ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 تير 1393     |     کد : 75284

آیین بزرگداشت میرزا طاهر خوشنویس در نمایشگاه قرآن

آیین بزرگداشت کاتب کلام وحی زنده یاد استاد میرزا طاهر خوشنویس در نمایشگاه قرآن تبریز برگزار شد.

آیین بزرگداشت کاتب کلام وحی زنده یاد استاد ˈمیرزا طاهر خوشنویسˈ در نمایشگاه قرآن تبریز برگزار شد.

علی اکبر صفی پور در این آیین با اشاره به جایگاه هنر خوشنویسی اظهار کرد: هنرخوشنویسی با فرهنگ اسلامی درهم تنیده شده و همواره در میان ایرانیان از جایگاهی والایی برخوردار بوده است.


وی تاکید کرد: این هنر در بطن و متن زندگی ما جریان دارد و زمانی که با ارزش های اسلامی همراه می شود تاثیری دوچندان دارد.

وی اظهار کرد: خوشنویسان با نوآوری، زیبایی را ضمیمه کلام وحی نمودند و براین اساس هنر خوشنویسی در معرفی معارف و زیبایی های قرآن پیشتاز است.

صفی پور با اشاره به اینکه خوشنویسی هنری متعالی و مبتنی بر ارزش های معنوی و دینی است، گفت: هنرمندان خوشنویس با تاسی از آموزه های دینی و مذهبی به خلق آثار هنری ماندگار دررابطه با قرآن می پردازند.

وی با گرامیداشت یاد و نام استاد میرزا طاهر خوشنویس گفت: ثواب کتابت قرآن در این مراسم به روح کاتب کلام وحی استاد میرزا طاهر خوشنویس تقدیم می شود.

رییس انجمن خوشنویسان تبریز نیز در این آیین گفت: مضامینی که برای خوشنویسی انتخاب می شود بیشتر از آیات قرآن و احادیث اسلامی است و این نشان می دهد که دست مایه خوشنویسی برگرفته از مضامین الهی است.

میرحسین زنوزی گفت: در آذربایجان شرقی شش نفر در مقام استادی خوشنویسی هستند و 70 نفر فوق ممتاز و 300 نفر خوشنویس ممتاز و 10 هزار نفر دوره های مقدماتی خوشنویسی را گذرانده اند.

وی همچنین از کتابت قرآن به دست چند تن از هنرمندان خوشنویس استان خبر داد و گفت: محمد قیاسی تبریزی که در بین 30 کشور جهان اسلام از نفرات برگزیده است، یک دوره کتابت قرآن را به پایان رسانده و در حال حاضر برای دومین بار در حال کتابت قرآن است.

یکی از افرادی که نستعلیق را به اوج خود نزدیک کرد استاد میرزاطاهر خوشنویس بود. وی در سال 1306 هجری قمری 1267هجری در یکی از روستاهای آذربایجان در یک خانواده روحانی پا به عرصه حیات نهاد .

پدر وی همواره قرآن به همراه داشت و هر ماه یک قرآن ختم می کرد همچنین از فنون قرائت و تجوید نیز بهره ای داشت و در پنج سالگی کم کم سواد فارسی و قرآن را به فرزند یاد داد .

میرزاطاهر در هفت سالگی به مکتب رفت و در یادگیری صرف و نحو عربی و خط نسخ کوشید و در اندک مدتی با مقدمات تحریر خط نسخ آشنا شد. چون استعداد سرشار به خوشنویسی در وجودش نهفته بود بدون تعلیم و راهنمایی فقط به یمن ذوق و عشق مفرط به خوشنویسی آنقدر از خطوط شیوای استادان خط مشق کرد تا کم کم به کیفیت و رموز و قواعد آن پی برد .

در 9 سالگی جز سی ام قرآن را برای یکی از کتابفروشی ها نوشت که چاپ شد. در 12 سالگی نیز صرف و میر و تصریف و عوامل را نوشت که آنها نیز چاپ شدند .

کتاب بعدی استاد میرزاطاهر خوشنویس در 14 سالگی معالم (در اصول ) بود که آن نیز به چاپ رسید ضمن اینکه هنوز نسخه های آن موجود و مورد استفاده طلاب علوم دینی است. میرزاطاهر سپس به نوشتن قرآن پرداخت و اولین قرآن را در سال 1321 هجری قمری شروع کرد که کار نوشتن آن قرآن چهار سال تمام طول کشید .

استاد خوشنویس در سن 17 سالگی تدریس را آغاز کرد و 35 سال به شغل شریف معلمی پرداخت. وی در عرض 64سال فعالیت هنری به تحریر بیش از دویست جلد کتاب رساله علمی اخلاقی و دینی از قبیل مکاسب مفاتیح الجنان (شش جلد) قرآن جلد منتهی الامال جامع المقدمات شرح جامی کتاب رجال (پنج جلد) کفایت الاصول پرداخت .

استاد در سال 1334 شمسی تقاضای بازنشستگی کرد که آن موقع استاد قریب به 70 سال سن داشت. آخرین کتابی که وی نوشته کتاب آسمانی قرآن بود که در سال 1353 هجری شمسی به پایان رسید.

سرانجام میرزاطاهر خوشنویس، کاتب قرآن کریم صحیفه سجادیه و مفاتیح الجنان پس از سپری کردن قریب به 90 سال عمر پربار خود در 14 تیرماه سال 1355 هجری شمسی به معشوق حقیقی پیوست .

بی شک برای به کمال رسیدن هنر خوشنویسی تلاش های بسیاری از سر ذوق و زیباشناسی صورت گرفته و افراد زیادی در این راه از جان و دل مایه گذاشته اند که میرزا طاهر خوشنویس در زمره سرآمدترین آنهاست .


نوشته شده در   سه شنبه 24 تير 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode