ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 19 اسفند 1388     |     کد : 6782

شدت نياز موجودات مادي به هدايت

برپايه ضرورت هدايت براي هر موجود امكاني، نياز موجودهاي مادي و طبيعي به آن بيشتر است. زيرا هر اندازه هستي چيزي ضعيف باشد، نيازمندي آن به هدايت افزون‏تر و روشن‏تر است...

برپايه ضرورت هدايت براي هر موجود امكاني، نياز موجودهاي مادي و طبيعي به آن بيشتر است. زيرا هر اندازه هستي چيزي ضعيف باشد، نيازمندي آن به هدايت افزون‏تر و روشن‏تر است.
قرآن كريم هر يك از موجودهاي طبيعي را داراي راه خاص و هدف مخصوص و هدايت ويژه‏اي مي‏داند كه نموداري از آن نقل مي‏شود؛ ﴿ألم تر أنّ الله أنزل من‏السّماء ماءً فسلكه ينابيع في الأرض ثمّ يخرج به زرعاً مختلفاً ألوانه ثمّ يهيج فتراه مصفرّاً ثمّ يجعله حطاماً إنّ في ذلك لذكري لأولي الألباب﴾.(1) در اين آيه سخن از حركت باران و رهيابي خاص آن در راههاي زيرزميني و تمركز آن در چشمه‏ها و جذب آن پس از جوشش، در گياهان است كه هدايت ويژه آنهاست.
﴿و أوحي ربّك إلي النّحل أن اتّخذي من الجبال بيوتاً و من الشّجر و ممّا يعرشون ٭ ثمّ كلي من كلّ الثّمرات فاسلكي سبل ربّك ذللاً يخرج من بطونها شرابٌ مختلف ألوانه فيه شفاء للنّاس إنّ في ذلك لايةً لقومٍ يتفكّرون﴾.(2) در اين آيه سير خاص خانه‏سازي زنبور عسل در كوهها و درخت و داربست‏ها و عصاره‏گيري از
گل‏ها و ميوه‏ها و پيمودن راههاي رهنمود شده پروردگار و توليد عسل از راه ويژه آمده‏است كه به هدايت مخصوص آن مي‏انجامد. قرآن حكيم كوشش صحيح در راه توليد عسل را راه خدا مي‏داند؛ يعني راهي است كه خداوند آن را به زنبور نشان داد و براي نيل به آن هدف، او را هدايت كرد.
همچنين در آياتي هدايت انسان در بعد طبيعي و حركت‏هاي مادي آمده است كه مانند ديگر موجودات زنده، حركت و راه و هدف طبيعي دارد؛ ﴿و ألقي في‏الأرض رواسي أن تميد بكم و أنهاراً و سبلاً لعلّكم تهتدون﴾(3) و ﴿و جعل لكم فيها سبلاً لعلّكم تهتدون﴾(4) و ﴿الّذي جعل لكم الأرض مهداً و سلك لكم فيها سبلاً﴾.(5) زيرا تمامي حركت‏هاي منظم انسان، نيازمند هدايت به راه و هدف است؛ خواه حركت‏هاي أيني و مكاني او كه در اين آيات يادآوري شده يا حركت‏هاي عيني و مكانتي كه بعداً ذكر مي‏شود.
پس، هرگونه حركتي در قلمرو طبيعت در سطح جماد و نبات و حيوان و انسان با هدايت الهي همراه بوده، از راه خاص به هدف مخصوص رهبري مي‏شود و هيچ موجود طبيعي جامد و ايستا نبوده، هيچ حركتي نيز بدون هدف نيست. در نتيجه، همه محدوده طبيعت و موجودات زميني و اختران سپهري، محكوم حركت و مشمول هدايت عمومي هستند؛ ﴿الّذي خلق فسوي ٭ و الّذي قدّر فهدي﴾.(6)

1 ـ سوره زمر، آيه 21.
2 ـ سوره نحل، آيات 69 ـ 68.
3 ـ سوره نحل، آيه 15.
4ـ سوره زخرف، آيه 10.
5 ـ سوره طه، آيه 53.
6 ـ سوره اعلي، آيات 32.

هدايت در قرآن، ص 38-39.


نوشته شده در   چهارشنبه 19 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode