ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 16 مرداد 1389     |     کد : 8745

قاليچه صلح و دوستي در خانه ستارخان تبريز رونمايي شد

قاليچه صلح و دوستي با گره يك‌هزار و 200 شخصيت فرهنگي، اقتصادي و سياسي از 117 كشور دنيا در خانه ستارخان تبريز با حضور رئيس دفتر يونسكو در تهران رونمايي شد...

 قاليچه صلح و دوستي با گره يك‌هزار و 200 شخصيت فرهنگي، اقتصادي و سياسي از 117 كشور دنيا در خانه ستارخان تبريز با حضور رئيس دفتر يونسكو در تهران رونمايي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، عشرت شايق دبير موسسه صلح و دوستي و ايده‌پرداز طرح قاليچه صلح و دوستي در آيين رونمايي از اين قاليچه فرش هنر ايراني مدت‌ها بود دچار مهجوريت شده و با وجود شهرت جهاني و سابقه آن، جايگاه واقعي خود را در جهان نيافته است بر همين اساس از دو سال پيش طرح بافت قاليچه صلح و دوستي در تبريز پي‌ريزي شد.
* گره‌هاي صلح و دوستي جهانيان بر فرش ايراني
دبير ستاد بافت قاليچه صلح و دوستي جهاني در ادامه اظهار داشت: بحث بافت قاليچه صلح جهاني به يك سال قبل يعني تيرماه 87 برمي‌گردد، در آن زمان رهبر معظم انقلاب از يك طرف تاكيد بسياري بر مهندسي فرهنگي، جنبش نرم‌افزاري و انجام پروژه‌هاي فرهنگي داشتند و از طرفي معتقد بودند كه هر موضوعي كه در قالب هنر يعني با لطافت و ظرافت بيشتري به مخاطب ارائه شود، به مراتب تاثير بيشتري نيز دارد.
وي ادامه داد: ما طبق فرمايش رهبري بر آن شديم تا پروژه‌اي را كليد بزنيم كه در عين فرهنگي بودن، ويژگي‌هاي هنري را هم در بر داشته باشد، به ويژه در زماني كه دشمنان ما سعي داشتند با بزرگ‌نمايي، فرهنگ، ارزش‌ها، تفكر و تمدن تاريخي كشور را زيرسئوال برده و مردم ما را تروريست و ضدحقوق بشر بنامند.
شايق تصريح كرد: بر همين اساس، بافت قاليچه صلح و دوستي را پيشنهاد كرديم تا علاوه بر اينكه صلح و پايداري جهانيان را نشان مي‌دهيم، زنجيره ناگسستني انساني را هم ايجاد كنيم تا خوبي‌ها و حسنات در آن بروز كند.
شايق افزود: البته بايد گفت در گذشته خلاء فرهنگي در زمينه صلح و دوستي و حقوق بشر در كشور وجود داشته و با وجود اينكه تمدن و فرهنگ ايراني و اسلامي تاكيد فراواني بر صلح، دوستي و عطوفت داشته بر همين اساس وظيفه ماست كه پرچم سفيد صلح را به منظور توسعه و تعميق دوستي‌ها و ارتباط جهاني بالا ببريم در حقيقت ايرانيان از اين طريق مي‌توانند صلح‌طلب بودن خود را به جهانيان ثابت كنند.
رئيس موسسه صلح و دوستي در ادامه گفت: زبان هنر قابليت‌هاي فراواني براي تاثيرگذاري در ذهن مخاطب دارد به ويژه فرش ايراني كه نمادي آشنا براي جهانيان بوده و به نوعي تجسم‌كننده فرهنگ، هنر و انديشه ايراني ـ اسلامي است.
شايق اظهار داشت: براي ارزشمندتر شدن اين حركت فرهنگي تصميم گرفتيم گره‌هاي فرش از سوي اشخاص متعدد از سراسر جهان زده شود، به عبارتي به جاي اينكه از يك هنرمند در بافتن آن كمك بگيريم سعي كرديم از هزاران هنرمند مبتدي از كارگر گرفته تا حتي يك رئيس جمهور در بافتن آن كمك بگيريم در اين صورت همه اقشار مي‌توانستند فارغ از طبقه اجتماعي و اقتصادي در بافتن فرش صلح و دوستي مشاركت كنند و به طور حتم اين بهترين فرصت براي نشان دادن صلح و دوستي ايرانيان به جهانيان بود چرا كه همه افراد از سراسر جهان مي‌توانند گره عشق و محبت بر دار صلح و دوستي بزنند.
وي اظهار داشت: در اين راستا يك هزار و 200 نفر از شخصيت‌هاي فرهنگي، بازرگاني و سياسي از 117 كشور دنيا و 40 هزار نفر از شخصيت‌هاي داخلي اين قاليچه را گره زده‌اند.
* قاليچه صلح و دوستي 4 ميليون گره دارد
عشرت شايق ادامه داد: اين قاليچه 4 ميليون گره دارد كه از هر قشري از دانش آموز دبستاني تا مسئولان ارشد بين‌المللي بر تارو پود آن گره زده‌اند.
وي با اشاره به اينكه در بافت اين قاليچه هيچ اعتباري از سوي دستگاه‌هاي دولتي دريافت نشده به نقش مشاركت‌هاي مردمي در به ثمر رسيدن سريع هرگونه امور فرهنگي تاكيد كرد و گفت: بافت اين قاليچه با مشاركت مردم انجام شده است.
شايق، تار و پود قاليچه صلح و دوستي را نشان از جنسيت انواع بشر دانست و اضافه كرد: گره‌هاي اين فرش نشانه پيوند ملل است و رنگ‌هاي آن تنوع نژادي، زباني و اعتقادي در دنيا را به نمايش مي‌گذارد.
دبير ستاد بافت قاليچه صلح و دوستي تصريح كرد: البته دورنماي اين صلح و دوستي فقط بافتن يك فرش نيست بلكه محوريت آن حضور شخصيت‌هايي برجسته و پيوند زدن آنها با صلح و دوستي جهاني است.
دبير موسسه صلح و دوستي با اعلام اينكه طرح اين قاليچه توسط استاد فرشچيان و رنگ آميزي آن توسط استاد خياباني تبريزي انجام شده است، گفت: تبريز، خاستگاه ايده اوليه اين قاليچه است.
* موضوع قاليچه صلح و دوستي مربوط به كتيبه سنگي بازمانده از دوران هخامنشيان
شايق گفت: اين قاليچه پس از پرداخت در 30 كشور جهان از پنج قاره جهان به نمايش در مي‌آيد و سرانجام به سازمان ملل متحد تحويل داده مي‌شود.
وي يادآور شد: موضوع قاليچه صلح و دوستي ايرانيان مربوط به كتيبه سنگي به خط ميخي بازمانده از دوران هخامنشيان و دستور كوروش پادشاه وقت ايران است كه در آن همه مردم و حكومتيان را به ايجاد و توسعه صلح و دوستي، ترويج عدالت، رعايت حقوق بشر و مبارزه با نظام برده‌داري توصيه مي‌كند و به عنوان منشور حقوق بشر كوروش معروف است.
شايق ادامه داد: حاشيه زيبا با پرچم جمهوري اسلامي مزين شده است و كبوتران صلح در كنار هم و در حال پرواز از شاخه‌ زيتون كه علامت و نشانه صلح است، هستند.
دبير ستاد بافت قاليچه صلح و دوستي جهاني بيان كرد: كلمه صلح به زبان فارسي و انگليسي آغوش خود را براي كتيبه كوروش باز كرده و كتيبه بر آن تكيه زده است و جمله مبارزه با برده‌داري و ايجاد صلح و آرامش از متن كتيبه بر نقشه اين طرح زيبا منقوش شده است.
وي با بيان اينكه نقشه سنتي برگرفته از نقوش اصيل تبريز، اصفهان و بروجرد در اين فرش به كار رفته، گفت: اين تار و پود و گره‌هاي فشرده شاهد فشردگي، انجسام و پيوند پايدار صلح و دوستي جهاني است و همزيستي انسان‌ها را با رنگ و زبان مختلف همانند رنگ‌هاي اين قاليچه با رعايت حقوق يكديگر و پرهيز از هرگونه زورگويي و سلطه‌جويي شاهد هستيم.
دبيرموسسه صلح و دوستي از نماينده سازمان يونسكو خواست كار ترجمه سايت قاليچه صلح و دوستي به پنج زبان زنده دنيا، ايجاد موزه صلح و دوستي در تبريز و نام گذاري ميادين و خيابانهاي بزرگ دنيا با واژه هاي صلح و دوستي و ايجاد سالني با نام تالار صلح و دوستي جهاني براي قرار دادن اين قاليچه انجام شود.
وي به برنامه هاي آتي موسسه صلح و دوستي در ادامه بافت اين قاليچه اشاره كرد و گفت: برگزاري جشنواره‌هاي مختلف از جمله عكس، خبر و گزارش و اجراي سمفوني با موضوع صلح و دوستي از جمله اين برنامه هاست.
شايق، دست نوشته‌هاي مسئولان و مردم هنگام گره زدن بر تار و پود اين قالي را سندي بسيار ارزشمند عنوان كرد كه به زودي منتشر مي شود.
* قاليچه صلح و دوستي روح تمام مردم دنيا را دارد
رييس دفتر سازمان يونسكو در تهران نيز در اين مراسم با قدرداني از اين حركت زيبا و نمادين گفت: در حضور اين قالي زبان و رنگ و قوم معناي خود را از دست مي دهد، چرا كه اين قاليچه روح تمام مردم دنيا را در خود دارد.
چون لي هان، تبريز را بهترين مكان براي بافت و رونمايي قاليچه صلح و دوستي عنوان كرد و افزود: من در اين شهر تلفيقي زيبا از سنت و مدرنيته را مشاهده كردم و اين شهر را شهر هنر و صنعت يافتم.


نوشته شده در   شنبه 16 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode