ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 20 اسفند 1390     |     کد : 33991

ایوان چهار ستونه مسجد اسماعیل‌بیگ بناب معماری زیبای دوران صفوی

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی اظهار داشت: ایوان چهار ستونه مسجد اسماعیل‌بیگ بناب نمونه زیبای معماری دوران صفوی است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی عنوان کرد
ایوان چهار ستونه مسجد اسماعیل‌بیگ بناب معماری زیبای دوران صفوی 
رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی اظهار داشت: ایوان چهار ستونه مسجد اسماعیل‌بیگ بناب نمونه زیبای معماری دوران صفوی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی افزود: ایوان مسجد اسماعیل‌بیگ بسیار پرشکوه و جالب بنا شده و چهار ستون چوبی آن از سرستون‌های زیبایی برخوردار هستند.

وی با اشاره به ایوان این مسجد به عنوان تفاوت عمده پلان بنا با دیگر آثار هم‌دوره آن گفت: مسجد اسماعیل‌بیگ پس از مساجد مهرآباد و میدان، یکی از بناهای زیبا و مستحکم بناب به شمار می‌رود که از نقطه نظر ساختمان و همچنین ایوانی که در جلوی شبستان آن ساخته شده، یکی از آثار جالب دوران صفوی است.

محمدی تشریح کرد: دیوارهای ایوان این مسجد، تنها با آجرچینی ساده و خفته راسته تزیین شده و در بالای در ورودی و طرفین آن، مجموعاً پنج پنجره ارسی با شیشه‌های رنگین وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: شبستان مسجد نیز دارای هشت ستون چوبی با سرستون‌های مقرنس زیبا و پایه ستون‌های سنگی است که سقف چوبی بر روی آنها استوار شده است.

محمدی اظهار داشت: مصالح اصلی مسجد سنگ، چوب و آجر هستند و شیشه‌های رنگی تعبیه شده در پنجره‌های آن زیبایی خاصی در هنگام تابش خورشید به فضای داخلی مسجد می‌بخشد.

وی یادآور شد: مسجد صفوی اسماعیل‌بیگ بناب در تاریخ اسفند 1356 با شماره 1612 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بناب شهر کباب سنتی و دوچرخه‌سواری است که منطقه نمونه گردشگری قره‌قشون، مسجد مهرآباد، موزه سیف‌العلما، قلعه دختر و حمام تاریخی مهرآباد به عنوان موزه مردم‌شناسی و مسجد اسماعیل‌بیگ بخشی از شاخص‌ترین آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری آن را تشکیل می‌دهند.


نوشته شده در   شنبه 20 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode