ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 17 تير 1403
يکشنبه 17 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 8 تير 1389     |     کد : 8225

نقد سخن كانت درباره عقل نظري

كانت وقتي دريافت كه برخي سخنان عقلي و علمي گاليله و امثال او برخلاف انجيل است...

كانت وقتي دريافت كه برخي سخنان عقلي و علمي گاليله و امثال او برخلاف انجيل است و به قتل آنها به دست كليسا و به بارآمدن آن فضاي فضيحت بار انجاميده است، براي حمايت از انجيل و كليسا اعتبار عقل نظري را زير سؤال برد و محدوده دين را جدا از محدوده عقل دانست. او گفت كه از عقل نظري كاري ساخته نيست؛ قانون اخلاقي و عقل عملي مهم است؛ امّا بايد دانست گرچه قانون اخلاقي و عقل عملي به فضايل مطلقي گرايش دارد، در مقام تحقيق، اين عقل نظري است كه وجودِ مطلق را اثبات يا گرايش به آن را تبيين مي‏كند، پس عقل نظري، عبث و بيهوده نيست.(1)
در نگاه «كانت»، احكام عقل نظري براساس مصالح صادر مي‏شود؛ برخلاف گرايشهاي عقل عملي كه مطلق است، پس هر كه كار خوبي مي‏كند يا كار بدي را ترك مي‏نمايد، براي تحصيل مصلحت و حفظ آبرو و محافظت خويشتن از نقد و اعتراض ديگران است و اگر به جايي برود كه او را نشناسند و در زمين و زماني قرار گيرد كه نامي از او نبرند و خطر نقد و اعتراض وي را تهديد نكند، آن كار نيك را انجام نمي‏دهد و آن كار بد را ترك نمي‏كند؛ امّا اين عقل عملي است كه اين امر را تقبيح مي‏كند و مي‏گويد ترك كار بد بايد براي بد بودن آن باشد و انجام دادن كار خوب بايد به جهت خوب بودن آن؛ نه براي به دست آوردن مصلحت يا مدح يا فرار از نكوهش ديگران.
اگر منظور ايشان از گرايش مطلق عقل عملي همان شهود است، اين همان راه شهودي است كه اهل‏معرفت هم مي‏گويند؛ ولي جايگاه عقل نظري را نفي نمي‏كند، چون تبيين اين شهود با عقل نظري است؛ امّا اگر سخن از شهود عرفاني نيست، بلكه سخن از اصل گرايش مطلق به خوبي است، تحليل اينكه مطلقي هست كه انسان به سمت آن گرايش دارد، به عهده عقل نظري است، پس در هر دو صورت، مسئله با سرمايه عقل نظري پيش مي‏رود و نمي‏توان عقل نظري را معزول دانست.

ضرورت براهين عقلي
اگر انسان خلع سلاح و محكمات او بي‏اعتبار شود، متشابهات او را چگونه مي‏توان تفسير كرد! در بخشهاي حس و خيال و وهم، متشابهات فراواني هست كه با براهين قاطع و محكم عقلي حل مي‏شود. با عزل عقل نظري، خدا چگونه اثبات مي‏شود؟ گفته مي‏شود كه وجود خدا فطري و ضروري است، پس
اين همه انكارها و شبهاتي كه درباره خدا هست، چگونه توجيه مي‏شود؟ نبوت و معاد چطور ثابت مي‏شود؟ دين چگونه جايگاه خود را در زندگي انسان مي‏يابد؟
براهين عقلي قرآن كريم: صدر و ساقه قرآن كريم، برهان است. افزون بر آن، در قرآن كريم تعابيري مانند «يعقلون»، «تعقلون»، «يتفكّرون»، «تتفكّرون»، «يعلمون» و «تعلمون» آمده است؛ ليكن بايد توجه شود كه وقتي قرآن سراسر به نور خورشيد برهان روشن است، با فانوس المعجم به دنبال واژه‏هاي «يعقلون» و «تعقلون» گشتن، براي نشان دادن هماهنگي قرآن با عقل، كاري محقّقانه نيست.
نمونه‏اي از براهين عقلي قرآن، مفاد آيه ﴿اَم خُلِقوا مِن غَيرِ شي‏ءٍ اَم هُمُ الخلِقون﴾(2) است. در اين آيه چندين مطلب عقلي آمده است: 1. اثبات قانون علّيت. 2. اثبات اين حقيقت كه افراد خارجي واقعاً موجودند. 3. آنها خودشان علّت خويشتن نيستند. 4. همتاي خود آنها نيز علت آنان نيست. 5. موجودي غني بالذات، علّت آنهاست.
﴿مِن غَيرِ شي‏ءٍ﴾ يعني بدون علت فاعلي؛ نه بي‏علت قابلي، چون مشركان از قبول علت قابلي تحاشي ندارند و اسلام هم راضي نيست آنها به اين مقدار اقرار كنند. هيچ مادي، ملحد و ماركسيستي علت قابلي را در جهان انكار نمي‏كند كه اين آيه بخواهد آن را ثابت كند و به زبان ديگر، اينكه ذات اقدس الهي بفرمايد «اين ماده قبلاً ماده ديگري بوده و در تطوّرات كذايي به اين شكل درآمده است»، مشكلي را برطرف نمي‏كند و پذيرش آن هم براي مشركان سنگين نيست، پس بحث محوري اين آيه درباره علّت فاعلي است.
وقتي ثابت شد كه اشيا علت فاعلي دارند، اين علت فاعلي، يا خود آنهايند يا ديگري. صورت اول، «دور» است و شكل دوم، مثل خود آنها نيز محتاج علت است و اين هم به «تسلسل» مي‏انجامد، در نتيجه خداي غني بالذات، علت فاعلي آنهاست. اين برهان قطعي فلسفي است.
ابن تيميه، استرآبادي، دكارت، كانت كه عقل را از حجّيت ساقط مي‏دانند، محكم‏ترين محكمات را از انسان مي‏گيرند؛ آن‏گاه مطلب انبيا را چه كسي خواهد فهميد؟ مخاطب اين احتجاجهايي كه چندين جلد كتاب ديني ما را تشكيل مي‏دهد، چه كسي است؟

1.ر.ك: سير حكمت در اروپا، ج2، ص265 ـ 264.
2.سوره طور، آيه 35.
تفسير انسان به انسان، ص295-298


نوشته شده در   سه شنبه 8 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode