ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 9 فروردين 1390     |     کد : 17297

معبد مهري مراغه كهن يادگاري از آيين مهر پرستي دوره اشكاني در ايران

معبد مهري مراغه ، كهن يادگاري ارزشمند از آيين مهر پرستي نياكان ما در دوره اشكاني در سرزمين ايران است.

 معبد مهري مراغه ، كهن يادگاري ارزشمند از آيين مهر پرستي نياكان ما در دوره اشكاني در سرزمين ايران است.

به گزارش ايرنا ، اين معبد با قدمتي در حدود سه هزار ساله ، ميراثي ارزشمند و تاريخي براي بازديد ميهمانان نوروزي و گردشگران علاقه مند به آثار باستاني و تاريخي به حساب مي آيد.
معبد مهري از معابد مهم ايران و جهان بوده كه به گفته كارشناسان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري جزو چهار معبد مهم مهر پرستي در ايران به شمار مي رود.
اين معبد در دوران كهن براي آيين مهر
پرستي مورد استفاده قرار مي گرفته و داراي پلاني زيرزميني و صخره اي كه در دوره اشكاني و ساساني بنا شده است.
معبد مهري مراغه در دوره تمدن اسلامي به مسجد و محلي براي تعليمات مذهبي تبديل و در ديوارهاي آن آيات حجاري شده از قرآن كريم ديده مي شود.
اطراف اين معبد در دوره تمدن اسلامي به عنوان گورستان مورد استفاده مردم محلي قرار گرفته و در خود معبد مقبره ملا معصوم مراغه اي از علماي معروف قرن 13 هجري قمري قرار دارد.
معبد مهري در سال 53 توسط پرويز ورجاوند باستان شناس ايراني شناسايي شده و به اعتقاد وي اين مكان بر اساس شواهدي مبني بر سبك معماري ميترائيسم در پلان آن ، قابل مقايسه با معابد مهري ايتاليا است.
اگر چه قرابت سبك معماري اين معبد با معابد مهري ايتاليا و معابد دوره ميترائيسم اثبات نشده اما اين اثر به عنوان يكي از قديمي ترين بناهاي تاريخي ملكي كشور شناخته شده و يكي از جاذبه هاي غني و ارزشمند منطقه به شمار مي رود.
كارشناسان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مراغه معتقدند در صورت اثبات همخواني پلان معبد مهري با پلان هاي معابد دوره ميترائيسم ، اين پلان جزو نادرترين پلان هاي موجود در كشور شده و از اهميت بسيار زيادي برخوردار مي شود.
رييس سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي مي گويد: معبد مهري مراغه جزو چهار معبد باقي مانده از دوره اشكاني در ايران بوده و احتمال دارد اين معبد از منطقه وسيعي برخوردار باشد.
تراب محمدي مي افزايد: با كاوش ها و حفاري هاي باستان شناسي در اين منطقه مي توان دهليزها ، تونل هاي ارتباطي ، سالن اصلي ، بخش رخت كن و محوطه اي براي انجام مراسم هاي خاص را شناسايي كرد.
وي اضافه مي كند: در گمانه زني محوطه اين معبد در سال 82 و 88 بخش هاي ديگري از اين معبد نمايان و شناسايي شد.
وي مي گويد: هم اكنون تملك و آزادسازي حريم اين معبد در حال انجام بوده و براساس اولويت خانه هاي موجود در حريم درجه يك آن خريداري مي شود.
معبد مهري مراغه هر سال گردشگران و علاقه مندان زيادي را از كشورهاي مختلف و سراسر ايران به سوي خود جذب مي كند كه در صورت سرمايه گذاري و محوطه سازي در اطراف آن ، اين معبد مي تواند نقش بسزايي در جذب گردشگر خارجي به منطقه ايفا كند.
مراغه با حدود 300 اثر تاريخي و تپه هاي باستاني جزو 10 شهرستان تاريخي و فرهنگي كشور محسوب بوده كه از اين تعداد حدود 200 اثر تاريخي اين شهرستان در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
اين شهرستان با 250 هزار نفر جمعيت در 147 كيلومتري جنوب غربي تبريز مركز آذربايجان شرقي واقع است.


نوشته شده در   سه شنبه 9 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode