ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 3 ارديبهشت 1389     |     کد : 7272

عارف جهنم و بهشت را در همین دنیا می بیند

آیت الله جوادی آملی گفت: انسان وقتی گناه می کند در همین حال می سوزد ولی ما بخاطر این که مست دنیا هستیم متوجه سوختن نمی شویم...

آیت الله جوادی آملی گفت: انسان وقتی گناه می کند در همین حال می سوزد ولی ما بخاطر این که مست دنیا هستیم متوجه سوختن نمی شویم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، درس اخلاق هفتگی آیت الله جوادی آملی، استاد عالی حوزه علمیه قم، امروز با حضور طلاب، دانشجویان و اقشار مختلف مردم در مسجد ایشان برگزار شد و در این جلسه بخش پایانی خطبه 224 نهج البلاغه شرح و تفسیر شد.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که شخصی حلوای شیرینی را برای حضرت علی(ع) آورده بود و آنرا هدیه نامیده بود، ابراز داشت: امیرالمومنین در جواب فرمودند که این حلوا قی کرده سم است و با تغییر نام، رشوه حلال نمی شود.
وی با بیان این که فردی مانند جضرت علی(ع) که بالفعل جهنم را می بیند، عارفانه اخلاق را به انسان یاد می دهد، اظهار داشت: عارف وقتی اخلاق درس می دهد نمی گوید که این فعل حرام است و در قیامت عذاب می شوید.
مفسر قرآن کریم با اشاره به این که عارف می گوید که این گناه آتش و سم است، بیان داشت: انسان وقتی گناه می کند در همین حال می سوزد ولی ما بخاطر این که مست دنیا هستیم متوجه سوختن نمی شویم.
وی با بیان آیه ای از قرآن کریم گفت: خداوند در قیامت، جهنم و بهشت پرده ای قرار نداده است و انسان خودش در جلوی چشمان خود پرده ای می بافد.
استاد عالی حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن نیز رباخوار را بی عقل توصیف کرده است، ابراز داشت: برای درک این مطلب باید خود، عارف شویم یا سخنان اهل بیت را بپذیریم یا این که صبر کنیم تا بی عقلی رباخوار را در قیامت بفهمیم.
وی با اشاره به این که برای سوختن سه عنصر مواد خام مثل زغال، عامل اشتعال و موادی که قصد داغ کردن داریم لازم است، اظهار داشت: در قرآن کریم طبقه ستمکاران به عنوان مواد خام، رهبران کفر به عنوان مشتعل معرفی شده اند و طمعکاران نیز در این آتش می سوزند.
آیت الله جوادی با بیان این که طبق فرمایش حضرت علی(ع) عبادت کنندگان به جهت ترس از جهنم، شوق به بهشت یا به جهت شوق و محبت الهی عبادت می کنند، گفت: عبادت معنایی اعم دارد و شامل مسایل فقهی، حقوقی، اخلاقی می شود. 


نوشته شده در   جمعه 3 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode