ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 بهمن 1394     |     کد : 98872

کرسی نقد نظریه پردازی فلسفه و حکمت با موضوع اعتباریات علامه طباطبایی برگزار شد

این جلسه با حضور رییس دانشگاه علمی کاربردی آذربایجانشرقی، رییس سازمان بسیج اساتید استان و اساتید دانشگاه و حوزه به میزبانی بسیج اساتید استان برگزار شد.

کرسی نقد نظریه پردازی فلسفه و حکمت با موضوع "اعتباریات" علامه طباطبایی برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، این جلسه با حضور رییس دانشگاه علمی کاربردی آذربایجانشرقی، رییس سازمان بسیج اساتید استان و اساتید دانشگاه و حوزه به میزبانی بسیج اساتید استان برگزار شد.

 

"مسلم اورنگی" رییس سازمان بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی در این مراسم گفت: رهبر معظم انقلاب بحث کرسی های آزاد اندیشی را برای دانشجویان و کرسی‌های نظریه پردازی را برای اساتید دانشگاه مطرح کردند که لازم است به این دو موضوع توجه ویژه داشته باشیم.

 

وی اظهار امیدواری کرد: با برگزاری این کرسی‌ها، شاهد تحولاتی در حوزه علوم انسانی باشیم.

 

اورنگی اظهار کرد: بسیج اساتید استان برنامه‌هایی را در این حوزه تدارک دیده است که کرسی نقد نظریه پردازی فلسفه و حکمت از جمله این برنامه‌هاست و چنین برنامه هایی به صورت مداوم برگزار می‌شوند.

 

میکائیل جمال‌پور، عضو هیات علمی گروه فلسفه و الهیات دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی و استاد فلسفه دانشگاه‌های استان و حوزه های علمیه در این جلسه با بیان اینکه یکی از وظایف طبیعی ما این است که بزرگان خود را بشناسیم، افزود: علامه طباطبایی با اصول فلسفه و روش رئالیسم خود ستون فقرات مارکسیسم را شکست و بعد از انقلاب اسلامی ضربه نهایی به مارکسیسم وارد شد و در نهایت دنیا به تزلزل فکری آن پی برد.

 

وی از ایجاد انجمن حکمت و فلسفه در بسیج اساتید استان خبر داد و گفت: هر کس در حوزه علوم انسانی فعالیت کند باید به مباحث اعتباریات علامه طباطبایی (ره) واقف باشد.

 

جمال‌پور در خصوص معنا و مهوم اعتباریات، بیان کرد: اعتباریات وجود خارجی ندارد و قابل رویت نیستند و مفاهیم کلی به شمار می رود، مفهوم دیگر اعتباریات در مقابل اصالت است که به معنای فاقد اثر خارجی می باشد.

 

وی با بیان اینکه "اعتباریات" اصول و روش زندگی است و علامه طباطبایی در کتاب الانسان فی الدنیا و سایر کتاب های خود را بر اساس همین نظریه اعتباریات، مد نظر قرار داده است.


این استاد فلسفه با اشاره به کتاب "ولایت" علامه طباطبایی، عنوان کرد: در این کتاب به "اعتباریات" نیز پرداخت شده و تعریف آن اینگونه بیان شده است که "حکم و حد یک چیز را به دیگر دادن" که در این تسری حکم از قوه خیال و وهم استفاده می‌شود.

 

جمال‌پور ادامه داد: مبنای این اعتباریات نیازها و احساسات فردی و اجتماعی است که انسان با عنایت به اهمیت و ارزش حیات فردی، اموری را برای تداوم زندگی خود اعتبار می کند و یا در زندگی اجتماعی، بر اساس معیار و ملاک حفظ جامعه و اجازه‌ی هرج و مرج ندادن، قاطبه ی عقلاء، نسبت به جعل قانون اقدام می کند.


وی افزود: بر اساس اصل استخدام گری انسان و مصلحت عمومی و آزادی های جمعی و رشد و توسعه آن از اعتباریات متعدد استفاده می‌شود.


جمال پور گفت: هرچه جامعه پیشرفته تر باشد، اعتباریات آن هم بیشتر خواهد بود.


وی در پایان جلسه عنوان کرد: انتظار می رود این نظریه از جهات مختلف همچون، منطق، فلسفه، روان شناسی، جامعه شناسی و علوم سیاسی مورد توجه قرار گیرد.


در پایان این جلسه اساتید حاضر نیز در خصوص مباحث و نظریات مطرح شده مباحثی را بیان کردند.


نوشته شده در   شنبه 3 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode