ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 17 تير 1403
يکشنبه 17 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 11 مهر 1389     |     کد : 9985

ابراز شگفتی شخصیت های مسیحی نسبت به دعاهای شیعی

به همت مرکز مطالعات شیعى مهدیه، سه نشست دینى در دانشگاه دورهام انگلستان برگزار شد.

به همت مرکز مطالعات شیعى مهدیه، سه نشست دینى در دانشگاه دورهام انگلستان برگزار شد.
دبیر برگزارى این نشست‌ها در گفت‌وگو با سرويس بين‌الملل مركز خبر حوزه اظهار داشت: فلسفه نیایش از دیدگاه شیعه و کاتولیک، مبانى کلامى و فلسفى علامه طباطبائى و روش آموزش در حوزه‌هاى علمیه شیعه، عناوین این سه نشست را تشکیل مى‌داد که با حضور اندیشمندانى از ایران، اتریش و انگلستان برگزار گردید.
حجة‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختارى با اشاره به پیام حضرت آیةاللّه صافى گلپایگانى به نشست «فلسفه نیایش از دیدگاه شیعه و کاتولیک» گفت: ‌ایشان در این پیام تأکید کردند که اعتماد به نفس و قدرت روحى بشر در مواجهه با حوادث، از ثمرات دعا و سپاس نیایش است.
وى‌افزود: در بخشى از پیام معظم‌له آمده بود که تمام تکالیفى که ما نسبت به خدا و خود و دیگران داریم، همه در محدوده نیایش و ایمان به خدا و اطاعت و پرستش بارى‌تعالى است.
وى با بیان اینکه پیام حضرت آیةاللّه صافى گلپایگانى، بازتاب خوبى بین اندیشمندان حاضر در نشست، داشت ابراز داشت: مقالات این نشست پیرامون تعریف نیایش نزد شیعه، فلسفه نیایش در منظر اهل‌بیت علیهم‌السلام، علل اجابت و عدم استجابت دعا، نقش نیایش در زندگى فردى و اجتماعى و معرفى برخى ادعیه همچون دعاى کمیل و جوشن‌کبیر ارائه گردید.
حجة‌الاسلام والمسلمین مختارى به اظهار شگفتى مسیحیان حاضر در نشست نسبت به ادعیه شیعی و آموزه‌هاى مکتب اهل بیت(ع) شیعى درباره نیایش اشاره کرد و گفت: دین مسیحیت بر محور دعا و نیایش است و مکتوبات آنها مملو از مباحث دعا مى‌باشد از همین‌رو نسبت به مفاهیم عالى در ادعیه شیعه ابراز شگفتى مى‌کردند.
وى هم‌گرایى بین پیروان ادیان را از برکات چنین نشست‌هایى برشمرد و ادامه داد: شبهات و ابهامات اندیشمندان ادیان و مذاهب مختلف در چنین نشست‌هایى برطرف مى‌شود و طبیعتا کاهش تنش بین پیروان ادیان از نتایج آن خواهد بود.
دانش‌آموخته دانشگاه دورهام انگلستان به برگزارى نشست بعدى یعنى مبانى کلامى و فلسفى علامه طباطبایى اشاره و تصریح کرد: علامه طباطبایى، یک شخصیت شناخته شده در جهان به ویژه بین حکما و اندیشمندان است اما شناخت آن‌ها کلى و اجمالى است و ضرورى است تا به صورت تفصیلى، دیدگاه‌هاى ایشان در مجامع علمى جهان تبیین شود.
وى با اشاره به جامعیت علامه طباطبایى و اشراف ایشان بر فلسفه، تفسیر، کلام و برخى مباحث دیگر گفت: با معرفى چنین شخصیت‌هایى، در حقیقت گوشه‌هاى از معارف نورانى مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام را معرفى کرده‌ایم.
حجة‌الاسلام والمسلمین مختارى افزود: تصمیم داریم هر سال نشست مربوط به علامه طباطبایى قدس‌سره را با محوریت یکى از زوایاى فکرى ایشان در غرب برگزار کنیم.
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در این نشست، زندگى‌نامه علامه طباطبایى و مهارت‌هاى فلسفى و کلامى ایشان تبیین شد.
معاون پژوهشى پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى خاطرنشان کرد: با معرفى فلسفه و کلام اسلامى، خودبه‌خود به بسیارى از پرسش‌ها در زمینه پلورالیزم، هرمنوتیک و دیگر شبهات پاسخ داده مى‌شود.
حجة‌الاسلام والمسلمین مختارى به سومین نشست برگزار شده در دانشگاه دورهام اشاره کرد و گفت: در این نشست مباحثى در خصوص علوم رایج در حوزه‌هاى علمیه، متد آموزشى در حوزه‌هاى علمیه شیعه، نحوه پرداختن به فقه و فلسفه در حوزه‌ها، کاربردى بودن فقه اسلامى، بومى‌سازى علوم انسانى، پویایى فقه شیعه و نقش زمان و مکان در اجتهاد مطرح شد.
وى برگزارى این سه نشست را بهانه‌اى براى معرفى اندیشه‌هاى ناب شیعى در جامعه علمى غرب دانست و اظهار داشت: مقالات این همایش چاپ مى‌شود و متن آن‌ها در فضاى اینترنتى نیز قرار خواهد گرفت.
دبیر برگزارى این نشست‌ها گفت: دیدگاه‌هاى فقهى امام و مقام معظم رهبرى در خصوص مسائل روز از دیگر مباحثى بود که در سومین نشست مطرح شد که با استقبال حاضرین مواجه گردید.
وى با بیان این‌که توسعه چنین نشست‌هایى در دستورکار مرکز مطالعات شیعى مهدیه قرار دارد گفت: با برگزارى چنین نشست‌هایى، حجت علمى و قوت اعتقادى خود را به همگان نشان مى‌دهیم.
حجة‌الاسلام والمسلمین مختارى در پایان اظهار داشت: در نظر داریم مجله انگلیسى زبان با محتواى اسلامى در دانشگاه دورهام انگلستان منتشر کنیم.


نوشته شده در   يکشنبه 11 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode