ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 17 تير 1403
يکشنبه 17 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 1 مهر 1389     |     کد : 9673

تاریخ فقهای شیعه بسیاردرخشان است

یکی از وعاظ وخطبای کشور، تاریخ فقهای شیعه را بسیار درخشان دانست و گفت: اخلاص و گام برداشتن درمسیر دین، سبب افزایش درجات علمی و عرفانی این بزرگواران شده است.

یکی از وعاظ وخطبای کشور، تاریخ فقهای شیعه را بسیار درخشان دانست و گفت: اخلاص و گام برداشتن درمسیر دین، سبب افزایش درجات علمی و عرفانی این بزرگواران شده است.
به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا، شب گذشته در مراسم پنجاه و یکمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله العظمی بروجردی که باحضور مراجع عظام تقلید و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه عالمان دینی در اسلام، اظهار داشت: اسلام برای عالمان دینی ارزش والایی قائل است و از این حیث تاریخ فقهای شیعه بسیار درخشان بوده وافراد بزرگی را در خود ثبت کرده است .
وی با اشاره به ابعاد علمي و عرفاني چند تن از بزرگان شیعه، افزود : آنچه سبب افزایش درجات علمی و عرفانی این علما گردید، تنها اخلاص در دین و گام برداشتن درمسیر پروردگار بوده است.
این استاد اخلاق حوزه، سید رضی و سید مرتضی را نمونه ای ازعلمای بزرگ شیعه دانست و گفت: این دو بزرگواربا تقدیم آثار فراوان و تربیت شاگردان بسیارمکتب تشیع را در جهان سرافراز کرد ه اند.

* ضرورت شناخت علمای بزرگ شیعه
سخنران اين مراسم با اشاره به ضرورت شناخت علمای بزرگ شیعه و تاکید بر خدمات سیدرضی، تصریح کرد: ایشان بقدری به مکتب تشیع و اسلام خدمت کرد ه ا ند که حتی علمای اهل تسنن نیز بر این مطلب معترف اند و با او آشنایی دارند؛ این در حالی است که ما اورا آنچنان که باید هنوزنشنا خته ایم .

* بخش ادبیات درحوزه راه اندازی شود
حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نیا با تاکید براین مطلب که بخش ادبیات حوزه باید راه اندازی شود، ابراز داشت : سید رضی علاوه بر تسلط در علوم دینی، دیوان اشعاری نیز داشته است که امروز ما از آن غافل هستیم؛ در حالی که همین آثار زینت بخش محافل مختلف بسیاری از اهل تسنن است.
وی، ضمن یادآوری برخی نکات به طلاب جوان، یادآورشد: سید مرتضی نیز کتابی با عنوان «امالی» دارد که این کتاب باید در حوزه تدریس و طلاب اهتمام ویژه ای به آن داشته باشند.

* تفأل زدن به قرآن حرام است
وی ادامه داد: طلاب جوان و دیگر اقشار مردم، باید با رعایت احترام کامل به قرآن بدانند که استخاره گرفتن با این کتاب مقدس امری دشوار بوده و هرکسی از عهده آن بر نمی آید وتفأل زدن به قرآن حرام است .

* آیت الله العظمی بروجردی خورشیدی در عالم تشیع
حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شاگردان این دوعالم ربانی به نقش بارز آیت‌الله عبدالکریم حائری در تاسیس حوزه علمیه قم پرداخت و اظهار داشت : بعد از رحلت این عالم وارسته، رژیم پهلوی درصدد ازبین بردن آثار تشیع درقم ومخصوصا حوزه شد؛ در حالی که در همین دوران خورشیدی از عالم تشیع به نام آیت الله العظمی بروجردی در قم طلوع و ریاست حوزه را در دست گرفت و به تربیت شاگردان بسیاری همت گمارد.
وی درادامه با تقسیم دروس حوزوی به دو بخش طولی و عرضی، گفت : دروس طولی همان روش سنتی بوده که امام راحل بر تثبیت آن تاکید کرد ه اند.

* تسلط آیت الله العظمی بروجردی بر فقه اهل سنت
این استاد حوزه در تبین شخصیت آیت الله العظمی بروجردی، بابیان این مطلب که مقام علمی و معنوی ایشان خیلی بزرگ تر از آن است که بیان شده است، بیان داشت: این عالم وارسته علاوه بر تسلط برعلوم شیعی بر بسیاری از علوم فقه اهل تسنن نیز تسلط داشتند که این خود نوعی کرامت است .
وی هم چنین درپایان به بیان برخی از کرامات و خدمات این مرجع عظیم الشان جهان تشیع پرداخت.
شایان ذکراست، درمراسم پنجاه و یکمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله العظمی بروجردی، حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی، سبحانی، شبیری زنجانی ، علوی گرگانی، مقتدایی، هاشمی شاهرودی، ائمه جمعه و جماعات استان ،اعضای دفتر مقام معظم رهبری در قم ،اعضای جامعه مدرسین حوزه، علما وفضلای حوزه، مسئولین کشوری و استانی و اقشار مختلف مردم حضورداشتند.


نوشته شده در   پنجشنبه 1 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode