ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 22 مهر 1389     |     کد : 10327

2011 ، سال جهاني شيمي نامگذاري شد

دبير انجمن شيمي ايران با اشاره به نامگذاري سال 2011 ميلادي به عنوان سال جهاني شيمي از تشكيل ستاد ملي سال جهاني شيمي در معاونت علمي و فناوري رياست‌ جمهوري به منظور بزرگداشت هر چه بهتر اين سال در كشور خبر داد.

دبير انجمن شيمي ايران با اشاره به نامگذاري سال 2011 ميلادي به عنوان سال جهاني شيمي از تشكيل ستاد ملي سال جهاني شيمي در معاونت علمي و فناوري رياست‌ جمهوري به منظور بزرگداشت هر چه بهتر اين سال در كشور خبر داد.
دكتر زلفي گل در گفتگو با ايسنا با بيان اين كه سازمان ملل سال 2011 را به عنوان سال جهاني شيمي نامگذاري كرده است ، گفت: دليل اصلي اين نامگذاري است كه امروز علم شيمي به عنوان علمي پايه و تاثيرگذار در انرژي هسته اي ، نفت ، گاز ، پتروشيمي ، پيل سوختي ، صنعت دارو ، پلاستيك ، سازه‌هاي جديد فايبرگلاس و بخش عظيمي از صنايع به شمار مي‌رود.
از سوي ديگر چنانچه كه دقت نشده و مواد شيمايي باعث آلودگي محيط زيست شوند، فاجعه بزرگي اتفاق مي‌افتد ؛ از اين رو سال 2011 را سال جهاني شيمي نامگذاري كرده‌اند تا هم اهميت علم شيمي را در دنيا به مردم معرفي كنند و نخبگان بيشتري جذب علم شيمي شوند و هم تبعات زيانبار مواد شيميايي كه باعث آلودگي محيط زيست مي‌شود به صنايع گوشزد شود.
عضو ستاد برگزارکنندگان سال جهاني شيمي با بيان اين كه تاكنون چندين جلسه جهت برگزاري سمينار و همايش ‌هاي مختلف در سال جهاني شيمي تشكيل شده است، تصريح كرد: در اين راستا، ستاد گراميداشت سال جهاني شيمي در انجمن شكل گرفته است. در اين سال علاوه بر برگزاري چندين سمينار علمي، كنگره بين المللي شيمي با حضور بيش از سه هزار دانشمند، دانش‌پژوه و شيمي‌دان در شهريور ماه سال آينده در دانشگاه بوعلي‌سينا همدان برگزار مي‌شود.
وي افزود: اين كنگره در گرايش‌هاي مختلف شامل نانوشيمي ، شيمي تجزيه ، شيمي آلي ، شيمي معدني ، شيمي فيزيك ، شيمي كا ربردي ، پليمر ، شيمي دارويي و شيمي صنعتي بر پا خواهد شد تا محققان يافته‌هاي علمي را ارائه دهند و تعامل علمي بين دانشمندان و دانشجويان علم شيمي برقرار شود.
به گفته زلفي گل ، يكي از برنامه‌هاي اصلي سال جهاني شيمي برقراري ارتباط مستمر با رسانه‌هاست تا علم شيمي بيش از پيش به مردم معرفي كنيم و نخبگان بيشتري به اين علم جذب شوند.
دبير انجمن شيمي ايران با تاكيد بر اين كه اقتصاد ايران بر پايه نفت، گاز و پتروشيمي و صنايع شيميايي است، خاطرنشان كرد: از اين رو بايد به علم شيمي در كشور به عنوان علمي كه با اقتصاد ملي مرتبط است، توجه ويژه‌اي شود. اميدواريم سال جهاني شيمي فرصت مناسبي باشد تا بتوان اين علم را به جامعه معرفي كرد.قرار است كتابي با عنوان پيشگامان علم شيمي به همت «دكتر كاظم كارگشا» منتشر شود تا توليدكنندگان علم شيمي ايران در آن معرفي شوند.
همچنين كتاب ديگري با عنوان تاريخچه علم شيمي ايران به همت دكتر مهدي گلابي استاد بازنشسته دانشگاه تبريز در حال تدوين است كه اميدواريم در سال جهاني شيمي در دسترس علاقمندان قرار بگيرد.
رييس دانشگاه بوعلي‌سينا همدان در خصوص وضعيت علم شيمي ايران در جهان گفت: ايران در سال 2008 در كل علم شيمي از نظر تعداد چاپ مقالات در مجلات بين‌المللي رتبه 18 جهان را كسب كرد.همچنين در رشته پليمر به عنوان يكي از زير شاخه‌هاي شيمي رتبه دهم دنيا كسب شده است. البته از سال 2005 به بعد در كل علم شيمي، رتبه اول منطقه از آن ايران است و كشور تركيه را هم از لحاظ تعداد مقالات و هم تعداد ارجاعات به عنوان رقيب اصلي در سطح منطقه كنار گذاشته‌ايم.
به گفته زلفي گل ، در رشته شيمي آلي هم در سال 2008 رتبه سيزدهم جهان را كسب كرده‌ايم.
وي با بيان اين كه قرار است ستاد ملي سال جهاني شيمي در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تشكيل شود تصريح كرد: حدود 100 سال است كه نفت كشور به صورت خام فروخته مي‌شود كه براي ايران كه بيش از 20 درصد توليد علم آن در رشته شيمي است، بسيار سخت است. خصوصا اين كه رشته شيمي اولين رشته‌اي است كه در سال 65 دوره دكتري در دانشگاه شيراز داشته است.
رييس انجمن شيمي ايران افزود: چنانچه به علم شيمي توجه شود روزي خواهد رسيد كه نفت را كه مي‌توان با شناسايي يك جزء، مقدار كمتري از آن را به قيمت بالا فروخت به صورت خام و بشكه‌اي 100 دلار نفروشيم. بايد تلاش و زمينه‌سازي كرد تا اجزاي مواد نفتي شناسايي شده و با ايجاد كارخانه‌ها اشتغالزايي هم بكنيم. از سوي ديگر اگر علم شيمي جا بيافتد و شيميدانان خوب داشته باشيم و ارتباط قوي بين آنها با صنايع برقرار شده و پايان‌نامه هاي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري در زمينه شيمي باشد مي‌توان در عرض چند سال، نه تنها در واردات بنزين بي نياز شد بلكه مي‌توان بنزين هم صادرات كرد و نيازي به صدور نفت خام نداشت.


نوشته شده در   پنجشنبه 22 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode