ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 16 فروردين 1390     |     کد : 17592

ابداع روشي جديد براي تكثير توت فرنگي

نتايج تحقيق پژوهشگران گروه اصلاح نباتات دانشكده كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس نشان داد كه با استفاده از كشت درون شيشه‌اي جوانه‌هاي گياه توت فرنگي و زير كشت كردن آنها به راحتي مي‌توان اقدام به پر آوري اين گياه كرد و در زمان و هزينه نيز صرفه‌جويي كرد.

جام جم آنلاين: نتايج تحقيق پژوهشگران گروه اصلاح نباتات دانشكده كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس نشان داد كه با استفاده از كشت درون شيشه‌اي جوانه‌هاي گياه توت فرنگي و زير كشت كردن آنها به راحتي مي‌توان اقدام به پر آوري اين گياه كرد و در زمان و هزينه نيز صرفه‌جويي كرد.
مريم نقش مجري اين پروژه تحقيقاتي در گفتگو با ايرنا گفت: توت فرنگي به خاطر طعم مطلوب و ارزش غذايي آن به خصوص تركيب غني از ويتامين آ و ث از اهميت و جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.

وي افزود: با توجه به رشد جمعيت، افزايش تقاضا و نيز افزايش سطح زير كشت توت فرنگي در مزرعه و گلخانه در ايران و نيز زمان بر بودن روش‌هاي كلاسيك اصلاحي، استفاده از روش كشت مريستم براي توليد مواد گياهي سالم و عاري از ويروس ضروري به نظر مي‌رسد.

نقش كه اين طرح را در قالب رساله كارشناسي ارشد انجام داده است، گفت: مريستم يك توده بافتي در انتهاي جوانه گياه است كه توانايي توليد مثل، تكثير و تبديل شدن به اندام‌هاي گياه را دارد.

اين محقق افزود: روش‌هاي معمول در تكثير و توليد گياه توت فرنگي به صورت سنتي و گلخانه‌اي انجام مي‌گيرد كه زمان بر است اما دراين روش با استفاده از توده مريستم موفق به توليد و كشت گياه توت فرنگي در شيشه شديم.

وي اظهار كرد: بعد از يافتن توده مريستم آن را در دو محيط جامد و مايع آزمايشگاهي كشت كرديم كه نتيجه خوبي حاصل شد، در واقع مشخص شد كه مريستم توت فرنگي توانايي سبز شدن و رشد كردن را دارد.

پژوهشگر دانشگاه تربيت مدرس در پايان اظهار كرد: در اين روش توده مريستم در تركيب شيميايي مخصوص و درون شيشه قرار داده مي‌شود و فضاي آن از لحاظ دما و نور كاملا حالت طبيعي دارد. نتايج نشان داد كه با استفاده از اين روش به راحتي مي‌توان اقدام به پرآوري اين گياه كرد و در عين حال در زمان و هزينه نيز صرفه جويي كرد.

اين پژوهش با راهنمايي دكتر احمد معيني و با مشاوره دكتر قاسم كريم زاده از اعضاي هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس انجام شد.


نوشته شده در   سه شنبه 16 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode