ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 5 آذر 1403
دوشنبه 5 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 ارديبهشت 1395     |     کد : 102552

صاحبان انديشه، نظام‌ نوين آموزشي را طراحي و اجرا كنند

رهبر معظم انقلاب در ديدار معلمان و فرهنگيان:

رهبر معظم انقلاب در ديدار معلمان و فرهنگيان:
صاحبان انديشه، نظام‌ نوين آموزشي را طراحي و اجرا كنند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی‌صبح ديروزدر دیدارهزاران نفرازمعلمان و نومعلمان سراسرکشوربا تجلیل از تلاش‌ها و زحمات جامعه‌ معلمی، «تربیت نسل آینده‌ای با هویت مستقل، عزتمند، دینی و دارای شاخص‌های ممتاز و جریان‌ساز» را وظیفه‌ اصلی و بسیارخطیرآموزش و پرورش و معلمان دانستند و تأکید کردند: اگرجامعه‌ای با چنین ویژگی‌هایی شکل بگیرد، قطعا اقتصاد مقاومتی و بدون نفت، برخورداری از فرهنگ مستقل، اصلاح الگوی مصرف و روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها معنا پیدا خواهد کرد.

رهبرانقلاب، کارمعلمی‌را کاری دشوارتوصیف کردند و گفتند: کار مخلصانه و برای خدا، ماندگار و موجب نجات است و زمینه کار مخلصانه در شغل معلمی، کاملاً وجود دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حرکت و آثار شهید آیت‌الله مطهری را نمونه درخشانی از کار مخلصانه و با برکت برشمردند و افزودند: نتیجه اخلاص آن عالم زمان‌شناس و نیازشناس، ماندگاریِ آثار برجسته‌ اوست، به‌گونه‌ای که ده‌ها سال پس از شهادتش، همچنان اهل فکراز آثارآن بزرگوار، بهترین بهره‌ها را می‌جویند.

رهبرانقلاب تأکید کردند: البته اخلاص و قناعت جامعه معلمان نباید موجب غفلت مسئولان از مسائل مادی و معیشتی این جامعه سختکوش شود و همچنان که بارها گفته‌ایم و بازهم می‌گوییم، هرهزینه و بودجه‌ ای که در آموزش و پرورش صرف می‌شود، در واقع سرمایه‌گذاری است.

رهبرانقلاب اسلامی‌سپس به طرح بحث اصلی خود پرداختند و گفتند: موضوع اساسی این است که آموزش و پرورش نسل آینده را با چه ویژگی‌هایی می‌خواهد تربیت کند و کشور برای ادامه مسیر خود به چگونه نسلی نیاز دارد؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قبل از بیان ویژگی‌های مورد نیاز برای تربیت نسل آینده به یک نکته اشاره کردند و افزودند: ما برای تربیت نسل آینده در یک فضا ومیدان خالی ازرقیب قرارنداریم،بلکه باحریفی به نام «نظام سلطه بین المللی» مواجه هستیم.

ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است برخی تعجب کنند که چه ارتباطی میان آموزش و پرورش و «نظام سلطه بین المللی» وجود دارد، در حالی که واقعیت این است که نظام سلطه برای نسل جوانِ ملت‌ها به ویژه ملتِ ایران برنامه دارد.

رهبرانقلاب اسلامی، آمریکا، سرمایه داران صهیونیسم و برخی دولت‌های مستکبررا مظهر «نظام سلطه بین المللی» دانستند و تأکید کردند: نظام سلطه می‌خواهد نسل آینده کشورها، نسلی باشند که فکر، فرهنگ، نگاه و سلیقه مورد نظر او را در مسائل جهانی داشته باشند و در نهایت نخبگان، سیاستمداران و افراد تأثیرگذارهمان گونه فکر و عمل کنند که او تمایل دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به قدمت این برنامه فرهنگی استعمار، گفتند: متفکران غربی بارها گفته اند که به جای کشورگشایی‌های استعماریِ قرن نوزدهم، بهترین و کم هزینه ترین روش، تزریق فکر و فرهنگ خود به نسل جوان کشورها و تربیت زبدگان و نخبگانی است که همچون سربازان نظام سلطه عمل خواهند کرد.

ایشان برخی دولت‌های منطقه را نمونه بارز این برنامه ریزی استکباری دانستند و افزودند: این دولت‌ها اکنون همان کاری را انجام می‌دهند که آمریکا می‌خواهد و حتی همه هزینه‌های آن را هم متقبل می‌شوند و هیچ امتیازی نیز نمی‌گیرند و فقط درمقابلِ آن، آمریکایی‌ها، این دولت‌ها را حفظ می‌کنند و مانع از سقوط آنان می‌شوند.

رهبرانقلاب اسلامی‌با تأکید براین که حریف ما چنین برنامه ای برای نسل آینده کشورمان دارد، لزوم ترویج فکر و فرهنگ و زبان بومی‌را خاطرنشان کردند و گفتند: متأسفانه در برخی مواقع به جای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج می‌شود و اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک‌ها کشیده شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: این موضوع به معنای مخالفت با یادگیری زبان خارجی نیست، بلکه بحث اصلی، ترویج فرهنگ بیگانه در کشور و در میان کودکان، نوجوانان و جوانان است.

ایشان با تأکید براین که کشورهای دیگر برای مقابله با ترویج زبان و فرهنگ بیگانه برنامه دارند،گفتند:متأسفانه درکشور ما برای مقابله با این موضوع برنامه خاصی وجودنداردومیدان رابرای گسترش فرهنگ بیگانه بازگذاشته ایم.

رهبرانقلاب اسلامی‌با اشاره به ایجاد انواع موانع و سختی‌ها برای ترویج زبان فارسی دربرخی از کشورهای غربی، افزودند: در شرایطی که آنها اجازه ترویج زبان فارسی رانمی‌دهند،ما زبان و فرهنگ آنها را ترویج می‌کنیم.آیا این کارواقعاً عقلانی است؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: این سخنان به معنای تعطیل کردن آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیست، بلکه بحث اصلی این است که بدانیم با چه حریفی مواجه هستیم و طرف مقابل چه برنامه ریزی‌های دقیقی برای تأثیرگذاری بر نسل آینده کشور دارد.

ایشان سپس به بیان شاخص‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز برای تربیت نسل آینده کشور پرداختند و گفتند: مهمترین شاخصه ای که باید در تربیت دانش آموزان مد نظر قرار گیرد، شکل گیری «هویت مستقل، عزتمند و دینی» در نسل آینده است.

رهبرانقلاب اسلامی‌تأکید کردند: باید نوجوانان و جوانان کشور را به گونه ای تربیت کنیم که به دنبال سیاست، اقتصاد و فرهنگ مستقل باشند و هرگونه وابستگی در این مسائل مذموم به شمارآید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای کشور را از لحاظ این موضوع، دچارآسیب دانستند وافزودند: علاقه بیش از حد به استفاده از تعابیر فرنگی یک نمونه از این آسیب دیدگی است که از دوران طاغوت برای ما به ارث رسیده است.

ایشان یکی از لوازم اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی را شکل گیری هویت مستقل در نوجوانان و جوانان دانستند و خاطرنشان کردند: تا زمانی که روحیه استقلال و مقاومت و ایستادگی وجود نداشته باشد، اگر مسئولان صدها جلسه هم برای اقتصاد مقاومتی بگذارند، در نهایت کار به نتیجه کامل و صحیح نخواهد رسید.

رهبرانقلاب اسلامی‌افزودند: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد بدون نفت و فرهنگ مستقل، هنگامی‌معنا پیدا می‌کند که هویت مستقل در جامعه شکل بگیرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای احیای «شاخص‌های ممتاز و مفاهیم جریان ساز» در دانش آموزان را یکی دیگر از وظایف سنگین معلمان و آموزش و پرورش دانستند وگفتند: ایمان، اندیشه ورزی، مشارکت و همکاری اجتماعی و اصلاح الگوی مصرف از جمله این شاخص‌های برجسته است که باید در نسل آینده رشد پیدا کنند.

ایشان با اشاره به مشکلات موجود در کشوردرباره الگوی مصرف، چند نمونه را بیان کردند و افزودند: مصرف کالاهای خارجی و قاچاق ده‌ها و صدها میلیاردی کالاهای لوکس، نمونه‌هایی از الگوی مصرف غلط در کشور است که باید اصلاح شوند و یکی از زیرساخت‌های اصلی برای اصلاح آنها، فرهنگ سازی در نسل جوان است.

رهبرانقلاب اسلامی، «تحمل مخالف» را یکی دیگر از شاخص‌های برجسته برای نسل آینده برشمردند و گفتند: تحمل مخالف در جامعه نهادینه نشده است‌،زیرا تا فردی مختصر طعنه ای می‌زند، با مشت به سینه او کوبیده می‌شود؛ این، یعنی عدم تحمل مخالف.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «ادب و مؤدب بودن» و «تدین واشرافی بار نیامدن» را از دیگر شاخص‌های مورد نیاز برای تربیت دانش آموزان دانستند و تاکید کردند: نهادینه کردن این شاخص‌ها در نسل آینده و فرهنگسازی درباره آنها از وظایف بزرگ معلمان و آموزش و پرورش است.

ایشان با تأکید براین که آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند این «وظیفه مقدس» را انجام دهد، به نقش بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف اشاره کردند و افزودند: معاونت پرورشی آموزش و پرورش از جمله بخش‌هایی است که دراین زمینه نقش تأثیرگذارو وظیفه سنگینی دارد و باید با اقدامات پرتلاش، هدفمند، هوشمند و سالم از لحاظ اعتقادی، سیاسی و اخلاقی در این مسیر گام بردارد و هرگونه کوتاهی دراین زمینه ضربه به آموزش و پرورش و نسل آینده خواهد بود.

رهبرانقلاب اسلامی‌صدا و سیما را یکی از دستگاه‌های دارای مسئولیت در نهادینه کردن شاخص‌های ممتاز در نسل آینده و فرهنگ سازی دراین زمینه دانستند و با انتقاد ازعملکرد رسانه ملی گفتند: سال گذشته هم درباره لزوم برنامه ریزی دقیق و صحیح صدا و سیما برای نسل جوان مطالبی بیان شد‌،اما متأسفانه عمل نشده است.

ایشان افزودند: صدا و سیما باید با استفاده از افراد صاحب اندیشه و متخصص، یک سرفصل کاری ویژه برای آموزش و پرورش داشته باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نامه یکی ازدانش آموزانی که هفته پیش با ایشان دیدارداشتند و گلایه وی از نبود برنامه‌های مناسب و تأثیرگذار برای جوانان دبیرستانی در صدا و سیما گفتند: باید در رسانه ملی با شیوه‌های هنرمندانه و کارشناسانه، برنامه‌هایی برای اقناع فکری، روحی، دینی و علمی‌جوانان تهیه شود و برنامه‌های کنونی در برخی شبکه‌ها به هیچ وجه با نیازها در این زمینه همخوانی ندارند.

ایشان وزارت ارتباطات را نیز یکی دیگرازدستگاه‌های مسئول در زمینه تربیت نسل آینده برشمردند و با اشاره به گستردگی فضای مجازی و سرعت روزافزون تحولات دراین عرصه و ارتباط مستمر جوانان با فضای مجازی خاطرنشان کردند: کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که درچنین عرصه‌ای که لغزش گاه است‌،باید زمینه استفاده صحیح فراهم شود نه آن که فضای مجازی به صورت رها و غیرقابل کنترل باشد.

رهبرانقلاب اسلامی‌با گلایه از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی گفتند: کسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست، زیرا این کار عاقلانه نیست، اما چرا هنگامی‌که کشورهای دیگربرای حفاظت از فرهنگ خود، دراستفاده ازفضای مجازی چارچوب‌هایی قرار می‌دهند، ما فضای مجازی را رها کرده ایم؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، یکی دیگر از کارهای لازم در آموزش و پرورش را تزریق روحیه شادابی و جوانی درمعلمان خواندند واز همین زاویه بر نوسازی نظام آموزشی کشور تأکید کردند.

رهبرانقلاب با اشاره به فرسوده و کهنه بودن نظام آموزشی، گفتند: نظام آموزشی کنونی برگرفته از نظام آموزشی اروپاست وهمچون «اثری موزه‌ای»، دست‌نخورده باقی مانده و کهنه شده است، در حالی‌که لازم است نوسازی شود.

ایشان، نوسازی نظام آموزشی به شیوه تقلیدی و رونویسی از دست غربی‌ها را کاری غلط برشمردند و افزودند: البته استفاده از تجربیات خوب است اما صاحبان فکرواندیشه باید در قالب طرح تحول آموزش و پرورش، نظام نوین آموزشی را طراحی واجرا کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، توجه به اهمیت مراکز فنی و حرفه‌ای در «مهارت افزایی و کارآمدی نسل جوان» را یکی از دیگراولویت‌های آموزش و پرورش برشمردند و افزودند: طبق گزارش‌ها، ۱۲ هزار نوع شغل در جامعه وجود دارد، اما آیا باید همه دانش‌آموزان با استعدادهای گوناگون، مسیر واحد و یکسانی را در تحصیلات خود طی کنند؟

رهبرانقلاب تأکید کردند: باید استعدادهای دانش‌آموزان شناسایی و پرورش داده شوند تا استعدادهای پرورش‌یافته بتوانند منشأ ابتکار در مشاغل و حرفه‌های گوناگون شوند.

انتقاد از استفاده برخی نام‌ها و نشان‌های مربوط به دوران طاغوت همچون پیشاهنگان یکی دیگر از محورهای سخنان رهبرانقلاب خطاب به مسئولان آموزش و پرورش بود.

ایشان افزودند: در آموزش و پرورش با وجود عناوین و تشکل‌هایی همچون بسیج دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی‌دانش‌آموزان، نباید از تعابیر و الفاظ گذشته که معانی خاصی را به‌دنبال خود منتقل می‌کنند، استفاده شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به موضوع مدارس دولتی وغیر انتفاعی اشاره کردند و گفتند: آموزش و پرورش در قانون اساسی، مساله‌ای «حاکمیتی» است، البته این به معنای قرار گرفتن همه بار و وظایف بر دوش دولت نیست، اما دولت باید در آموزش‌وپرورش نقش‌آفرینی کند و برهمین اساس، تبدیل کردن روزافزون مدارس دولتی به مدارس غیرانتفاعی که بعضی از آنها نیز شهریه‌های سنگینی می‌گیرند، لزوماً کار درست و سنجیده‌ای نیست.

رهبرانقلاب تأکید کردند: باید سطح و کیفیت مدارس دولتی آنچنان ارتقا یابد که رغبت خانواده‌ها به این مدارس افزایش پیدا کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سلامت فکری وعملی وزیر آموزش و پرورش، بر لزوم استفاده از این فرصت برای انجام وظایف سنگین در این دستگاه تاکید کردند و گفتند: دانشگاه فرهنگیان یکی از مراکز بسیار مهم است که باید برای توسعه کمی‌و کیفی آن هرآنچه که می‌توان، سرمایه گذاری کرد.

ایشان در جمع‌بندی سخنان خود با تأکید براهمیتِ ساختن و قدرتمند کردن کشور و نقش برجسته معلمان دراین مسیر، مهمترین عنصر قدرت‌ساز را «علم» خواندند و خاطرنشان کردند: قدرت، فقط به داشتن سلاح نیست بلکه «علم، ایمان، شخصیت ملی، ایستادگی و هویت انقلابی»، عناصرتولید قدرت هستند.

رهبرانقلاب خاطرنشان کردند: دشمن وقتی قدرت شما را ببیند، ناچار به عقب‌نشینی خواهد شد، اما وقتی در نشان دادن مبانی و عناصر قدرت خود در مقابل دشمن، ملاحظه و اجتناب کنیم و یا بترسیم، دشمن «گستاخ» می‌شود.

ایشان با اشاره به طرحی که درکنگره آمریکا علیه رزمایش‌های دریایی ایران در جریان است، افزودند: امروز دشمنان حرف‌هایی می‌زنند که بزرگترازدهانشان است و مثلاً طراحی می‌کنند که «ایران در خلیج فارس نباید رزمایش نظامی‌داشته باشد»؛ درحالی‌که این سخنان، غلط اضافی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همه این زیاده‌خواهی‌ها را از سوی ملت بزرگ و بیدار ایران قابل پاسخگویی دانستند و خاطرنشان کردند: خلیج فارس، خانه و محل حضور ملت ایران و ساحل خلیج فارس و سواحل زیادی از دریای عمان متعلق به این ملت قدرتمند است، بنابراین ما باید در این منطقه حضور، رزمایش و اظهار قدرت داشته باشیم واین آمریکایی‌ها هستند که باید بگویند چرا از آن سوی دنیا به اینجا آمده و رزمایش به‌راه می‌اندازند؟

رهبرانقلاب تأکید کردند: این گونه باید با قدرت‌های زیاده‌خواه مواجه شد و برخورد کرد.

ایشان، ماندگاری و قدرتمندتر شدن روزافزون جمهوری اسلامی‌را نشانه شکست دشمنان خواندند و خاطرنشان کردند: قرآن به ما آموخته است که باید به‌گونه‌ای خود را آماده کنیم که دشمن، همواره ترس و واهمه داشته باشد.

پیش از سخنان رهبرانقلاب اسلامی، وزیرآموزش و پرورش با گراميداشت یاد شهیدان مطهری، رجایی و باهنر و با تبریک هفته معلم، تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش تلاش می‌کند از طریق فرهنگسازی، بستری مناسب برای تحقق عملی اقتصاد مقاومتی فراهم کند.

آقای فانی با بیان این که برنامه‌های راهبردی آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین خواهد بود، گفت: تدوین نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش، طراحی رشته‌های جدید، ارتقای منزلت معلمان، تدوین برنامه راهبردی دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، تقویت مشارکت‌های مردمی‌و توسعه پژوهش‌سراهای دانش آموزی از مهمترین فعالیت‌های آموزش و پرورش در سال گذشته بوده است.


نوشته شده در   سه شنبه 14 ارديبهشت 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode