ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 17 تير 1403
يکشنبه 17 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 30 مهر 1391     |     کد : 44501

مسجد «مولانا» به مجموعه 100 مسجد ثبتی آذربایجان شرقی پیوست

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت ملی مسجد «حاج سید محمد مولانا» شهر تبریز خبر داد و گفت: حدود 100 مسجد تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

 خبرگزاری مهر: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت ملی مسجد «حاج سید محمد مولانا» شهر تبریز خبر داد و گفت: حدود 100 مسجد تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، تراب محمدی امروز شنبه با اشاره به قدمت این مسجد افزود: با توجه به مطالعات انجام گرفته روی اثر، پی بنا متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی است که در دوره های متاخر تعمیرات بسیار زیادی در کل بنا انجام شده است.

وی با بیان اینکه بنا به نام «حاج سید محمد مولانا»، بانی مسجد نامگذاری شده است، افزود: این بنا با پلان مستطیل شکل و پوشش سقف مسطح، در یک طبقه و دو نیم طبقه ساخته شده که ورودی نیم طبقه از سمت بیرون مسجد است.

محمدی رعایت قرینگی در کل مسجد نسبت به محور شمالی ـ جنوبی را از جمله ویژگی خاص این اثر عنوان کرد و گفت: این مسجد محراب ندارد و منبر نیز در مکانی به غیر از محل خود جاگذاری شده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان تشریح کرد: مقرنس های بکار رفته در مسجد مولانا نیز از شاخص های معماری آن به شمار می رود و نمای بیرونی بنا نیز تلفیقی از آجرکاری های دوره اسلامی و بخصوص قاجار است.

محمدی با اشاره به بخش های مختلف این مسجد یادآور شد: مسجد حاج سید محمد مولانا دارای فضاهای ورودی، کفشکنی، شبستان، آبدارخانه و سرویس های بهداشتی جداگانه است.

گفتنی است، مسجد حاج محمد مولانا در تبریز با قدمت اواخر قاجار، یکی از 15 اثر آذربایجان شرقی است که در پنجمین همایش ملی شورای سیاست گذاری ثبت میراث فرهنگی در استان البرز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

کارگاه مهر اصالت یونسکو و بسته بندی محصولات صنایع دستی در تبریز برگزار می شود

رئیس شورای فنی صنایع دستی آذربایجان شرقی از برگزاری کارگاه آموزشی «مهر اصالت یونسکو» و «بسته بندی محصولات صنایع دستی» در تبریز خبر داد.

تراب محمدی در دیدار با هنرمندان رشته های حکاکی روی نقره استان، افزود: این کارگاه شانزدهمین دوره کشوری خود را می گذراند که برای نخستین بار در آذربایجان شرقی و شهر تبریز برپا می شود.

محمدی به اهمیت و نقش بسته بندی در عرضه هرچه بهتر محصولات صنایع دستی به ویژه در بازارهای خارجی اشاره کرد و گفت: برپایی کارگاه های آموزشی این چنینی می تواند در تقویت صنعت بسته بندی بسیار موثر باشد.

وی یاد آور شد: این کارگاه آموزشی با حضور دو تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی به عنوان اساتید و مدرسان مدعو و نیز حضور مسئولان ستاد مرکزی، هنرمندان و دانشجویان رشته های هنر و همچنین فعالان رشته های مختلف صنایع دستی آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.  



نوشته شده در   يکشنبه 30 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode