ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 18 مهر 1389     |     کد : 10151

یکشنبه 18 مهر 1 ذي القعده 10 اکتبر

اخراج حضرت آدم(ع) از بهشت ....

اخراج حضرت آدم(ع) از بهشت
بنا به روايتي از امام جعفر صادق(ع)، در نخستين روز ماه ذي قعده، حضرت آدم(ع) از بهشت رانده شد و به أمر پروردگار متعال، به زمين هبوط كرد و چون درآن استقرار يافت، از كردار خويش و تبعات منفي آن بسيار ناراحت و اندوهگين شد و به مدت چهل شبانه روز در بالاي تپه "صفا" در كنار خانه خدا، به سجده رفت و از فراق بهشت و دور شدن از جوار رحمت الهي، بسيار گريست. تا اين كه جبرئيل امين بر وي نازل شد و توبه كردن را به وي آموخت و او را به غسل و طهارت و احرام و تلبيه و ساير أعمال حج آموزش داد و آدم(ع) از روز نهم ذي حجه به أعمال حج پرداخت.
خداوند سبحان، در چند جا از آيات قرآن مجيد، به مسئله هبوط حضرت آدم(ع) و توبه وي اشاره كرد، از جمله در سوره بقره، آيات 35 تا 38.

آغاز ميقات موسي بن عمران(ع) در كوه طور
حضرت موسي(ع) پس از رهاندن بني اسرائيل از استبداد فرعون مصر و تشكيل نظام توحيدي، جهت عبادت و دريافت كتاب مقدس تورات، به كوه طور رفت.
خداوند سبحان، وي را وعده داد كه او به كوه طور رود و در آن جا چهل روز اقامت گزيند و به راز و نياز با پروردگارش بپردازد و در همان جا، موفق به دريافت "الواح آسماني" و يا كتاب مقدس تورات گردد.
حضرت موسي(ع) شادمان شد و برادرش هارون(ع) را جانشين خويش نمود و خود به سوي طور رهسپار شد و از اوّل ذي قعده تا دهم ذي حجه، به مدت چهل شب و روز، در آن جا به عبادت پرداخت.
قرآن كريم در چند آيه، به اين داستان اشاره كرد، از جمله:
1- وَ اِذْ واعَدْنا مُوسي أربَعينَ لَيْلَهً ثُمَّ اتَّخَذْتُمْ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ و اَنْتُمْ ظالِمُونَ.
2- و واعَدْنا مُوسي ثَلثينَ لَيْلَهً و اَتْمَمْنها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعينَ لَيْلَهً …
با اين كه حضرت موسي(ع) به هنگام رفتن به كوه طور، به برادرش هارون(ع) سفارش هاي لازم را نمود و او را به صلاح و سداد و اصلاح امت و مبارزه با فساد و فتنه فراخواند، ولي پس از بازگشت وي به ميان مردم، مشاهده كرد كه تعداد زيادي از آنان، به جاي پرستش خداي يگانه، گوساله زرّين سامري را مي پرستند و مجدداً به شرك و كفر روي آوردند.
اين ماجرا را قرآن مجيد در چند سوره، از جمله سوره بقره و سوره اعراف تشريح كرده است.

درگذشت«عَبدِ مَنافِ بن عَبدُالمُطَّلِب»مُلَقّب به« ابوطالب»عموي پيامبر در سال3قبل ازهجرت
«عَبدِ مَنافِ بن عَبدُالمُطَّلِب»مُلَقّب به« ابوطالب»عموي پيامبرگرامي اسلام و پدرمولا علي (ع) در سال3قبل ازهجرت ديده ازجهان فروبست. ابوطالب پس ازدرگذشت عبدالمطلب سرپرستي حضرت محمّد(ص) را بعهده گرفت و به ايشان توجهي خاص مبذول داشت. درزمان بعثت حضرت محمّد(ص) و آغازتوطئه‎هاي آشكارو نهان قريش عليه رسول گرامي اسلام ابوطالب همچون گذشته دردفاع و حمايت ازپيامبر(ص) استوارماند. بطوريكه درمحاصره اقتصادي سه ساله قريش عليه حضرت رسول اكرم(ص) درشِعب اَبي طالب نيزبا رسول خدا بود. گفتني است كه حضرت خديجه (س) و حضرت ابوطالب همزمان درسال سوم قبل ازهجرت ديده ازجهان فروبستند ازاين رو حضرت محمّد(ص) آن سال را «عامُ الحُزن يا سال اندوه» ناميدند.

تنفيذ حكم رياست جمهوري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي توسط حضرت امام خميني(ره) رهبرفقيد انقلاب اسلامي در سال1360هجري شمسي
حكم رياست جمهوري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي را حضرت امام خميني(ره) رهبر فقيد انقلاب اسلامي در سال1360هجري شمسي تنفيذ كردند. حضرت آيت الله العظمي خامنه اي درانتخابات سومين دوره رياست جمهوري با كسب بيش از 16ميليون رأي با اكثريت آرا به مقام رياست جمهوري برگزيده شدند. درحكم حضرت امام خميني(ره) چنين آمده است: « خداوند متعال برما منت نهاد كه افكارعمومي را براي انتخاب رئيس جمهوري متعهد و مبارز و در خط مستقيم اسلام و عالم به دين و سياست هداست فرمود».

درگذشت استاد سيد كريم اميري فيروزكوهي شاعر در سال 1363هجري شمسي
استاد سيد كريم اميري فيروزكوهي شاعر پرآوازه كشورمان در سال 1363هجري شمسي درگذشت. وي 7ساله بود كه براي تحصيل به تهران آمد و ضمن تحصيل به شعر و موسيقي روي آورد. اميري فيروزكوهي با چاپ آثارش در مطبوعات گامهاي ارزشمندي درراه اعتلاي شعرپارسي برداشت. ازاميري فيروزكوهي بيش از15هزار بيت شعر در دوجلد بجاي مانده است. همچنين مقدمه مبسوطي برديوان صائب و مقالات متعدد درزمينه شعر و ادب و ترجمه هايي چون «مكاتيب نهج البلاغه» ازديگر آثار استاد اميري فيروزكوهي است.

درگذشت الاسلام و المسلمين سيد حسين حسيني شاهرودي در سال 1372هجري شمسي
حجة الاسلام و المسلمين سيد حسين حسيني شاهرودي نماينده مجلس و مسئول سازمان تبليغات اسلامي استان سمنان در سال 1372هجري شمسي درگذشت. حجة الاسلام شاهرودي علاوه بر دانش حوزوي زبانهاي انگليسي و عربي، جامعه شناسي و روانشناسي عمومي و همچنين فلسفه غرب گرايي را آموخته بود. وي پس ازپيروزي انقلاب اسلامي علاوه بر نمانيدگي مردم شاهرود درچندين دوره مجلس شوراي اسلامي دركميسيونهاي مختلف مجلس نيز مسئوليت داشت. حجة الاسلام شاهرودي درمقام رياست جهاد سازندگي شاهرود نيز منشأ خدمات بسياربود.

آغاز سفر تاريخي- اكتشافي «ماژلان» دريانورد پرتغالي در سال 1520 ميلادي
«ماژلان» دريانورد پرتغالي سفر تاريخي- اكتشافي خود را در سال 1520 ميلادي آغاز كرد. او درزمان شروع اين سفر 50ساله بود وبا 5 كشتي و خدمه آنها از پرشال براه افتاد و پس از دور زدن آفريقا و گذر از اقيانوسهاي هند و آرام، بندرها و ممالك بسياري را ديد. ماژلان در اين سفر پر مخاطره جان خود را از دست داد و درپايان اين مسافرت يك كشتي و تني چند از ملوانان ماژلان به اسپانيا بازگشتند.

آغاز ساخت بنای عمارت« رايشتاك» مقّر قانون گذاري آلمان در سال 1884 ميلادي
نخستين كلنگ بناي عمارت« رايشتاك»، مقّر قانون گذاري آلمان در سال 1884 ميلادي به زمين زده شد. ساخت عمارت رايشتاك 10 سال طول كشيد و در سال 1894ويلهلم دوم امپراتور آلمان آن راافتتاح كرد. رايشتاك در سال 1933ميلادي آتش گرفت وويران شد.


نوشته شده در   يکشنبه 18 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode