ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 22 مهر 1389     |     کد : 10326

wimax‌ در‌برابر ‌wifi ‌

اگر چه فناوري اطلاعات در مقايسه با ديگر فناوري‌ها، قدمت كمتري دارد اما در سال‌هاي اخير تحولات قابل توجهي را پشت سر گذاشته است.


 اگر چه فناوري اطلاعات در مقايسه با ديگر فناوري‌ها، قدمت كمتري دارد اما در سال‌هاي اخير تحولات قابل توجهي را پشت سر گذاشته است.
تا چند وقت پيش اتصال به اينترنت مستلزم به‌كارگيري خطوط تلفني و استفاده از مودم‌هايي بود كه در اصطلاح به آنها Dial-up گفته مي‌شد اما پس از دستيابي به فناوري امكان دسترسي به اينترنت پرسرعت با پهناي باند بيشتر تحولات چشمگيري را در دنياي اطلاعات شاهد بوديم. بي‌شك فناوري wifi و امكان استفاده از اينترنت بي‌سيم نقش بسيار مهمي را در ايجاد تغييرات بنيادين در عرصه اطلاعات ايفا كرده است و اين در حالي است كه اين روزها با ورود فناوري وايمكس در آستانه كسب تجربه‌اي نو و متفاوت در دنياي اينترنت قرار داريم.
اين سيستم ديجيتالي ارتباطي بي‌سيم جايگزين خوبي براي شبكه‌هاي ADSL خانگي و حتي شبكه‌هاي بي‌سيم با برد كوتاه است. مهم‌ترين ويژگي وايمكس در مقايسه با wifi‌ در اين است كه دسترسي به آن حتي در مسافت‌هاي بسيار طولاني هم امكان‌پذير خواهد بود.
وايمكس مخفف عبارت همكاري جهاني براي دسترسي به امواج مايكرو در زبان انگليسي است اگر چهwifi‌ و wimax هر دو از فناوري‌هاي بي‌سيم براي اتصال به اينترنت هستند اما بسامد امواج وايمكس از wifi‌ بيشتر است و در نتيجه طول موج وايمكس كوتاه‌تر خواهد بود. براساس قوانين علم فيزيك با كوتاه‌تر شدن طول موج طول عمق آن افزايش خواهد يافت و به همين علت مي‌توان از وايمكس در فواصل بيشتر استفاده كرد. به اين ترتيب علاوه بر بهبود كيفيت، سرعت انتقال داده‌ها نيز افزايش خواهد يافت. البته بسياري از افراد براين باورند از آنجايي كه انتشار امواج در اين سيستم‌ها به روش مشابهي انجام مي‌شود و مي‌توان وايمكس را نسل جديدي ‌ از wifi به شمار مي‌آورد، با اين تفاوت كه استفاده از wifi محدود به شبكه‌هاي محلي و خانگي است اما وايمكس شبكه‌اي سازماني است كه مي‌توان با استفاده از آن محدوده بزرگ‌تري را تحت پوشش قرار داد.
براين اساس پيش‌بيني مي‌شود كه در آينده‌اي نه چندان دور وايمكس بتواند اينترنت را به يك شبكه مخابراتي تبديل كند و تحولات عظيمي را در اين زمينه به وجود آورد به گونه‌اي كه روشن كردن هر كامپيوتر به منزله اتصال آن به اينترنت باشد.


نوشته شده در   پنجشنبه 22 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode