ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 22 مهر 1389     |     کد : 10322

پيروزي درخشان ناپلئون بر ارتش پروس

204 سال پيش در روز 14 اكتبر سال 1806 ميلادي ناپلئون بناپارت و سردارانش ارتش هاي پروس را در ايئنا و اوئرستادت در ايالت ساكس در هم شكستند و امپراتوري پروس در مقابل ناپلئون اول امپراتور فرانسه به زانو درآمد.


204 سال پيش در روز 14 اكتبر سال 1806 ميلادي ناپلئون بناپارت و سردارانش ارتش هاي پروس را در ايئنا و اوئرستادت در ايالت ساكس در هم شكستند و امپراتوري پروس در مقابل ناپلئون اول امپراتور فرانسه به زانو درآمد.
ناپلئون اول پس از پيروزى درخشانش در مقابل ارتش هاى اتريش و روسيه در اوسترليتز و حذف كردن اتريش از معادلات قدرت اروپا مذاكراتى را با انگلستان و روسيه تزارى آغاز كرد و در عين حال اميدوار بود بتواند در مورد تقسيم نفوذ در آلمان با پروس به توافق دست يابد.
احساسات خصمانه ملكه لوييز همسر فردريك گيوم سوم پادشاه پروس مانع از هرگونه تفاهمى ميان فرانسه و پروس بود.
در روز 26 اوت سال 1806 ميلادى پس از تشكيل يك ائتلاف چهارم عليه ناپلئون كه روسيه و انگلستان نيز در آن شركت داشتند ، حكومت برلين به ناپلئون اولتيماتوم داد و خواستار بازگشت نيروهاى فرانسوى به سواحل غربى رود راين شد.
ناپلئون اول با 135 هزار سرباز از بايروث به سوى برلين به حركت درآمد.در مقابل او سه ارتش پروسى قرار داشتند: 60 هزار سرباز تحت فرماندهى فردريك گيوم سوم و دوك برانشويك ، 50 هزار سرباز ساكسون و پروسى تحت فرماندهى شاهزاده آلمانى هوهنلوهه و سرانجام 30 هزار سرباز تحت فرماندهى شاهزاده روچل.
دوك برانشويك و شاهزاده هوهنلوهه ارتش هاى خود را در وايمار گرد مى آورند تا از پهلو به ارتش فرانسه حمله كنند.
ناپلئون با اتخاذ يك تاكتيك جنگى مارشال نى را به جنوب و مارشال داوو را به شمال اعزام مى كند.ارتش پروس ناگزير به 2 بخش تقسيم مى شود.
شاهزاده هوهنلوهه با نيروهايش در وايمار مى ماند ، در حالى كه فردريك گيوم و دوك برانشويك با ارتش خود تلاش مى كنند از راه شمال خود را به لايپزيك برسانند.در روز 14 اكتبر سال 1806 ميلادى ناپلئون كار نبرد را يكسره مى كند.
ناپلئون در ايئنا ارتش شاهزاده هوهنلوهه را در هم مى شكند و مارشال داوو با فقط 28 هزار سرباز به مصاف ارتش 60 هزار نفرى فردريك گيوم و دوك برانشويك در منطقه اوئرستادت مى شتابد.
در جريان جنگ دوك برانشويك كشته مى شود و فردريك گيوم كه تاب مقاومت در مقابل ارتش فرانسه را نداشت ، فرمان عقب نشينى مى دهد.
به اين ترتيب ، در روز 14 اكتبر سال 1806 ميلادى ناپلئون اول و سردارانش ارتش هاى پروس رادر ايئنا و اوئرستادت در ايالت ساكس آلمان در هم شكستند و امپراتورى پروس در مقابل ناپلئون اول امپراتور فرانسه به زانو درآمد.
ناپلئون اول پس از اين پيروزى خيره كننده در روز 27 اكتبر سال 1806 ميلادى وارد شهر برلين مى شود.

بهرام افتخاري
جام جم آنلاين


نوشته شده در   پنجشنبه 22 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode