ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 ارديبهشت 1391     |     کد : 36044

شرایط رقابت شش کاندیدای تبریز، آذرشهر و اسکو

حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی صاحب شش کرسی است و مردم این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس از میان شش کاندیدای راه یافته به مرحله دوم ، سه نفر دیگر را 15 اردیبهشت انتخاب خواهند کرد.

 حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی صاحب شش کرسی است و مردم این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس از میان شش کاندیدای راه یافته به مرحله دوم ، سه نفر دیگر را 15 اردیبهشت انتخاب خواهند کرد.
به گزارش خبرنگارمهر، با آغاز تبلیغات از روز هفتم تا صبح روز چهاردهم اریبهشت ماه سال جاری رقابت 130 نفر برای کسب 65 کرسی باقیمانده نمایندگی مجلس نهم در 33 حوزه انتخابی کشور شروع شده است.

از استان آذربایجان شرقی فقط در حوزه انتخابی تبریز، اسکو و آذر شهر رقابت انتخاباتی به دور دوم کشیده شد که تکلیف سه نماینده باقیمانده این حوزه 15 اردیبهشت مشخص خواهد شد.

12 اسفند سال گذشته سه نماینده تبریز به ترتیب محمد‌حسین فرهنگی، مسعود پزشکیان و علیرضا منادی با کسب اکثریت آرا به عنوان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو انتخاب شدند.

رضا رحمانی با 110857 رای، محمد اسماعیل سعیدی 105760 رای، میر هادی قره سید رومیانی 81619 رای، علی آجودان زاده 76607 رای، رسول جلیل زاده 75711 رای و عشرت شایق با 72039 رای به دور دوم راه یافتند.

به طور قطع میر هادی قره سید رومیانی را می توان بزرگترین شگفتی ساز حوزه انتخابی تبریز دانست وی که از شهرستان آذرشهر در انتخابات شرکت کرده بود از موج سهم خواهی مردم این شهرستان مبنی بر جدا شدن این حوزه از تبریز و داشتن نماینده مستقل نهایت استفاده را برد و با رای بالایی به دور دوم را یافت به طوریکه بنا به گفته منابع آگاه وی نزدیک به 40 هزارتک رای از شهرستان آذرشهر جمع کرد.

در این میان راهیابی حجت الاسلام رسول جلیل زاده نماینده سابق ولی فقیه در سپاه عاشورا و همچنین عشرت شایق نماینده سابق مجلس دور از ذهن نبود و افکار عمومی با درصدی تخمین این امر را پیش بینی کرده بودند.

اما جا ماندن رضا رحمانی نایب رئیس کمسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و از چهره های نامدار و با نفوذ در کنار اسماعیل سعیدی از نکات تامل برانگیز و جالب توجه در این دوره بود و آنان باید رقابت سخت و نفس گیری با سایر رقبای مطرح خود در 15 اردیبهشت داشته باشند.

اما علی آجودان زاده ،پزشک و مدیر کلینیک های تخصصی دانشگاه علوم پزشکی استان از چهره های ناشناخته ای بود که انتظار راهیابی وی به دور دوم انتخابات نمی رفت به واقع می توان او را در کنار قره سید قرار داد و جزو شگفتی سازان قلمداد کرد.

جبهه متحد اصولگرایان تبریز اسامی کاندیداهای مورد حمایت خود را در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو اعلام کرده است.

حجت الاسلام رسول جلیل‌زاده، محمداسماعیل سعیدی و عشرت شایق سه کاندیدای مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو برای دور دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستند و حجت الاسلام جلیل‌زاده سرلیست این جبهه قرار گرفته است.

هر چند که هر شش کاندیدای راه یافته به دور دوم در حوزه انتخابی تبریزاصول گرا هستند اما در تعداد گروهها و احزاب حامی برابری نمی کنند.

سعیدی با 16 گروه حامی، شایق با 12 گروه، جلیل زاده با 10 گروه، رحمانی با 9 گروه، قره سیدی با 5 گروه و آجودان زاده با 3 گروه حامی در انتخابات 12 اسفند سال گذشته به رقابت با یکدیگر پرداخته بودند.

نتایج شمارش آرای 19 حوزه انتخابی آذربایجان شرقی نشان می دهد به جز دو حوزه تبریز و کلیبر بقیه راه یافتگان به بهارستان را چهره های جدید و ناشناخته تشکیل می دهند.

محمد علی مددی از میانه، مهدی دواتگری از مراغه، محمد حسن نژاد از مرند، غلامرضا نوری از بستان آباد، مهناز بهمنی از سراب، غلامحسین شیری از هشترود، شهروز افخمی از ملکان، اللهوردی دهقان از ورزقان، علی آقام علیلو از شبستر و محمد باقری بنابی ازحوزه انتخابی بناب و عجبشیر نمایندگان جدید شهرهای استان آذربایجان شرقی هستند که با اقبال مردم مواجه شده و به مجلس شورای اسلامی راه یافته اند.

به نظر می رسد شگفتی ساز اصلی این دوره از انتخابات مجلس مردم باشند. واریز شدن بیش از 622 هزار رای به صندوق آرا در حوزه انتخابی تبریز،اسکو و آذرشهر و افزایش 12 درصدی میزان مشارکت مردم در این حوزه دلیلی بر این مدعاست.

اگر در ترکیب نمایندگان شهرستانهای آذربایجان شرقی تغییرات گسترده را شاهدیم این وضع در تبریز فرق می کند بر خلاف شهرستانها که مردم از نمایندگان خود در دوره هشتم ناراضی بودند و حکم به تغییر زدند اما در تبریز سه نماینده قبلی یعنی فرهنگی، پزشکیان و منادی با رای قاطع ملت یک راست به پارلمان راه یافتند و دوباره ردای وکالت مردم تبریز،آذرشهر و اسکو را در مجلس نهم خواهند پوشید و تکلیف سه نماینده دیگر این حوزه تا 15 اردیبهشت مشخص خواهد شد.

گزارش از: طاهر خیری


نوشته شده در   دوشنبه 11 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode