ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 31 مرداد 1390     |     کد : 24284

وجود 4900 نسخ سنگی در کتابخانه مرکزی تبریز

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی از وجود 3 هزار و 374 جلد کتب خطی و 4 هزار و 900 جلد کتب چاپ سنگی در کتابخانه مرکزی تبریز خبر داد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی خبر داد: وجود 4900 نسخ سنگی در کتابخانه مرکزی تبریز
خبرگزاری فارس: مدیر کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی از وجود 3 هزار و 374 جلد کتب خطی و 4 هزار و 900 جلد کتب چاپ سنگی در کتابخانه مرکزی تبریز خبر داد.
حسن خدایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز توجه به کتب خطی و سنگی در آذربایجان شرقی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: کتابخانه مرکزی تبریز 260 هزار جلد کتاب، 3 هزار و 374 جلد کتب خطی و 4 هزار و 900 جلد کتب چاپ سنگی دارد.
وی با بیان اینکه این استان در زمینه کتب خطی و سنگی رتبه نخست کشوری را داراست، ادامه داد: کتاب‌ها و نسخه‌های خطی موجود در این کتابخانه گنجینه‌های ارزشمند محسوب می‌شود و در برپایی این نمایشگاه علاوه بر کتاب‌های یاد شده تعدادی کتب به زبان‌های دیگر نیز به نمایش گذاشته شده است.
مدیر کل کتابخانه‌های آذربایجان شرقی با اشاره به ثبت جهانی وقف نامه ربع رشیدی در سال 86 در سازمان یونسکو اظهار داشت: این اثر نخستین اثر معنوی ثبت شده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سازمان یونسکو است و هم اکنون به دنبال ثبت جهانی یک جلد انجیل در این سازمان هستیم.
خدایی با بیان اینکه بیش از 20 هزار نفر عضو کتابخانه مرکزی تبریز هستند، گفت: یک هزار و 470 نفر تا کنون به این کتابخانه کتاب اهدا کرده‌اند که زندگینامه 19 نفر از افراد مطرح اهدا کننده در محل مخزن شماره سه کتابخانه مرکزی معرفی شده‌اند.
وی گفت: نرم‌افزار پیام مشرق در کتابخانه مرکزی تبریز نصب شده و از طریق اینترنت می‌توان کتب مورد نیاز را از کتابخانه ثبت نام کرد.
مدیر کل کتابخانه‌های آذربایجان شرقی با تاکید بر ارزش گنجینه کتابخانه مرکزی تبریز افزود: این گنجینه باید در دمای مشخص نگهداری شود که بر همین اساس گنجینه مربوط در دما و رطوبت استاندارد نگهداری می‌شود.

*200 نوع قارچ کتاب‌ها را تهدید می‌کند
خدایی اضافه کرد: 200 نوع قارچ کتاب‌ها را تهدید می‌کند که در همین راستا دستگاه آفت‌زدایی خریداری شده و یک هزار و 120 جلد کتاب خطی تا کنون آفت‌زدایی شده است.
وی گفت: محفوظ ماندن کتاب‌ها از انواع آسیب‌ها به صورت جدی دنبال می‌شود که دستگاه‌های پیشرفته و گران قیمت خارجی در این زمینه خریداری شده است.
مدیر کل کتابخانه‌های آذربایجان شرقی با اشاره به طرح اسکن‌سازی و دیجیتالی کتب این کتابخانه مرکزی گفت: طرح دیجیتالی کردن کتابخانه مرکزی تبریز برای نخستین بار در کشور در این کتابخانه در حال انجام است.
خدایی گفت: استان آذربایجان شرقی با در اختیار داشتن بیش از یک میلیون و 700 هزار جلد کتاب دومین مقام کشور را از لحاظ منابع به خود اختصاص داده است.

*رتبه نخست آذربایجان شرقی در مطالعه نشریات در کشور
مدیر کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی از لحاظ امانت و تعداد مراجعان نیز رکورد میانگین کشوری را شکسته ادامه داد: مطالعه کتاب، قرآن و ادعیه در کشور 12 دقیقه و پنج ثانیه است در حالی که در استان ما این مدت به 12 دقیقه و هفت ثانیه رسیده است.
وی از کسب رتبه نخست استان در مطالعه روزنامه و نشریات در کتابخانه‌های استان خبر داد و گفت: در مجموع به لحاظ مطالعه کتب و نشریات از میانگین کشوری 13 دقیقه جلو زده‌ایم چرا که میانگین کشوری 76 دقیقه ولی آذربایجان شرقی به 89 دقیقه و 13 ثانیه رسیده است.


نوشته شده در   دوشنبه 31 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode