ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 1 شهريور 1391     |     کد : 41605

مرکز مطالعات لرزه شناسی گسل تبریز ایجاد می‌شود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: با موافقت سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور مرکز مطالعات لرزه شناسی گسل تبریز ایجاد می‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
مرکز مطالعات لرزه شناسی گسل تبریز ایجاد می‌شود
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: با موافقت سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور مرکز مطالعات لرزه شناسی گسل تبریز ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، رضا رحمانی در نشست کارشناسان زمین شناسی کشور در تبریز، اظهار کرد: موافقت ایجاد این مرکز دو ماه پیش از وقوع زلزله در آذربایجان‌شرقی از مراجع ذیصلاح گرفته شده و با وقوع این زمین لرزه باید با جدیت پیگیر احداث این مرکز در تبریز بود.


گسل تبریز نیاز به مطالعه دارد

وی افزود: گسل تبریز به عنوان خطرناک‌ترین گسل‌های کشور که در طول تاریخ نیز ویرانی‌های زیادی به جای گذاشته نیاز به مطالعات و بررسی‌های علمی دارد که این مرکز می‌تواند چنین امکانی را میسر کند.

وی ادامه داد: برای احداث این مرکز و تجهیز آن 40 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که بخشی از آن توسط استان و بخشی نیز از سوی سازمان زمین شناسی کشور تامین خواهد شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: این مرکز قادر خواهد بود اطلاعات لازم در مورد گسل شمالی تبریز را در اختیار قرار دهد تا بتوان نسبت به این اطلاعات تصمیم‌گیری‌های لازم را به عمل آورد.



مردم در ساختمان سازی به استانداردها حساس باشند

رحمانی عنوان کرد: در کنار اقداماتی که برای مطالعات لرزه‌ای در آذربایجان‌شرقی انجام می‌شود باید مردم نیز در ساختمان‌سازی‌ها حساس شده و بر رعایت استانداردهای ساختمان توجه داشته باشند تا در مواقع وقوع زمین لرزه مشکلات کمتری حادث شود.

وی اضافه کرد: باید شرکت‌های مهندسی تعیین کیفیت ساختمان نیز در کشور فعال شود و از خدمات این شرکت‌ها نیز در احداث ساختمان‌ها بهره برد تا منازل در مقابل وقوع حوادث غیرمترقبه مقاوم‌تر باشند.

اخذ به موقع موافقت احداث مرکز مطالعات قابل تقدیر است

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال‌غرب کشور نیز در این جلسه با تقدیر از آینده‌نگری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در اخذ موافقت به موقع احداث مرکز مطالعات لرزه‌شناسی گسل تبریز، اظهار کرد: پس از وقوع زلزله در آذربایجان شرقی 30 نفر از اساتید و کارشناسان این سازمان در مناطق زلزله‌زده حاضر شده و به بررسی جوانب این زمین لرزه پرداخته‌اند.

سید مرتضی نیرومند اسکویی اعلام کرد: در بررسی های کارشناسان این سازمان 20 روستا از 150 روستای بازدید شده نیازمند تغییر مکان است..

وی عنوان کرد: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده رفتار گسل تبریز با وقوع زلزله در ورزقان و اهر تغییری نیافته است.



نامه تیرماه رحمانی به سازمان زمین شناسی کشور

رضا رحمانی در نامه ای به شمار 17351 در تاریخ بیست و سوم تیرماه سال‌جاری و مکاتبه با رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور آورده است: گسل تبریز از دیرباز تاکنون فعالیت‌های بسیار شدید و ویرانگری را از خود داشته و باعث خسارت جبران ناپذیر مالی و جانی بسیاری شده و شهر تبریز بارها در اثر لرزش‌های این گسل به کلی ویران و با خاک یکسان شده است.

وی افزوده است: با توجه به گزارشات فنی متعدد و اذعان کلیه کارشناسان تکتونیک و شهرسازی کشور، این گسل با توجه به ساخت و سازهای متعدد در جوار و روی گسل، خطرناک‌ترین و مخرب‌ترین گسل کشور محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان مطالب فوق تاکید کرده است: با توجه به شرایط موجود منطقه نیاز مبرم به ایجاد مرکز مطالعات لرزه‌شناسی گسل شمال تبریز در منطقه شمال‌غرب ضروری است.


نوشته شده در   چهارشنبه 1 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode