ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 2 مرداد 1389     |     کد : 8543

رونق اقتصادي ارمغان ثبت جهاني بازار تبريز است

رئيس شوراي شهر تبريز ثبت جهاني بازار تبريز را سبب رونق اقتصادي در اين بازار دانست...

رئيس شوراي شهر تبريز ثبت جهاني بازار تبريز را سبب رونق اقتصادي در اين بازار دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي، شهرام دبيري تصريح كرد: ثبت جهاني بازار تبريز طبيعتاً سبب توسعه گردشگري اين بازار و شهر تبريز مي‌شود.
وي با بيان اينكه ثبت جهاني بازار تبريز علاوه بر تاثيرات گردشگري داراي تاثيرات اقتصادي نيز است، تصريح كرد: ثبت جهاني بازار تبريز رونق اقتصادي بيشتري نيز براي اين بازار به همراه مي‌شود و به همين دليل برخي از كسبه‌اي كه با ما در ارتباط بوده‌اند از اين امر استقبال زيادي داشته‌اند.
رئيس شوراي شهر تبريز با بيان اينكه بايد درباره تاثيرات ثبت جهاني بازار تبريز به كسبه اين بازار اطلاع‌رساني‌هاي لازم انجام شود، افزود: اين اطلاع‌رساني‌ها سبب مي‌شود كه كسبه از اهميت ثبت جهاني اين اثر بيشتر آگاه شده و نسبت به حفاظت بيشتر از بازار اقدام كنند.
دبيري با بيان اينكه شوراي شهر و شهرداري تبريز نيز تمام حمايت‌هاي لازم براي ثبت بازار تبريز را داشته‌اند، تصريح كرد: طبيعتاً بايد شرايط لازم براي ثبت جهاني بازار تبريز و پس از آن حفظ آن فراهم شود و در اين راه همه دستگاه‌ها همكاري لازم را داشته باشند.

* جشن ثبت جهاني بازار تبريز برگزار مي‌شود
دبير ستاد ثبت جهاني بازار تاريخي تبريز گفت: در صورت اتمام مراحل ثبت بازار تبريز در جلسه سازمان يونسكو در كشور برزيل، جشن ثبت بازار برگزار مي‌شود.
تراب محمدي اظهار داشت: پرونده ثبت جهاني بازار تبريز به صورت كامل به يونسكو ارسال شده است و اگر مشكل خاصي پيش نيايد به‌زودي شاهد ثبت جهاني بزرگ‌ترين سازه سرپوشيده جهان هستيم.
وي با بيان اينكه توجه به ويژگي‌هاي منحصر به فرد بازار تبريز ضرورت دارد، اظهار داشت: وجود اصناف مختلف در رشته‌هاي متفاوت، تيمچه‌ها و سراهاي متعدد و قدمت فراوان اين بازار مي‌تواند با ثبت جهاني در زمره اماكن تاريخي يونسكو به محلي براي بازديد ميليون‌ها گردشگر تبديل شود.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي تاكيد كرد: در حين آماده‌سازي پرونده ثبت جهاني بازار تبريز، فيلم‌ها و تصاوير متعددي نيز از اين بازار تهيه و به سازمان جهاني يونسكو ارسال شده است.
وي اظهار داشت: در صورت جهاني شدن بازار تبريز، بازاريان و شهروندان تبريزي و ساير هموطنان از مزاياي اطلاع‌رساني در مورد اين سازه در گستره جهاني بهره‌مند مي‌شوند و با جهاني شدن اين سازه فرهنگي، تاريخي و اقتصادي، نام بازار تبريز در ليست اماكن تاريخي جهان ثبت مي‌شود كه امر خود در جذب گردشگر به ويژه گردشگر خارجي نقش فراواني دارد.
دبير ستاد ثبت جهاني بازار تبريز ضمن تشكر از اصحاب رسانه استان در معرفي بازار تبريز افزود: ثبت جهاني به معناي شناساندن يك مجموعه به جهانيان است و دنيا با اين اثر به عنوان طولاني‌ترين سازه سرپوشيده جهان آشنا مي‌شود.
محمدي تصريح كرد: سايت جهانگردي نام بازار تبريز را در ليست خود قرار مي‌دهد و اكثر توريست‌هاي خارجي كه اين فهرست را براي انتخاب مقصد گردشگري خود انتخاب مي‌كنند، نام بازار تبريز را نيز مشاهده مي‌كنند.
وي، حضور گردشگر خارجي را براي شهر و استان داراي منافع بسيار خواند و گفت: با حضور گردشگران خارجي بازار بيش از پيش رونق مي‌يابد و به طور حتم فرهنگ غني آذربايجان و تبريز در گردشگراني كه اين منطقه را به عنوان مقصد گردشگري خود انتخاب كرده‌اند، تاثير مي‌گذارد.
محمدي ادامه داد: با توجه به اينكه پرونده مسجد كبود نيز نظير بازار تبريز به يونسكو ارسال شده، اين مجموعه تاريخي نيز با ثبت جهاني بازار تبريز آوازه‌اش جهاني مي‌شود.
محمدي با اشاره به وسعت بازار تاريخي تبريز عنوان داشت: بازار تبريز با حدود يك ميليون مترمربع مساحت به شكلي كه 70 هكتار آن را حريم و 30 هكتار را عرصه تشكيل مي‌دهد، شايسته عنوان بزرگ‌ترين سازه سرپوشيده جهان است.
وي ادامه داد: در اين مجموعه بيش از 160 عنصر مختلف و متنوع وجود دارد و بازار را به مكان كامل و جامعي براي هر نوع فعاليتي تبديل كرده است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي تصريح كرد: وجود 23 كاروانسرا، 22 دالان، 20 تيمچه، 28 مسجد، هشت مدرسه، هفت بازارچه، پنج حمام، دو يخچال و يك زورخانه در اين مجموعه نشان از اهميت بازار تاريخي تبريز براي ساكنان شهر و فعالان در اين مجموعه دارد.
محمدي با اشاره به تعبيه شدن تعداد زيادي آب انبار در بخش‌هاي مختلف بازار گفت: بازار تبريز با اينكه مجموعه كامل و به هم پيوسته‌اي بوده اما در عين حال استقلال هر بخش را نيز مراعات كرده و هر قسمت تا حد امكان تمام نيازهاي ضروري خود را داشته است كه از آن ميان مي‌توان به ساخت آب‌انبارهاي بسياري كه تقريبا در تمام بخش‌هاي بازار ديده مي‌شوند، اشاره كرد.
وي با بيان اين مطلب كه اهميت بازار در زندگي مردم قديم تا حدي بوده كه چهار دروازه از دروازه‌هاي شهر تبريز در محدوده بازار بودند، اظهار داشت: درب نوبر، درب خيابان، درب سرخاب و درب باغميشه كه از دروازه‌هاي مهم شهر بودند به دليل اتصال اين مجموعه با شاهراه ارتباطي ابريشم، در بازار قرار داشتند.
دبير كارگروه ثبت جهاني بازار عنوان داشت: پس از ارسال پرونده بازار تبريز به عنوان اثر پيشنهادي كشورمان براي ثبت در فهرست ميراث جهاني يونسكو، كارگروهي با رياست استاندار آذربايجان شرقي و با حضور تمام مديران سازمان‌ها و ادارات و نهادهاي وابسته به مسئله بازار تشكيل شد و تا امروز با برگزاري جلساتي براي تامين نيازهاي بازار و تسريع در روند بررسي پرونده ثبت جهاني اين مجموعه اقدامات موثري انجام گرفته است.
وي يادآور شد: تمام مجموعه بازار تاريخي تبريز كه تاريخي از دوره زند تا صفوي و قاجار و معاصر دارد، در سال 1354 با شماره 1097 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد و از آن پس ابنيه موجود در بازار نيز به تفكيك در فهرست آثار ملي ثبت شدند. 


نوشته شده در   شنبه 2 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode