ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 مهر 1389     |     کد : 10380

برآورد جديد تعداد گونه‌هاي گياهي در جهان

دانشمندان انگلستان و ايالات متحده با همكاري گياه‌شناسان چند كشور ديگر در يك ارزيابي جامع و فراگير كل گونه‌هاي گياهي گلدار را برآورد كردند.

 دانشمندان انگلستان و ايالات متحده با همكاري گياه‌شناسان چند كشور ديگر در يك ارزيابي جامع و فراگير كل گونه‌هاي گياهي گلدار را برآورد كردند.
برآورد جديد حاكي از وجود 400 هزار گونه گياه گلدار است. البته 600 هزار نوع به دليل تكراري بودن از ليست قبلي حذف شدند.قرن‌هاست كه گياه‌شناسان در گوشه و كنار زمين مشغول جمع‌آوري، طبقه‌بندي و نامگذاري گياهان هستند.
در نتيجه و به شكل غيرعمدي بسياري از گياهان چندين بار نامگذاري شده و ليستي بالغ بر يك ميليون گونه گياه گلدار به وجود آمده بود.براي اولين بار يك ليست از كل نمونه‌هاي گياهان گلدار توسط يك سيستم اتوماتيك قانونمند ارائه شده است.
به دنبال همايش تنوع زيستي كه در سال 2002 برگزار شد يك خواست جمعي مطرح شد كه در نتيجه آن پروژه‌اي طولاني به مدت 3 سال و تحت نام «ليست گياهي» كليد خورد و‌آغاز به كار كرد.قبل از انجام اين كار بزرگ‌ترين نگراني اين بود كه بدون انجام اين كار غيرممكن است بتوانيم گونه‌هاي گياهي در معرض خطر را شناسايي كنيم و يا از ميزان موفقيت تلاش‌هاي انجام شده در حفظ و بقا گونه‌هاي مختلف گياهي باخبر شويم.
بعضي گياهان 2 يا 3 نام دارند اما گياهان سودمند مانند گياهان خوراكي به دليل استفاده گسترده و جهاني بسيار بيشتر از اين تعداد نام دارند. اين بدان معناست كه محققان به دليل جستجوي يك نام از بسياري اطلاعات لازم در مورد آن گونه محروم مي‌مانند.
طي همكاري گروه‌هاي مختلف گياه‌شناس سعي شده با جستجو در بانك‌هاي مختلف گياهي به يك اجماع وتوافق نظر در رابطه با هر گونه گياهي برسند و پس از آن اين نام (با تمام نام‌هاي ديگر نسبت داده شده به آن گياه) در ليست جديد گنجانده شود.
تاكنون در اين پيش‌نويس جديد 301 هزار گونه مورد قبول (با 480 هزار نام تكراري) ثبت شده و بررسي 24 هزار گونه ديگر باقي‌مانده تا از بين آنها نام‌هاي تكراري حذف شود.ليست نهايي حدودا تا پايان امسال تهيه خواهد شد. دانشمندان معتقدند كه تعداد صحيح گونه‌هاي گياهي شناخته شده نبايد بيش از 400 هزار نوع باشد.

Physorg
مترجم: آتنا حسن‌آبادي


نوشته شده در   يکشنبه 25 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode