ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 23 مرداد 1391     |     کد : 41107

بازماندگان زلزله زيرآوار اندوه

همه چيز تمام شد؛ حالا زمين اهر و ورزقان و كليبر آرام گرفته و بازماندگان زلزله زير آوار اندوه از دست دادن عزيزانشان به كمك و ياري همه مسئولان و مردم چشم دوخته‌اند.

آخرين آمار کشته‌شدگان تا آخرين لحظه دريافت خبر، 300 نفر و مصدومان نيز 3000 نفر اعلام شده است
بازماندگان زلزله زيرآوار اندوه
همه چيز تمام شد؛ حالا زمين اهر و ورزقان و كليبر آرام گرفته و بازماندگان زلزله زير آوار اندوه از دست دادن عزيزانشان به كمك و ياري همه مسئولان و مردم چشم دوخته‌اند.
براساس آخرين آمار ارائه شده از سوي مسئولان ذيربط تا آخرين لحظه ارسال روزنامه به چاپخانه 300 كشته و 3000 زخمي بر اثر زلزله ويرانگر آذربايجان شرقي بر جاي مانده‌ است. پس از اين رخداد طبيعي مردم استان‌هاي همجوار آذربايجان شرقي از جمله نيروهاي هلال‌احمر، اورژانس، آتش‌نشاني و بسيج به ياري مردم زلزله‌زده شتافتند.

با شروع عمليات، 92 تيم عملياتي از استان‌هاي مختلف عازم محل شده و با برپايي بيمارستان صحرايي به ياري مصدومان حادثه شتافتند.

بيشترين قربانيان؛ زنان و كودكان

با حضور نيروهاي امدادي آواربرداري از مناطق ويران شده آغاز شده و بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد بيشترين قربانيان، زنان و كودكان هستند.

بنابر اين گزارش، تا بعدازظهر ديروز (يكشنبه) ‌آواربرداري در مناطق روستايي همچنان از سوي تيم‌هاي امدادي ادامه داشت. محمود مظفر، رئيس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر به خبرگزاري مهر گفت: برآوردهاي اوليه نشان مي‌دهد 133 روستا از 10 تا 100 درصد تخريب شده است.

رئيس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر تصريح كرد: بسياري از مردم در مناطق زلزله‌زده در چادرهاي هلال‌احمر اسكان يافته‌اند.

200 پس‌لرزه در اهر

معاون پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي روز گذشته از وقوع 200 پس‌لرزه در منطقه زلزله‌زده اهر خبر داد و گفت:40 پس‌لرزه ثبت شده در منطقه بيش از 3 ريشتر بوده است.

مهدي زارع با اشاره به اين‌كه پس‌لرزه‌ها تا هفته‌هاي آينده نيز ادامه خواهد داشت، افزود: زلزله شمال غرب كشور از جمله زمين‌لرزه‌هاي كم‌عمق و كمتر از ده كيلومتر بود كه خسارت زيادي را به بار آورده است.

اعزام پزشكان متخصص

رئيس سازمان بسيج جامعه پزشكي كشور از اعزام 20 تيم تخصصي پزشكي به مناطق زلزله‌زده آذربايجان شرقي خبر داد. محمد رئيس‌زاده با اشاره به اين خبر گفت: اين 20 تيم تخصصي شامل جراح و متخصص بيهوشي از استان‌هاي اردبيل، تهران، زنجان و‌ آذربايجان غربي به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند و در اين ارتباط وسايل مورد نياز پزشكي و امدادي ارسال خواهد شد.

پايان عمليات جستجو

رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر بعدازظهر ديروز از پايان عمليات جستجو و نجات و توزيع چادر و پتو ميان زلزله‌زدگان خبر داد و گفت: جمعيت هلال‌احمر تركيه براي ارسال كمك به مناطق زلزله‌زده اعلام آمادگي كرده است.

محمود مظفر افزود: پس از پايان عمليات جستجو، آواربرداري آغاز شده است و به نظر نمي‌رسد كسي در زير آوار باقي مانده باشد.

غلامرضا معصومي، رئيس اورژانس كشور نيز در ارتباط با امدادرساني به مصدومان حادثه گفت: در حال حاضر آمار كشته‌شدگان بيش از 250 نفر است و 900 نفر از مجروحان نيز براي ادامه درمان در 50 بيمارستان بستري شده‌اند. در همين حال خبرگزاري ايسنا شمار مصدومان زلزله را 2600 نفر اعلام كرد.

حضور وزير كشور و وزير بهداشت

روز گذشته وزيران كشور و بهداشت با حضور در مناطق زلزله‌زده شمال غرب كشور از نزديك در جريان رسيدگي به مردم زلزله‌زده قرار گرفتند. مصطفي محمد نجار، وزير كشور پس از حضور در ستاد بحران، كمك‌رساني و اقدامات فوري را مورد تاكيد قرار داد. وي خواستار برآورد اوليه ميزان خسارت در مناطق زلزله‌زده شد و گفت: با تامين اعتبار، بازسازي مكان‌هاي آسيب‌ديده بزودي آغاز خواهد شد. وزير كشور با اشاره به كوهستاني بودن منطقه تاكيد كرد: فصل سرد در اين منطقه زود آغاز مي‌شود، بنابراين بايد كار بازسازي در اسرع‌وقت انجام گيرد، وزير بهداشت نيز با بررسي روند امدادرساني به حادثه‌ديدگان و برآورد نيازهاي بهداشتي و دارويي مردم حادثه‌ديده، به خبرنگاران گفت: تلاش خواهيم كرد امكانات لازم پزشكي و دارويي را براي مردم حادثه‌ديده فراهم كنيم.

شناسايي آسيب‌ديدگان زلزله

معاون آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران اعلام كرد: شناسايي آسيب‌ديدگان روستاهاي زلزله‌زده همچنان ادامه دارد. مرتضي اكبرپور افزود: همه مجروحان مناطق زلزله‌زده اهر و ورزقان به مراكز درماني منتقل و برخي سرپايي درمان شده‌اند. وي تصريح كرد: نيروهاي امدادي در مناطق زلزله‌زده حضوري فعال دارند و در پي شناسايي هويت افراد فوت‌شده هستند.

2 روز عزاي عمومي

در پي كشته شدن شماري از هموطنانمان در جريان زلزله روز شنبه، از سوي نماينده ولي فقيه و استاندار آذربايجان شرقي دو روز عزاي عمومي در اين استان اعلام شد. در پيام مشترك نماينده ولي فقيه و استاندار آذربايجان شرقي، ضمن تسليت به مردم مصيبت‌ديده از مسئولان خواستند با جديت به وضع آوارگان رسيدگي كنند و در اولين زمان ممكن بازسازي مناطق زلزله‌زده آغاز شود.

بازگشت آرامش نسبي

با اسكان زلزله‌زدگان در چادرهاي هلال احمر، آرامش نسبي به منطقه زلزله‌زده بازگشته و نيروهاي امدادي عازم روستاهاي كوهستاني هستند تا شرايط آنها را مورد بررسي قرار دهند.

همدردي وزير خارجه تركيه

از سوي ديگر احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه در تماس تلفني با علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان با تسليت به بازماندگان زلزله شمال غرب كشور، آمادگي كشورش را براي ارسال هر نوع كمك به حادثه‌ديدگان اعلام كرد.

در اين ارتباط مسئولان كشور امارات نيز آمادگي خود را براي كمك به حادثه‌ديدگان اعلام كردند.

زلزله‌زدگان چشم انتظار كمك‌هاي مردم

با گذشت يك روز از زلزله 6 ريشتري در شهرستان‌هاي اهر، ورزقان و كليبر، كميته امداد و سازمان هلال احمر شماره حساب‌هايشان را براي كمك به زلزله زدگان اين مناطق اعلام كردند.

عباس دارايي، مديركل روابط عمومي كميته امداد در اين باره با اشاره به اين كه پايگاه‌هاي كميته امداد از روز گذشته در اين شهرستان فعال شده‌اند، گفت:‌ هموطنان و نيكوكاران مي‌توانند از طريق شماره حساب ۰۱۰۵۵۸۳۱۴۴۰۰۲ بانك ملي كمك‌هاي خود را به زلزله‌زدگان آذربايجان شرقي اهدا كنند.همچنين حسين درخشان، مدير روابط عمومي سازمان امداد و نجات هلال احمر نيز اعلام كرد، مردم مي‌توانند براي ارسال وجوه نقدي خود به مردم نيازمند مناطق زلزله‌زده آذربايجان شرقي، از شماره حساب 99999 جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران نزد بانك ملت استفاده كنند. وي تاكيد كرد: فعلا نيازي به كمك‌هاي غيرنقدي و وسايل اوليه براي زلزله‌زدگان نداريم.

از سوي ديگر روابط عمومي سازمان انتقال خون نيز با اشاره به اين كه تاكنون 1500 واحد خوني به مراكز درماني استان آذربايجان شرقي ارسال شده است، از هموطنان خواست ذخاير خوني مراكز انتقال خون كشور را به طور مداوم تقويت كنند.


نوشته شده در   دوشنبه 23 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode