ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 10 مهر 1393     |     کد : 78900

دوران حیات امام محمد باقر(ع)؛ اوج رجوع مردم به اهل بیت(ع) و بیان احکام دین

محقق و پژوهشگر سیره نگاری با بیان اینکه در زمان امام محمد باقر(ع) جو آماده شده بود و مردم به سمت ائمه معصومین(ع) راغب شده بودند گفت: این زمان بهترین موقعیت برای بیان علوم و احکام دینی بود.

محقق و پژوهشگر سیره نگاری با بیان اینکه در زمان امام محمد باقر(ع) جو آماده شده بود و مردم به سمت ائمه معصومین(ع) راغب شده بودند گفت: این زمان بهترین موقعیت برای بیان علوم و احکام دینی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیرحسین ملک‌پور، محقق و پژوهشگر سیره نگاری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) پنجمین اختر تابناک آسمان امامت به بیان نکاتی از زندگی این امام بزرگوار و شرایط حاکم بر جامعه در زمان حیات ایشان پراخت.

وی با بیان اینکه در زمان امام محمد باقر(ع) جو زمان به نحوی بود که مردم به سمت اهل بیت‌(ع) رجوع پیدا کرده بودند اظهار کرد: این امر به برکت قیام امام حسین(ع) بود. پیش از قیام امام حسین(ع)، مردم حتی برای مسائل شرعی خود نیز به درب خانه اهل بیت(ع) نمی‌رفتند اما پس از شهادت ایشان مردم به سوی اهل بیت(ع) هجوم بردند.

وی ادامه داد: در این زمان افراد با امام سجاد (ع) مواجه بودند. در روایتی داریم که ایشان تا چند سال پس از عاشورا در بیایان‌ها خیمه زده بودند وگریه می‌کردند و در این بین به نجف و کربلا می‌رفتند و زیارت امین الله را در یکی از همین سفر‌ها بیان کردند.

حجت الاسلام ملک‌پور با بیان اینکه در زمان امام محمد باقر(ع) جو آماده شده بود و مردم به سمت ائمه معصومین(ع) راغب شده بودند گفت: بنابراین امام باقر می‌توانستند تشکیل کلاس دهند و شاگردان فراوانی تربیت کنند. در همین زمان بود که بیشتر احکام اسلام بیان شد و دینی که امروز در اختیار ما است در آن زمان احکامش تبیین شده است.

این محقق و پژوهشکده سیره شناسی در ادامه اضافه کرد: زمان حیات امام محمد باقر(ع) بهترین موقعیت برای بیان علوم و احکام دینی بود.

وی در تبیین سیره اخلاقی و اقرار همگان به مقام علمی امام محمد باقر(ع) گفت: فردی از بنی امیه بر سر کلاس ایشان حاضر می‌شد و از مطالب علمی ایشان استفاده می‌کرد. روزی وی به امام بی ادبی کرد و گفت: من بغض شما را دارم اما از مطالب علمی که می‌گویید لذت می برم. امام لبخندی می‌زنند و گذر می‌کنند.

حجت الاسلام ملک‌پور ادامه داد: روزی امام پس از چند روز غیبت این فرد بنی امیه‌ای علت غیبت وی را جویا و متوجه می‌شوند فوت و وصیت کرده است امام ایشان را تجهیز کنند. امام می‌فرمایند اشتباه می‌کنید او فوت نکرده است. پس کنار جناز‌ه این مرد حاضر می‌شوند، چیزی می‌خواندند و چیزی به وی می‌خورانند. وی زنده می‌شود و می‌گوید من مرده بودم، مرا آوردند و گفتند محمدبن علی شفاعت تو را کرده است.

وی با بیان اینکه برخی افراد محبت اهل بیت(ع) را دارند اما در عمل خطاکار هستند و عمل آنان مورد بغض خداوند است گفت: گاهی نیز خداوند از فرد بغض دارد اما چون عمل وی مورد پسند است، خداوند دست وی را می‌گیرد و کمک می‌کند نجات پیدا کند.


نوشته شده در   پنجشنبه 10 مهر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode