کشور را به اهداف برنامه چشم‌انداز می‌رسانند، بنابراین با پیش بردن سریع برنامه ششم، نگذارید کار بیش از این متوقف شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هفتمین سرفصل ازتوصیه‌های خود به دولت را مساله فضای مجازی خواندند وگفتند: فضای مجازی، دنیایی رو به رشد، بسیار وسیع و غیرقابل توقف است که فرصت‌های بزرگ و در عین حال تهدیدهایی را هم می‌تواند به همراه داشته باشد.

ایشان با تأکید برضرورت استفاده حداکثری از فرصت‌های فضای مجازی و دفع تهدیدهای آن، هدف از تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی را همین مساله بیان و خاطرنشان کردند: باید درایجاد شبکه ملی اطلاعات و راه‌اندازی آن تسریع شود. رهبر انقلاب اسلامی‌در بخش پایانی سخنان خود به موضوع حقوق‌های نجومی‌اشاره کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید براین که نباید از این قضیه به آسانی عبور کرد، خاطرنشان کردند: اعتماد مردم در این قضیه ضربه فراوانی خورده است، زیرا مردم و جوانان تحصیلکرده دریافت‌های خود را با این دریافت‌های غیرعادلانه مقایسه می‌کنند و این سئوال را می‌پرسند که براساس چه معیار و امتیازی و به دلیل انجام کدام کار ویژه این حقوق‌ها پرداخت شده است؟

ایشان با تأکید بر لزوم عزم راسخ و برخورد قاطع با مساله حقوق‌های نجومی‌‌در تمام قوا و سازمان‌ها افزودند: در موارد بجا و لازم، قوه قضائیه نیز باید ورود و با متخلفان برخورد کند.

در ابتدای این دیدار، آقای روحانی در گزارشی از اقدامات دولت، بر اهمیت اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و«ایجاد ثبات و آرامش اقتصادی» را بزرگترین دستاورد دولت در سه سال گذشته دانست.

وی با ابراز امیدواری در رسیدن به رشد اقتصادی پنج درصدی در سال جاری، دستاورد دیگر دولت را رشد تولید ملی خواند و افزود: در زمینه نفت و گاز از تولید یک میلیون و۲۳۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی، به دومیلیون و ۵۷۹ هزار بشکه در روز رسیده‌ایم.

وی همچنین از افزایش تولید نفت از ۲‌میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به ۳‌میلیون و۸۵۰ هزار بشکه خبرداد.

آقای روحانی با اشاره به رشد ۱۵ و نیم درصدی در کشاورزی، خاطرنشان کرد: امسال در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم و ذخایر گندم کشور به ۱۴ میلیون تن افزایش یافت که این اتفاق، بی‌سابقه است.

رئیس جمهوري گفت: در این دولت، ۴۵۷ کیلومتر ریل گذاری شده و ۷۰۰ کیلومتر دیگر نیز در دست اقدام است.

وی با اشاره به فعالیت ۲۵۰۰ شرکت دانش بنیان و ارائه تسهیلات به آنها گفت: از طریق شرکت‌های دانش بنیان، ۴۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

آقای روحانی همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی، مهمترین معضل کنونی را مساله اشتغال خواند و گفت: برای حل کامل مساله بیکاری نیازمند ایجاد اشتغال برای یک میلیون نفردرسال هستیم.

«بدهی دولت به بانک‌ها»، «کمبود منابع آبی»، «معضلات جدی درحوزه محیط زیست»، «مشکلات صندوق بازنشستگی»، «بهره وری نامناسب»، «عدم تعادل درمنابع و مصارف بودجه» و«کاهش درآمدهای نفتی ومنابع درآمدی»، ازدیگر مشکلاتی بود که رئیس‌جمهوري به آن اشاره کرد وافزود: باید همه قوا وارکان کشورکمک کنند تا بتوانیم با اجماع نظر از این مشکلات عبور کنیم.

همچنین در این دیدار، آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوري با اشاره به ۱۲۰ برنامه و طرح مصوب در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، افزود: سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سطوح عالی همه وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و استانداری‌ها با نظم و جدیت در حال پیگیری است و امروز با قاطعیت می‌توان گفت اقتصاد کشور به حرکت درآمده است.

آقایان ستاری معاون علمی‌و فناوری رئیس جمهوري، زنگنه وزیر نفت، ربیعی وزیر تعاون، کارورفاه اجتماعی، آخوندی وزیر راه و شهرسازی و نوبخت معاون رئیس جمهوري و رئیس سازمان برنامه و بودجه، گزارش‌هایی از مجموعه تلاش‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف دولت بیان کردند.

درپایان این دیدار،نمازظهروعصربه امامت رهبرانقلاب اسلامی‌اقامه شد.


نوشته شده در   پنجشنبه 4 شهريور 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode