ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 آذر 1396     |     کد : 181296

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد:

ضرورت حاکمیت قرآن و فرهنگ قرآنی در سراسر جامعه اسلامی ایران

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی بر ضرورت حاکمیت قرآن و فرهنگ قرآنی در سراسر جامعه اسلامی ایران تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی بر ضرورت حاکمیت قرآن و فرهنگ قرآنی در سراسر جامعه اسلامی ایران تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم ظهر امروز چهارشنبه در جمع عوامل برگزاری جشنواره سراسری آواها و نغمه های دینی آیات «ترنم آسمانی» گفت: تواشیح در لغت به معنی زینت و آرایش است و اشعاری را شامل می شود که به نوعی از نظر وزن، مضمون و محتوا شادتر و جذاب تر از اشعار دیگر می باشد و از لحاظ کاربردی و محتوایی آواز دینی با موضوعات مرتبط با دعا یا مدح حضرت رسول اکرم (ص) است.
وی در همین راستا تواشیح را مملو از هنرهای زیبا خواند و با بیان اینکه در تاریخ صدر اسلام مسلمانان هنگام ورود پیامبر به مدینه اشعاری را به همین شکل تواشیح می خواندند، ادامه داد: نمونه هایی از تواشیح را می توان در قرن نهم، عهد حکومت مروانیان تا فتح جزیره اندلس و حاکمیت مسلمانان بر آن نیز یافت و متوجه شد که در گذر زمان اشعار شکل جدیدی یافته اند و از حماسی شدید و توصیف بیابان، جنگ و خون به اشعار لطیف و توصیف گل، بهار و طبیعت تبدیل شده اند و از وزن های بلند به وزن های کوتاه تغییر پیدا کرده اند.
نماینده ولی فقیه در استان با تکیه بر شأن و منزلت والای پیامبر، ایمان و عشق آن حضرت ابراز داشت: اگر چه در حال حاضر همین تواشیح بیش تر شامل مدح، تضرّع و دعاست، اما در بعضی از موارد در مرثیه نیز به کار برده می شود و می توان آن را یک مکتب موسیقی عربی مستقل و متفاوت با سایر مکاتب موسیقی غرب خواند. از این رو، ما باید قدردان این شرکت کنندگان و افتخار آفرینان این حوزه باشیم.
حجت الاسلام آل هاشم با تأکید بر اینکه ما در ارتباط با قرآن، وظایف سنگینی بر دوش داریم، تصریح کرد: قرائت، آشنایی با مفاهیم قرآنی، تدّبر در قرآن که در واقع مقدمه عمل به قرآن هستند، در نهایت باید منتهی به عمل به قرآن باشد. چون به عمل کار برآید، به سخندانی نیست.
وی با اشاره بر حاکمیت قرآن و فرهنگ قرآنی در سراسر جامعه اسلامی ایران و بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی، قرآن اغلب در گورستان ها قرائت می شد، یا جزئی از جهیزیه عروس محسوب می شد، ادامه داد: خوشبختانه امروزه قرآن و فرهنگ قرآنی در سراسر ایران حاکم شده است و ما هر هفته در نماز جمعه با حضور استاندار استان یک مراسم تجلیل و تشویق از نونهال حافظ قرآن را داریم و امیدوارم به یمن چنین میلاد با سعادتی، از خداوند می خواهم تا رفتار پیامبر عظیم الشأن اسلام اعم از؛ محبت، مهربانی، تواضع، فروتنی، سخاوت و پرهیزگاری ایشان را در جامعه ما حاکم کند.


نوشته شده در   چهارشنبه 15 آذر 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode