ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 26 مهر 1389     |     کد : 10418

دوشنبه 26 مهر 9 ذي القعده 18 اکتبر

تولد « ناصرخسرو قبادياني» شاعرمتفكرو اديب در سال394هجري قمري

تولد « ناصرخسرو قبادياني» شاعرمتفكرو اديب در سال394هجري قمري
« ناصرخسرو قبادياني» شاعرمتفكرو اديب پرآوازه ايراني در سال394هجري قمري درقباديان بلخ متولد شد. او دانش اندوزي خود را با حفظ كلام خدا قرآن مجيد آغازكرد؛ پس ازآن به بررسي اصول و عقايد مذاهب گوناگون پرداخت. ناصرخسرو تا43سالگي به دبيري و رسيدگي به امورديواني دربارهاي محمود و مسعود غزنوي اشتغال داشت اما پس ازآن به سيروسياحت پرداخت و حاصل 7سال سفرخود را درسفرنامه‎اش گردآورد. دراين اثراين شاعرمسلمان به ديدارش ازبلاد روم، مصر، حجازو بين النّهرين اشاره كرده و يادآورشده است كه دراين سفرهفت ساله چهاربارخانه خدا را زيارت كرده است. ناصرخسرو درسفرطولاني خود ازمراكزعمده تمدن اسلامي و عمارات و بناهاي تاريخي و مذهبي بسيار ديدن كرد؛ و با اقوام گوناگون و طرز معيشت آنان آشناشد. ديوان اشعار ديگر اثر ناصرخسرو ست. او قصيده سراي ماهري بود وديوان اشعارش حاوي قصايد بلند، استوار و منسجم اوست.
شعرناصرخسرو سرشارازحكمت، وعظ و انديشه‎هاي مذهبي است. «خوان اِخوان و زادُالمُسافرين» ازديگرآثاراو بشمارمي‎روند. سرانجام داناي يُمگان درهمين مكان كه ازتوابع بدخشان نيشابوراست بدرود حيات گفت.

تولد« اَبُوالبَرَكات سَريُ الدّين عَبدُالبِر» در سال851هجري قمري
« اَبُوالبَرَكات سَريُ الدّين عَبدُالبِر» مشهوربه اِبن شَحنِه از قضات و مورخان ترك نژاد حَلَب در سال851هجري قمري متولد شد. ابن شحنه درفقه و حديث ازاستادان زمان خود بود و به سبب هوش و ذكاوت فوق العاده‎اش درجواني اجازه تدريس و فتوا دريافت كرد. ابن شحنه سالها به امرقضاوت مشغول بود و دركنارآن تأليف هم مي‎كرد. «تَفضيلُ عِقدُالفَوائِد و غَريبُ القرآن« ازآثاراين عالم مورخ بشمارمي‎روند.

کشف جسد يكي از جانوران غول آساي قرون گذشته در سال 1797ميلادي
نخستين بار جسد يكي از جانوران غول آساي قرون گذشته در سال 1797ميلادي بدست آمد. اين جسد را« لياخوف» قزاق روسي دريخ هاي سيبري كشف كرد. جسد بدست آمده متعلق به فبل هاي عظيم الجثه اي بود كه ميليونها سال قبل برروي كره زمين مي زيستند و به ماموت مشهور بودند. شايان توجه است كه جسد ماموت بدست آمده در ميان يخ هاي سيبري مدفون شده و كاملا سالم مانده بود.

تولد گوتليپ دايملر ازمخترعان و مهندسان برجسته آلماني در سال 1834ميلادي
« گوتليپ دايملر» ازمخترعان و مهندسان برجسته آلماني در سال 1834ميلادي متولّد شد. دايملرازمخترعان مشهورقرن 19ميلادي بشمارمي رود. اوازنوجواني به امور صنعتي علاقه فراوان داشت و به تدريج كه بزرگترشد جدي ترازپيش به مطالعه و تحقيق درامورفني و صنعتي پرداخت. دايملراختراعات متعدد كرده است اما مهمترين آنها موتورسيكلت است كه درتاريخ اختراعات بنام اوثبت شده است .


نوشته شده در   دوشنبه 26 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode