ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 29 مهر 1389     |     کد : 10562

موشي که نور را بو مي‌کشد

دانشمندان آمريکايي با هدف بررسي درک مدارات نوروني بويايي، موش تراريخته اي را ايجاد کردند که مي تواند نور را بو بکشد.


 دانشمندان آمريکايي با هدف بررسي درک مدارات نوروني بويايي، موش تراريخته اي را ايجاد کردند که مي تواند نور را بو بکشد.
به گزارش مهر، بوها از نظر شيميايي تاحدي پيچيده اند که شناسايي مدارات نوروني که در توسعه حس بويايي نقش دارند بسيار دشوار است به همين دليل دانشمندان دانشگاه هاروارد و لابراتوار کولد اسپرينگ هاربر براي مطالعه بر روي برخي جنبه هاي پايه هاي بويايي موشي تراريخته را ايجاد کردند که قادر است نور را بو بکشد.
اين محققان در اين خصوص اظهار داشتند:به نظر مي رسد که براي مطالعه بر روي حس بويايي بايد از بوها استفاده کرد. اما بوها از نظرشيميايي آنچنان پيچيده اند که استفاده از آنها براي شناسايي مدارات نوروني که اين حس را کنترل مي کنند بسيار دشوار است.
به همين دليل اين دانشمندان براي مطالعه بر روي روشي که سلول هاي مغزي با کمک آن بوهاي مختلف را از هم تشخيص مي دهند از تحريکات پالس هاي نور استفاده کردند و در اين راه از تکنيک بسيار جديدي به نام «اپتو - ژنتيک» بهره گرفتند.
تکنيک اپتو - ژنتيک پروتئين هايي را در هم ادغام مي کند که اين پروتئين ها مي توانند در سيستم هايي با نور واکنش دهند که در اين سيستم ها ورودي نور با ورودي ساير حواس متفاوت است.
در اين مورد خاص، اين دانشمندان در سيستم بويايي موش ها بعضي از پروتئين هايي را با هم ادغام کردند که به گروه کانال هاي رودوپسين تعلق داشتند.
به اين ترتيب موش هاي تراريخته اي را ايجاد کردند که در آنها راه هاي بويايي نه تنها توسط بوها بلکه از طريق نور نيز فعال مي شدند.
به محض اينکه اين موش هاي اپتو - تراريخته به دست آمدند اين محققان توانستند ويژگي هاي الگوهاي فعاليت پياز بويايي مورد بررسي قرار دهند.
پياز بويايي ، منطقه اي از مغز است که اطلاعات بويايي را مستقيما از بيني دريافت مي کند.
از آنجا که ورودي نور مي تواند به راحتي کنترل شود اين دانشمندان توانستند يک سري از آزمايشات را براي تحريک کردن نورونهاي ويژه بويايي بيني طراحي کرده و الگوهاي فعال سازي اوليه را در پياز بويايي مشاهده کنند.


نوشته شده در   پنجشنبه 29 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode