ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 شهريور 1394     |     کد : 94045

اقدام سیاسی امام باقر در سه سالگی

حجت‏الاسلام شهابی گفت: امام باقر(ع) در سن سه سالگی در واقعه عاشورا همراه اهل بیت(ع) بودند و در اولین برخورد با یزید که از مشاوران خود درباره اهل بیت(ع) مشورت خواسته بود و آنها نیز حکم به قتل اهل بیت(ع) داده بودند، خطاب به یزید فرمود تو از فرعون بدتر و فاسدتر هستی.

حجت‏الاسلام شهابی گفت: امام باقر(ع) در سن سه سالگی در واقعه عاشورا همراه اهل بیت(ع) بودند و در اولین برخورد با یزید که از مشاوران خود درباره اهل بیت(ع) مشورت خواسته بود و آنها نیز حکم به قتل اهل بیت(ع) داده بودند، خطاب به یزید فرمود تو از فرعون بدتر و فاسدتر هستی.

حجت‏الاسلام مهدی شهابی، استاد حوزه علمیه قم در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت شهادت امام باقر(ع) به بیان بخشی از زندگی پر فراز و نشیب ایشان پرداخت و گفت: امام باقر(ع) به سبب این‏که از مادر به امام حسن مجتبی(ع) و از پدر به امام حسین(ع) متصل هستند به ذوالنورین مشهورند و در کنار این به سبب شکافندگی علم ایشان را باقر نام نهادند.

 

کارشناسی مسائل دینی در ادامه افزود: امام باقر(ع) در سن سه سالگی در واقعه عاشورا همراه اهل بیت(ع) بودند و در اولین برخورد با یزید که از مشاوران خود درباره اهل بیت(ع) مشورت خواسته بود و آنها نیز حکم به قتل اهل بیت(ع) داده بودند، خطاب به یزید فرمود تو از فرعون بدتر و فاسدتر هستی.

 

وی ادامه داد: یزید وقتی این سخن را از کودکی سه ساله شنید با تعجب فرعون را کافر و مدعی خدایی خواند و خود را یک مسلمان خطاب کرد و چرایی قیاس وی را با فرعون پرسید که امام(ع) در پاسخ به او فرمود به این دلیل که فرعون وقتی از مشاوران خود درباره موسی(ع) سوال کرد مستشاران او پیشنهاد مهلت و فرصت برای ایشان کردند و وی نیزاین حکم را را پذیرفت اما تو از فرعون نیز فاسدتری.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: هر حکومتی که بی‏پروا فتوا به قتل دیگران دهد از حکومت فرعون و یزید نیز بدتر و فاسدتر است و حاکمانی که با سعه صدر و تحمل مشکلات را رفع می‏کنند، نزدیک تر به حکومت الهی هستند.

 

وی به دیگر خصوصیات امام باقر(ع) پرداخت و ابراز داشت: امام باقر(ع) از زد و خورد و درگیری بین دو نظام ظالم و طاغوتی امویان و عباسیان استفاده کردند و حوزه علمیه شیعه را راه‏اندازی کردند و در آن با پرورش شاگردانی ممتاز از سراسر جهان به خصوص مسلمانان به ترویج علم الهی و مورد نیاز جوامع بشری پرداخت.

 

وی با اشاره به فرازی از زیارت‌نامه امام رضا(ع) تصریح کرد: در بخشی از این زیارت می‏خوانیم که خدا لعنت کند کسانی را که به نام آل محمد(ص) تشکیل حکومت دادند و راه شیطان  طاغوت را پی نمودند و سبب ظلم بر مسلمانان شدند، که در واقع این فراز اشاره به سوء استفاده بنی عباس از فریب مردم برای به دست اوردن حکومت به نام اهل بیت(ع) است.

 

حجت‏الاسلام شهابی در پایان اظهار داشت: امام باقر(ع) در همه ابعاد زندگی الگویی تام و کامل برای جامعه بشری هستند؛ اما جنبه علمی ایشان مهم‏ترین مسأله‏ای است که امروز باید مورد پیگیری جوانان قرار گیرد و بدانند راه اسلام و حق از راه علم می‏گذرد و بدون علم، یک مسلمان در جهان اثری نخواهد داشت.


نوشته شده در   دوشنبه 30 شهريور 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode