ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 4 بهمن 1389     |     کد : 14479

ميوه را در صبحانه خود بگنجانيد

آيا شما هم از آن گروه افرادي هستيد كه صبحها وقت كافي براي خوردن صبحانه در نظر نمي‌گيريد و براحتي آن را از برنامه غذايي خود حذف مي‌كنيد؟ اگر شما هم به هر دليلي و براحتي بدون صبحانه از خانه خارج مي‌شويد، بدانيد كه وعده غذايي مهم و پرخاصيتي را از دست داده‌ايد

 
جام جم آنلاين: آيا شما هم از آن گروه افرادي هستيد كه صبحها وقت كافي براي خوردن صبحانه در نظر نمي‌گيريد و براحتي آن را از برنامه غذايي خود حذف مي‌كنيد؟ اگر شما هم به هر دليلي و براحتي بدون صبحانه از خانه خارج مي‌شويد، بدانيد كه وعده غذايي مهم و پرخاصيتي را از دست داده‌ايد.
اما براي انتخاب صبحانه‌اي متنوع و مغذي نيز بهتر است مواد غذايي سالم و خوشمزه را انتخاب كنيد. با اين كار هرچه بهتر و بيشتر از مصرف آن بهره و لذت خواهيد برد.

ممكن است شما هم در برنامه روزانه خود و در ميان كارهايي كه صبح بايد انجام شوند، خوردن صبحانه را كم‌اهميت‌ترين بدانيد يا حتي بدتر از اين، شايد اين كار مهم(خوردن صبحانه) هيچ‌‌وقت در برنامه روزانه شما جايي نداشته باشد؛ اما يك صبحانه سالم و مغذي، انرژي كافي و مناسب براي كارهاي روزمره را فراهم مي‌كند، شروع روزي خوب را نويد مي‌دهد و براي سلامت كلي فرد ضروري است. پس اين وعده غذايي را ناديده نگيريد. مطمئن باشيد، خوردن صبحانه از آنچه فكر مي‌كنيد، مهم‌تر است.


حتي اگر صبح زمان كافي نداريد، انتخاب گزينه‌هايي سريع‌تر و راحت‌تر به شما كمك مي‌كنند همچنان زماني براي اين وعده مهم داشته باشيد.

فوايد صبحانه‌اي سالم و مغذي

با خوردن صبحانه، شما روز خود را با وعده‌اي سالم و سرشار از مواد مغذي شروع مي‌كنيد؛ چرا كه محققان مي‌گويند صبحانه اساس سلامت كلي بدن در طول عمر خواهد بود.

شايد برخي از ما به اشتباه تصور كنيم خوردن صبحانه تنها براي كودكان و نوجوانان مهم و ضروري است و بزرگسالان نياز چنداني به آن ندارند؛ اما متخصصان فوايد صبحانه براي بزرگسالان را نيز بسيار مهم مي‌دانند. به عنوان مثال، زماني كه شما صبحانه‌اي مغذي مي‌خوريد، ويتامين‌ها و مواد معدني مورد نياز را بيشتر دريافت مي‌كنيد. همچنين پيش از وعده ناهار كمتر از مواد غذايي چرب و حاوي كلسترول استفاده خواهيد كرد. در ضمن همان‌طور كه همه مي‌دانيم با خوردن اين وعده غذايي بهره‌وري و تمركز ما هم در طول روز افزايش مي‌يابد. به علاوه با خوردن صبحانه‌اي مناسب مي‌توانيد وزن خود را نيز كنترل كنيد. پس درمي‌يابيم كه با اين اقدام ساده، مي‌توانيم با حفظ وزني متعادل و كاهش كلسترول، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را كاهش دهيم.

و اما بچه‌ها؛ خوردن صبحانه به‌طور خاص براي كودكان و نوجوانان اهميت ويژه‌اي دارد. محققان در اين مورد به نتايجي قطعي رسيده‌اند؛ ازجمله اين‌كه بچه‌هايي كه صبحانه مي‌خورند، تمركز بهتري داشته، مهارت‌هاي بهتري براي حل مسائل مختلف دارند، هماهنگي دست‌ها و چشمشان بهتر است، هوشيارتر، آگاه‌تر و فعال‌تر هستند، روزهايي كمتري را در مدرسه غيبت مي‌كنند و فعاليت فيزيكي بيشتري هم دارند.

اصول صبحانه‌اي سالم

ممكن است شما بدانيد يا با خواندن مطالبي از اين دست دريافته باشيد خوردن صبحانه‌اي سالم و مغذي چه فوايدي در بر دارد؛ اما هنوز مطمئن نيستيد به چه صبحانه‌اي مي‌توان سالم و مغذي گفت.

غلات: استفاده از غلات در وعده صبحانه بسيار مفيد خواهد بود. نان‌هاي سبوسدار يا فرآورده‌هاي تهيه شده از غلات هم مناسب هستند.

لبنيات كم چرب: خوردن شير و پنير كم چرب هم از ديگر مواد غذايي مناسب صبحانه سالم هستند.

ميوه و سبزيجات: شايد از اين مورد تعجب كنيد؛ اما خوردن ميوه و سبزيجات تازه يا آب‌ميوه صد در صد طبيعي و بدون شكر افزوده، مي‌تواند در تهيه يك صبحانه سالم به شما كمك كند.با خوردن اين خوراكي‌ها مي‌توانيد مواد غذايي مورد نياز از جمله كربوهيدرات‌هاي پيچيده، فيبر، پروتئين و مقدار كمي چربي را دريافت كنيد. اين تركيب غذايي نه تنها فوايد بيشماري براي شما دارد بلكه باعث مي‌شود تا ساعت‌ها احساس سيري هم داشته باشيد. صبحانه آنقدر مهم است كه متخصصان تغذيه مي‌گويند اگر فكر مي‌كنيد، صبح وقت كافي براي خوردن صبحانه نداريد، از شب قبل به فكر باشيد. اگر لازم است، 10 دقيقه زودتر از خواب بيدار شويد و از خوردن صبحانه لذت ببريد يا مي‌توانيد شب قبل براي خود لقمه‌اي آماده كرده و صبح همراه خود ببريد. به كودكان خود نيز اجازه ندهيد كه بدون خوردن صبحانه خانه را ترك كنند.

منبع:MAYOCLINIC‌‌
مترجم: نيلوفر اسعدي بيگي




نوشته شده در   دوشنبه 4 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode