* 23 خرداد
در گذر تاریخ
* رحلت فقیه برجسته «شیخ زین العابدین مازندرانی» (1271 ش)
اشاره:
شیخ زین العابدین بن مسلم بارفروشی مازندرانی، عالمی ربانی، فقیه صمدانی و از بزرگان علمای امامیه اوائل قرن چهاردهم هجری است. ایشان پس از مهاجرت به نجف اشرف از محضر شیخ حسن از شاگردان
صاحب جواهر و سید العلمای مازندرانی بهرههای وافر برد. وی به حسن تقریر و بیان بین هم دورهایهای خود ممتاز بود و از لحاظ علمی، استادی کامل به شمار میرفت. شیخ زین العابدین همچنین مرجع تقلید جمع زیادی از شیعیان هند و عراق و ایران نیز بوده است. از فرزندان وی شیخ علی (صاحب فهرست جواهر) و حاج شیخ محمد حسین مجتهد معروفند. این عالم ربانی در 16 ذیالقعده سال 1309 ق وفات یافت. ذخیرةالمعاد (به فارسی که به سؤال و جواب معروف است و بارها چاپ و جمعی از بزرگان حواشی بسیاری برآن نوشتهاند) زینةالعباد، مناسک الحج و غیر آن از جمله آثار ایشان است.
* مجلس شورای ملی لایحه
اختیارات مورگان شوستر
امریکائی را به تصویب رسانید و
عنوان وی خزانه دار کل ایران شد .
(1290ش)
اشاره:
قانون اختیارات شوستر معروف به قانون 23 جوزا می باشد. خزانه دار امریکائی سالیانه دو هزار لیره حقوق با خرج سفرهای داخلی و خارجی اخذ خواهد نمود.
* تولد بابک بیات ، سازنده
ملودی های سینمای ایران
(1385-1325ش)
اشاره:
بابک بیات پس از یک دوره بیماری به علت نارسائی کبدی در بیمارستان ایرانمهرتهران درگذشت. «بابک بیات»در سال 1325 در شهر تهران به دنیا آمد.از سن 19 سالگى در اپراى تهران مشغول به فعالیت شد. از آخرین فعالیتهای بابک بیات در این سالها ساخت موسیقی سریال ولایت عشق و قطعه کرال و ارکسترال «سرزمین خورشید»بود، که در سال 1376 توسط ارکستر سمفونیک تهران و به رهبرى «فریدون ناصرى» اجراء شد. بابک بیات در کنار ساخت موسیقى حدود هشت سال است که در دانشگاههاى تهران مشغول به کار بود و موسیقى فیلم
تدریس مىکرد.
* سپهبد محسن مبصر
معاون نخست وزیر و
سرپرست سازمان دفاع
غیرنظامی شد(1351ش)
* مهندس رضا نیازمند
مدیرعامل مس سرچشمه
و دکتر منوچهر تسلیمی
مدیر عامل سازمان گسترش
و نوسازی صنایع ایران
شدند(1351ش)
* عباسعلی خلعتبری
به دعوت وزرای خارجه
بلغارستان، یوگسلاوی و
لهستان به اروپا سفر کرد.
(1356ش)
* صدور فرمان امام خمینی(ره) برای تشکیل «ستاد انقلاب فرهنگی» (1359 ش)
اشاره:
حضرت امام خمینی(ره) به منظور ایجاد تحول در دانشگاههای ایران طی پیامی، فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر کردند. ایشان در بخشی از پیام خود از اعضای این ستاد خواستند تا برای برنامهریزی رشتههای مختلف و خط مشی آینده دانشگاهها،
بر اساس فرهنگ و ارزشهای اسلامی اقدام کنند. هدف اصلی از تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، بازسازی و دگرگون ساختن نظام آموزش عالی کشور و زدودن مظاهر فرهنگ غرب از چهره دانشگاههای ایران بود. اعضای این ستاد به دستور حضرت امام، از بین کارشناسان و استادان مسلمان در تخصصهای مختلف برگزیده شدند. حیطه کار این ستاد که به شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر نام یافته است به تدریج گسترش یافت و ساماندهی امور فرهنگی جامعه را در زمینههای مختلف بر اساس فرهنگ غنی اسلام بر
عهده دارد.
* رحلت بانوی مجتهده و عالمه
«سیده نصرت امین اصفهانی» (1362 ش)
اشاره:
حاجیه خانم سیدهنصرتبیگمامین معروف به بانوی مجتهده اصفهانی درسال 1265 هجریشمسی در اصفهان متولد شد و از در 4 سالگی برای آموزش قرآن و فراگیری خواندن و نوشتن راهی مکتب گردید.
در سن 15 سالگی با پسر عموی خود ازدواج کرد و از 8 فرزند، 7 تن آنها به مرگ زودرس درگذشتند و فقط یک پسر برای او باقی ماند. بانو امین در 20 سالگی به تحصیل زبان عربی و علوم دینی (فقه و اصول) پرداخت و همزمان به فراگیری حکمت و فلسفه مبادرت ورزید تا اینکه در سن
40 سالگی مرتبت و تسلط علمی ایشان مورد تأیید علماء و مراجع تقلید وقت قرار گرفت و به دریافت درجه اجتهاد و روایت نائل شد. بانو امین از
40 سالگی تا پایان عمر پربرکت خود به مدت بیش از 55 سال به تألیف کتب، تدریس، پاسخگوئی به پرسشهای دینی مردم و ارشاد مشغول بود. از این بانوی مجتهده آثار متعددی بر جای مانده که تفسیر قرآن کریم در پانزده جلد، اربعین الهاشمیه (عربی)، جامع الشتات (عربی)، معاد یا آخرین سیر بشر، مخزنالعرفان،
روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی و سیر و سلوک در روش اولیاء از آن جملهاند. سیده نصرت امین در سال 1344 با سرمایه خود مکتبی به نام فاطمه(س) و نیز دبیرستانی دخترانه تأسیس کرد و در آن به پرورش تعداد زیادی از دختران مسلمان با روش دینی همت گماشت. این حکیم الهی که نسبت ایشان با سی واسطه به امیرالمؤمنین(ع) میرسد، پس از یک عمر خدمت خالصانه در 23 خرداد 1362 ش برابر با آخر
شعبان 1403 ق در 97 سالگی در اصفهان بدرود حیات گفت و در همان شهر به خاک سپرده شد.
* 6 رمضان
درگذر تاریخ
* نزول کتاب مقدس تورات
بر «حضرت موسی بن عمران»
به نقل از نبی اکرم(ص)
اشاره:
تورات، لفظ عربی شده کلمه «تورا» به زبان عبری است که بهمعنای تعلیم و آموزش یا ارشاد است، یهودیان آن را ناموس، شریعت و قانون میدانند، اما «تورات» در متداولترین کاربرد، نام پنج سفر کتاب اول عهد عتیق (تورات) و از کتاب مقدس یهودیان است که به «اسفار خمسه» نیز مشهور است.
واژه تورات، گاه بر کل«عهد عتیق» اطلاق میشود. این تورات را به عقیده یهودیان، خداوند از طریق موسی کلیماللّه، یکی از پیامبران اولوالعزم(صاحب کتاب)
در کوه سینابه بنی اسرائیل در پنج کتاب (سفر) ابلاغ کرده است.
از همینرو، اعتقاد به آسمانی بودن تورات از ضروریات دین یهود است بیشتر یهودیان معتقد هستند که تورات به دو صورت کتبی و شفاهی،
در مدت چهل سال اقامت بنی اسرائیل در بیابان
بر موسی نازل شد و او آن را بر قوم خود آموخت و این مطالب
بر سطح دو لوح سنگی بود.
در این کتاب (تورات) که دستورات اصلی مربوط به راه و رسم زندگی اخلاقی و جسمانی آمده است، از ابتدای آفرینش شروع و
با بیان مرگ حضرت موسی (ع)، قبل از تسخیر کنعان توسط بنی اسرائیل، تمام شده است.
باید گفت کهیکی از مجموعه کتابهای دینی یهودیان که به اختصار «تنخ» می گویند، «تورا» یا «اسفار خمسه» معروف به شریعت
حضرت موسی است. این پنج سفر کتاب اول یا این پنج کتاب سفر از کتاب مقدس
عبارتاند از: ۱- سفر تکوین یا پیدایش؛ در اینجا داستان آفرینش جهان و سلسلةالنسب انسان، سرگذشتی از آدم و حوا، نوح، ابراهیم، لوط، اسماعیل، اسحاق، یعقوب و فرزندان اوست و با سرگذشت مرگ حضرت یوسف (ع) به پایان میرسد.
۲- سفر خروج؛ در اینجا مطالبی چون ماجرای بردگی بنی اسرائیل در مصر، تولد و پیامبری حضرت موسی (ع)،
خروج بنی اسرائیل از مصر و سرگردانی آنها در بیابان است. در این سفر خروج، احکام بسیاری گفته شده و اعطای ده فرمان یا «احکام عشره» به حضرت موسی (ع)
در همین بخش است.
۳- سفر لاویان؛ شامل احکام دینی و شرعی و آداب وقواعدی است که درواقع بهمنزله کتاب راهنمای کاهنان
بنی اسرائیل از «سبط لاوی» و آداب عبادت در معبد و حدود طهارت و پاکی و نهی از زنا با محارم وسایر روابط جنسی و اوقات مقدس و اعیاد خاص است.
۴- سفر اعداد؛ شامل مسافرت بنی اسرائیل در دشت (بیابان) و حوادثی که بین راه مصر و سرزمین موعود بر این قوم گذشت و فتح اراضی کنعان است. ۵- سفر تثنیه؛ تکرار شرائع و مقررات و فرمانهای اسفار قبلی از زبان حضرت موسی (ع) خطاب به بنی اسرائیل بهطور اختصار و تعیین یوشع بهعنوان رهبر بنی اسرائیل و درنهایت، درگذشت
حضرت موسی (ع) پیغمبر است و چون تکرار احکام و گزارشهای قبلی است، گاه آن را «تکرار تورات» یا «تورات مکرر» گویند. در سنت یهودیت و مسیحیت، تورات را به موسی (ع) نسبت میدهند ولی چنین برداشتی ندارند که عین الفاظ تورات،
وحی الهی است.
لذا از این نظر با مسلمانان فرق دارند، زیرا مسلمین تورات تحریف نشده را
عین وحی الهی میدانند.
کلمه تورات ۱۸ بار و عناوین دیگری از آن مانند کتاب صحف
موسی (ع) و... در قرآن ذکر شده است. قرآن کریم تصریح دارد که خداوند تورات را بهوسیله وحی بر موسی علیهالسلام نازل کرده، سورههای آلعمران آیه ۳، سوره مائده
آیه ۴۴ در قرآن گفته شده که حضرت عیسی مسیح (ع) و پیامبر اسلام (ص) تصدیقکننده آن هستند.
سورههای مائده آیه ۴۶ و سوره صف آیه ۶۱ و در آیه ۵ سوره جمعه آمده است: کسانی که تورات بر آنها
عرضه شده و سپس حق را چنانکه باید و شاید بهجای نمیآورند، مانند درازگوشی هستند که کتابهائی حمل میکنند
و نکته مهم که در قرآن اشاره شده اینکه یهودیان انتظار پیغمبر آخرالزمان
حضرت محمد (ص) را داشته و وصف او را در تورات داشتند. (سوره اعراف آیه ۱۵۷)
تحریف یا تغییر و در لغت به معنی گردانیدن سخن و خصوصاً درمورد تغییر دادن کتاب است.
تحریف در تورات، ریشه در قرآن کریم دارد که تأکید شده است که کتابهای آسمانی یهودیان و مسیحیان (تورات و انجیل) تحریف شده است. آیه ۷۵ سوره بقره: گروهی از یهودیان کلام خدا رامیشنوند و بهرغم اینکه آن را میفهمند، تحریفش میکنند. آیه ۷۹ سوره بقره، آیه ۷۸ سوره آلعمران، همین معنا را دارد که کسانی به دست خود، کتابی مینویسند و میگویند که از جانب خداست.
آیه ۴۶ سوره نساء و آیه ۱۳ سوره مائده، به مسئله تحریف کلام از جانب اهل کتاب اشاره دارد.
آیه ۴۱ سوره مائده،باز همین نکته را با تعبیر دیگری آورده است. در مصادیق این تحریف به موضوعات مختلفی اشاره شده که باید در قسمت مربوطه مطالعه شود.
فقط یک موضوع تحریف شده مهم را در اینجا بیان میکنیم و آن، وصف
پیغمبر اسلام (ص) و بشارت به پیامبری اوست. همچنانکه در قرآن هم بیان شده، در تورات و انجیل هم آمده ولی یهود و نصارا،
آن را تحریف کردند.
بنا به نظر علامه طباطبائی
رحمةاللّه علیه: از آیه ۴۳ سوره آلعمران اینطور برمی آید که توراتی که اینک در دست یهودیان است، شامل بخشی از تورات واقعی است که بر موسی (ع) نازل شده و بخشی از آن هم
دچار تحریف و تغییر شده است.
* درگذشت «ابو یعلی
محمدبن حسن شریف
جعفری» عالم نامی قرن پنجم
(463 ق)
اشاره:
ابویعلی محمد بن حسن شریف جعفری، از نوادگان جعفر طیار
بود که از متکلمان شیعه در بغداد به شمار میرفت. وی پس از تکمیل مقدمات نزد علمای خاندان خویش،
به حوزهی درس شیخ مفید ملحق گردید و از حواریین و اصحاب خاص استاد شد. جعفری پس از رحلت شیخ مفید، کرسی تدریس و فتوی و رهبری شیعیان را در بغداد
به دست گرفت. از این عالم ربانی آثار بسیاری بر جای مانده که نَزهةُ النّاظر و تنبیهُ الخاطر، اخبار المُختار و
ایمان آباءُالنّبی(ص) و...
از آن جملهاند.
* رحلت فقیه جلیل
«حمزة بن عبدالعزیز دیلمی»
(463 ق)
اشاره:
ابویعلی حمزة بن عبدالعزیز دیلمی طبرستانی معروف به «سَلاَّر»، فقیه بزرگ شیعه و از شاگردان شیخ مفید
و سید مرتضی علم الهدی است.
شیخ ابوعلی طوسی فرزند شیخ الطائفه، ابوالمکرّم مبارک بن فاخرِ نحوی، ابوالصلاح حَلَبی و ابوالفتح کراجکی و دانشمندان دیگر، از جمله شاگردان این
عالم بزرگ به شمار میآیند.
او از طرف سیدمرتضی، منصب حکومت شرعیه و
فصل خصومات و مرافعات دینی در حَلَب داشت. الابواب و الفصول، التَّقریب، المَراسِمُ العَلَویّه و الاحکامُ النَّبویَّه از اوست. مدفن سلاّر دیلمی در نزدیکی تبریز واقع است.
* 12 ژوئن
در گذر تاریخ
* تصرف سرزمین «شیلی» توسط استعمارگران اسپانیایی (1540م)
* اولین آزمایش برای مهار و به کارگیری انرژی حرارتی خورشید (1914م)
* روز ملی «فیلیپین»
* روز ملی فدراسیون روسیه