ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 28 مهر 1389     |     کد : 10501

اولين نان30 هزار سال قبل پخته شد

گروهي از باستان شناسان ايتاليايي در منطقه اي واقع در استان توسکانا بقاياي اولين نان تاريخ را که انسان مدرن در 30 هزار سال قبل پخته است پيدا کردند.


 گروهي از باستان شناسان ايتاليايي در منطقه اي واقع در استان توسکانا بقاياي اولين نان تاريخ را که انسان مدرن در 30 هزار سال قبل پخته است پيدا کردند.
به گزارش مهر، اولين ناني که انسان مدرن تهيه کرده است يک نان برشته خوش طعم و مغذي بوده که روي سنگ هاي گداخته پخته شده است.
تاکنون اعتقاد بر اين بود که انسان مدرن از 18 هزار سال قبل شروع به توليد آرد و طبخ نان کرده است. اکنون گروهي از محققان «موسسه ماقبل تاريخ و ابتداي تاريخ» کشف کردند که انسان هاي مدرن در دوره بلافاصله پس از دوره انسان هاي اوليه در 30 هزار سال قبل طرز تهيه نان را پيدا کرده بودند. همچنين تاکنون تصور مي شد که جمعيت هاي شکارچي - جمع کننده عصر پارينه سنگي متاخر کاملا گوشتخوار بودند اما اين کشف نشان مي دهد که اين انسان ها از يک نان غني از هيدراتهاي کربن تغذيه مي کرده اند. اين نان به آنها کمک مي کرده که انرژي لازم براي زندگي در محيطهاي سخت و زمانهاي بسيار سرد را تامين کنند. در حقيقت اين نان ، غذايي ساده براي نگهداري و سبک براي حمل بوده است.
از سويي ديگر اين کشف پيشنهاد مي دهد که خاستگاه اوليه استفاده از غلات اروپا و نه خاورميانه بوده است. آثار قديمي ترين نان دنيا در يک سايت باستاني ماقبل تاريخ در استان توسکانا کشف شده است.
اين محققان در اين خصوص توضيح دادند:«ما دو تکه عجيب ماسه سنگ را پيدا کرديم که به نظر مي رسيد سنگ آسياب باشند. با بررسي محيط اطراف اين سنگ ها ما نشاسته هايي را کشف کرديم که در لا به لاي حفره هاي دو سنگ آسياب باقي مانده بودند. ما اين نشاسته ها را استخراج کرديم و با ميکروسکوپ الکترونيکي مورد بررسي قرار داديم».
اين باستان شناسان با مقايسه اين نشاسته ها و نشاسته هاي ديگري که در ساير سايت هاي باستان شناسي کشف شده بود توانستند نوع گياهي که اين ماده از آن تهيه شده بود را پيدا کنند. اين گياه، نوعي چغندر قندر مردابي بوده است که ريشه هاي آن شکلي متورم و بلند داشته و غني از نشاسته بوده اند.ما ترديدي نداريم که اين اولين آرد تاريخ است.
اين باستان شناسان مراحل تهيه اين نان را بازسازي کردند و دريافتند که انسان هاي 30 هزار سال قبل اين ريشه ها را جمع آوري کرده، آنها را خشک مي کردند سپس آسياب کرده و روي يک سنگ تنور گداخته مي پختند.
نتايج اين بازسازي ها تائيد کرد که نان هاي طبخ شده بسيار خوش طعم بوده اند.


نوشته شده در   چهارشنبه 28 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode