ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 آبان 1390     |     کد : 27298

امامزاده سيدمحمد كججاني تبريز، مقصد گردشگري مذهبي

امامزاده سيدمحمد كججاني يكي از مكان هاي مذهبي معروف تبريز، روزانه پذيراي صدها انسان خسته دل و عاشق و دوستدار امامت و ولايت است كه اين مكان مقدس را به يكي از مقاصد گردشگري مذهبي در استان آذربايجان شرقي تبديل كرده است.

 
امامزاده سيدمحمد كججاني، يكي از مكان هاي مذهبي معروف تبريز، روزانه پذيراي صدها انسان خسته دل و عاشق و دوستدار امامت و ولايت است كه اين مكان مقدس را به يكي از مقاصد گردشگري مذهبي در استان آذربايجان شرقي تبديل كرده است.


اين امامزاده كه طي سال هاي اخير به همت اداره كل اوقاف وامور خيريه استان به شكل زيبايي مرمت و ساماندهي شده، علاوه بر روزهاي عادي هفته، روزهاي سه شنبه پذيراي انبوه زايران و دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت(ع) از اقصي نقاط استان و ساير شهرهاي كشور است.
امامزاده سيدمحمد كججايي در روستاي كججان در 15 كيلومتري جنوب شرقي شهر تبريز در جوار گورستاني كه قدمت آن به قرون ششم و هفتم هجري قمري مي رسد، واقع و سنگ نوشته هاي مقبره هاي آن شاهكاري از هنر حجاري به شمار مي رود. 
خواجه سيدمحمد كججايي از عرفاي متقي و مورد احترام زمان خود بود كه نسب وي با 14 واسطه به چهارمين امام شيعيان مي رسد كه در ذي حجه سال 677 هجري قمري و به سن 63 سالگي در دوران حكومت آباقاخان از ايل مغول دارفاني را وداع و در محل كنوني امامزاده تدفين گرديد.
مرقد اين عارف دلسوخته به بلندي يك متر در ميان نرده زيبايي از سنگ مرمر قرار گرفته و در پاي ميله مزبور كتيبه اي با مضمون ' الله، هذا روضه الفقير الي الله الكبير، محمدبن الحاج صديق بن محمد، في ذي الحجه سنه سبع و سبعين وستمائه ' با حروف نستعليق به طور برجسته منقوش است.
اين مرقد تا سال 1378 شمسي در درون بقعه كوچك از قطعه سنگ هاي گورستان قرار داشت كه به همت اداره اوقاف و امور خيريه استان و مردم خير و از محل نذورات مردمي بازسازي و وسعت كنوني اين امامزاده به بيش از يك هكتار مي رسد.
حياط بقعه به مساحت سه هزار و 685 مترمربع در ضلع جنوبي حرم واقع است كه زايران پس از گذشتن از آن از دو باب ورودي جداگانه براي بانوان و آقايان وارد حرم مي شوند كه وسعت آن 250 مترمربع است.
اين امامزاده هم اكنون به يكي از مراكز بسيار مهم مذهبي و گردشگري ديني مردم آذربايجان شرقي و تبريز تبديل و در اين زمينه آژانس هاي گردشگري نيز وارد عرصه شده و براي اعزام زايران فعاليت هاي گسترده اي را صورت مي دهند.
يكي از مسوولان و عضو هيات امناي امامزاده سيدمحمدآقا كججاني ، گفت: به دليل حجم زياد زايران كه روز به روز بر تعداد آنها افزوده مي شود، برنامه هاي مختلف فرهنگي و مذهبي در اين مكان تدارك ديده شده است كه برگزاري آيين هاي عزاداري، شب هاي احيا در ماه رمضان، آيين هاي جشن و سرور مذهبي، اقامه نمازهاي جماعت، سخنراني و برپايي اردوهاي زيارتي دانش آموزان از آن جمله مي باشد.
يحيي نبي پور افزود: در حال حاضر علاوه بر تبريز از شهرهاي استان هاي همجوار همچون اردبيل، آذربايجان غربي و زنجان و تهران نيز زاير داريم كه تعداد آنها در روزهاي سه شنبه هر هفته بسيار زياد مي شود.
وي گفت: در شب هاي سه شنبه هرهفته به همت مردم نيكوكار وازمحل درآمدهاي خود امامزاده و نذورات مردمي، زايران با شام پذيرايي مي شوند كه تعداد آنها بين چهار تا شش هزار نفر در نوسان است.
نبي پور، تعداد كاركنان و خدمتگزاران امامزاده سيدمحمد كججايي را حدود 30 نفر اعلام كرد كه به جز هشت نفر آنها كه قراردادي هستند، بقيه به طور افتخاري به زايران خدمت مي كنند.
با توجه به استقبال آحاد مردم و به خصوص جوانان از آيين هاي مختلف امامزاده و همچنين حضور معنوي در اين مكان مقدس، لزوم رسيدگي بيشتر به وضعيت آن و همچنين توسعه آن بيش از پيش ضروري به نظر مي رسد.
نبي پور، با بيان اينكه طرح توسعه مجموعه امامزاده از چند سال قبل تعريف شده است، گفت: بر اين اساس قرار است مساحت مجموعه حداقل به دوبرابر مساحت فعلي افزايش يابد كه در اين صورت مي توان امكانات جديد رفاهي و مذهبي براي زايران تدارك ديد.
وي افزود: اجراي طرح جامع و توسعه اي امامزاده سيدمحمد آقا كججايي بر عهده اداره كل اوقاف و امورخيريه مي باشد. 


نوشته شده در   دوشنبه 2 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode