ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 12 تير 1403
سه شنبه 12 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 فروردين 1395     |     کد : 101471

سوئیفت هست اما مبادله بانکی کم است

خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها روز گذشته به بانک مرکزی و شعبه میرداماد بانک ملی ایران رفتند تا از نزدیک در جریان فرایند اتصال بانک‌های ایرانی به شبکه ارتباط بین بانکی جهان (سوئیفت) قرار بگیرند.

خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها روز گذشته به بانک مرکزی و شعبه میرداماد بانک ملی ایران رفتند تا از نزدیک در جریان فرایند اتصال بانک‌های ایرانی به شبکه ارتباط بین بانکی جهان (سوئیفت) قرار بگیرند.

 همزمان 2عضو فعال اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي ايران در گفت‌وگو با همشهري تأييد كردند كه سوئيفت برقرار است اما ارتباط كارگزاري بانكي بين بانك‌هاي ايران و برخي بانك‌هاي اروپايي شكل نگرفته و مبادلات ارزي به‌صورت دلاري هم همچنان جزو تحريم‌هاي اوليه قرار دارد.

بازديد خبرنگاران از اتاق مبادلات ارزي پس از آن صورت گرفت كه اخيرا برخي رسانه‌ها و فعالان اقتصادي از مشكل برقراري ارتباط بانكي ايران با خارج به‌رغم پايان تحريم‌ها سخن گفتند. با اين حال مشاهدات خبرنگاران نشان مي‌دهد كه سوئيفت برقرار است اما همچنان امكان تبادلات دلاري براي ايران ميسر نيست.

مسئولان بانك مركزي روزگذشته توضيح دادند كه تحريم دلاري ايران مربوط به گذشته است ضمن اينكه ممكن است همچنان برخي ارتباطات كارگزاري بانكي ايران با ساير كشورها برقرار نباشد كه البته ارتباطي با سوئيفت ندارد. پيش از اين هم برخي رسانه‌هاي اروپايي و آمريكايي ازجمله فايننشيال تايمزخبر داده بودند كه بانك‌هاي بزرگ اروپايي به‌خاطر ترس از آمريكا همچنان در برقراري ارتباط با ايران احتياط به خرج مي‌دهند.مجموعه اين مباحث باعث شد تا روز گذشته درهاي اتاق ارتباطات ارزي ايران با خارج كه در بانك مركزي مستقر است، به روي خبرنگاران باز شود.

    برقراري ارتباط با 300 كارگزاري

حسين يعقوبي، مديركل بين‌الملل بانك مركزي در جريان اين بازديد اعلام كرد: 300رابطه كارگزاري با بانك‌هاي خارجي برقرار شده است. وي افزود: هرچند اكنون 300رابطه كارگزاري با شبكه بانكي بين‌المللي برقرار شده اما اين رقم در زمان تحريم شايد به اندازه تعداد انگشتان دست‌ها نبوده است.

رئيس گروه كاربران سوئيفت كشوري افزود: در برخي از رسانه‌ها به‌دليل ناآگاهي از موارد مربوط به ضوابط كارگزاري بانكي با زيرمجموعه‌ها، اين روابط كارگزاري را با سوئيفت اشتباه مي‌گيرند. به گفته وي، سوئيفت يك سيستم جامعه جهاني ارتباطات مالي بين‌بانكي است كه همانند تلفن و تلكس كارايي دارد و در اختيار بانك‌ها براي انجام روابط مالي در شبكه بين‌الملل قرار مي‌گيرد.

يعقوبي ادامه داد: سوئيفت تنها كار مخابره را انجام مي‌دهد و در همين حال ابتدا بايد ضوابط كارگزاري ايجاد و سپس از سوئيفت استفاده كرد. وي ادامه داد: در متن برجام تصويب شد كه پس از اجراي اين توافقنامه همه فعاليت‌هاي بانكي بين‌المللي، استفاده از ابزارهايي همانند سوئيفت امكان پذير باشد، بنابراين سوئيفت جزو نخستين نتايج و آثار مثبت برجام بود.به گفته وي، هم‌اكنون دو سه بانكي كه در فهرست تحريم قرار دارند، به سوئيفت متصل نيستند و بقيه بانك‌ها اين سيستم پيام رسان را دارند.

وي با يادآوري اينكه 29بانك ايراني در سوئيفت فعالند، افزود: بانك مركزي تلاش دارد استفاده از اين پيام رسان را براي دو سه بانك قرار گرفته در فهرست تحريم، محقق سازد. رئيس گروه كاربران سوئيفت كشور با تأكيد بر اينكه مسائل و امور بانكي بين‌المللي در ادبيات استاندارد به‌صورت محرمانه است و در هيچ جاي دنيا روابط بانكي اعلام نمي‌شود، گفت: با توجه به اينكه در شرايط حساس هستيم مثالي در اين مورد اعلام مي‌شود، بر همين اساس حساب ايران نزد بانك مركزي ايتاليا باز و از طريق سوئيفت پول منتقل شده است و ما از بانك مركزي اين كشور بستانكار هستيم. محمدعلي كريمي مديركل روابط عمومي بانك مركزي هم گفت: انجام مبادلات بر پايه دلار بنابر تحريم‌هاي اوليه كشور ايالات متحده فعلاً امكان پذير نيست و اين موضوع هيچ‌گونه ارتباطي با برقراري ارتباط سوئيفتي ندارد.

    خبرنگاران؛ ناظر اتصال سوئيفت

پناهي از اعضاي هيأت مديره بانك ملي در جريان بازديد نمايندگان رسانه‌ها از فعال بودن سوئيفت اين بانك با اعلام اينكه سوئيفت اين بانك از 26بهمن‌ سال گذشته به‌عبارتي يك‌ماه پس از اجرايي‌شدن برجام برقرار شده است، گفت: طي اين مدت 3800پيام سوئيفتي در بانك ملي رد و بدل شده كه حدود 2500مورد صدور پيام و 1300دريافت پيام بوده است.وي همچنين اعلام كرد كه حواله مستقيم از بزرگ‌ترين بانك ژاپني نيز در بانك ملي و به نام شخص دريافت كرده‌ايم در عين حال كه ضمانت‌نامه مستقيم نيز از سوي بانك‌هاي سوئيسي داشته‌ايم.

    عسگراولادي: هنوز برخي اعتبارات اسنادي عمل نمي‌كند

اسدالله عسگراولادي، از اعضاي اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي ايران به خبرنگار همشهري گفت: اظهارنظر منتشرشده منتسب به بنده درخصوص عدم‌اتصال به سوئيفت مربوط به گذشته است و هم‌اكنون سوئيفت كاملا به روي بانك‌هاي ايران باز شده هرچند برخي اعتبارات اسنادي عمل نمي‌كند. وي توضيح داد: دست‌كم حدود 15روز است كه سوئيفت وصل شده است و ديگر مشكلي با سوئيفت نداريم هرچند در نقل و انتقال ارز برخي مشكلات وجود دارد.

اين فعال اقتصادي افزود: براي نقل و انتقال ارز بايد وقتي اعتباري نزد بانكي باز مي‌شود براي انتقال ارز حتما بايد نزد بانك خارجي پول داشته باشيم تا بتواند انتقال صورت بگيرد و هنوز بانك‌هاي ايران روابط كارگزاري و تضمين پرداخت و انتقال ارزشان به‌طور كامل فعال نشده است. عسگراولادي با تأييد امكان نقل و انتقال ارز در مبالغ خرد حدود 10هزار يورو گفت: البته براي نقل و انتقال ارقام درشت‌تر مشكلاتي وجود دارد كه ربطي به سوئيفت ندارد و براي رفع اين مشكل بايد روابط كارگزاري و فاينانس بانك‌ها فعال شود كه پيش‌بيني مي‌كنم تا يك‌ماه ديگر اين مشكل هم برطرف شود، اما تأييد مي‌كنم كه سوئيفت باز است.

    مقيمي: بانك‌هاي اروپايي همكاري نمي‌كنند

فاطمه مقيمي از اعضاي اتاق بازرگاني و صنايع و معاون و كشاورزي تهران در گفت‌وگو با همشهري اظهار كرد: چند روز پس از اجراي برجام عملا سوئيفت برقرار و كارهاي مربوطه انجام شد، اما تمام بانك‌هاي اروپايي همكاري‌شان با شبكه بانكي ايران را شروع نكرده‌اند. اين فعال اقتصادي تأكيد كرد: اطمينان مي‌دهم كه سوئيفت وصل شده و حدود 2‌ماه است كه كارها طبق روال انجام مي‌گيرد اما زمينه همكاري تمامي بانك‌هاي اروپايي با ايران از حيث زيرساخت‌ها شكل نگرفته است. مقيمي گفت: پس از اتصال سوئيفت بايد روابط كارگزاري با بانك‌هاي خارجي برقرار شود و اميدواريم ديگر بانك‌هاي اروپايي همكاري‌شان با ايران را ازجمله بانك‌هاي اتريشي شروع كنند.


نوشته شده در   سه شنبه 17 فروردين 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode