ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 13 آذر 1389     |     کد : 12359

پذیرش مسئولیت بدون صلاحیت در اسلام نامشروع است

صلاحیتهای فردی در اسلام به گونه ای مهم است كه هركس می خواهد مسئولیت و مدیریت بپذیرد باید صلاحیت های لازم را در خود بوجود آورد وگرنه با پذیرش مسئولیت، عمل نامشروعی انجام داده است.

 
صلاحیتهای فردی در اسلام به گونه ای مهم است كه هركس می خواهد مسئولیت و مدیریت بپذیرد باید صلاحیت های لازم را در خود بوجود آورد وگرنه با پذیرش مسئولیت، عمل نامشروعی انجام داده است.
در نخستین نشست اندیشه های راهبردی در «جمهوری اسلامی ایران»، رهبر معظم انقلاب اسلامی و دهها نفر از اندیشمندان، استادان و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی، چهارشنبه شب، به هم اندیشی و بررسی 'مبانی، ویژگی ها و ابعاد الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت' پرداختند.
به گزارش «تابناك» در ابتدای این نشست كه بیش از 4 ساعت به طول انجامید، 14 نفر از متفكران و صاحب نظران حدود 3 ساعت و نیم، ضمن تضارب آرا، دیدگاههای متنوع و مختلف خود را در زمینه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت بیان كردند.
در ادامه این نشست حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر ضرورت به كارگیری همه ظرفیت نخبگانی كشور در تدوین این الگوی راهبردی، چهار عرصه 'فكر، علم، زندگی و معنویت' را عرصه های مهم الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت خواندند و تأكید كردند: این الگو، سندی بالادستی برای همه اسناد برنامه ای و چشم اندازی كشور خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با اظهار خرسندی و قدردانی از مقالات علمی و سخنان اساتید و فضلا در نخستین نشست اندیشه های راهبردی، این موضوع را نشان دهنده ظرفیت بسیار بالای فرزانگان و اندیشمندان كشور دانستند و در تبیین اهمیت آن خاطرنشان كردند: برگزاری چنین نشستی در جمهوری اسلامی ایران بی سابقه است.
ایشان با تأكید بر تداوم نشستهای اندیشه های راهبردی، یكی از اهداف اصلی برگزاری این سلسله نشست ها را درگیر شدن متفكران و اندیشه ورزان با مسائل اساسی و كلان برشمردند و افزودند: در كشور، اهداف و كارهای بزرگی وجود دارد كه باید برای تحقق آنها از ظرفیت ها و تواناییهای بالای نخبگان، استفاده شود كه لازمه آن درگیر شدن اندیشه ورزان با این مسائل كلان است.
رهبر انقلاب اسلامی، فرهنگ و گفتمان سازی درخصوص مسائل كلان در میان نخبگان و سپس در سطح عمومی جامعه را از دیگر اهداف سلسله نشست های راهبردی خواندند و خاطرنشان كردند: هدف سوم از برپایی این نشست ها، تعیین مسیر و نوعی ریل گذاری برای آینده كشور است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر لزوم پرهیز از شتابزدگی در رسیدن به نتیجه نهایی این نشست ها، افزودند: تدوین الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت جز در یك فرآیند بلندمدت و در حالت خوش بینانه، میان مدت، امكان پذیر نیست، ضمن آنكه سرعت معقول نیز باید وجود داشته باشد.
ایشان خاطرنشان كردند: در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، هدفها مشخص می شود اما راهبردها ممكن است به تناسب شرایط زمان دچار تغییر و اصلاح شوند كه این مسئله، نشان دهنده انعطاف پذیری الگو است.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین اجزای چهارگانه تعبیر «الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» كلمه الگو را «نقشه جامع» معنا كردند و افزودند: بدون نقشه جامع، همچون برخی مسائل فرهنگی یا اقتصادی 30 سال گذشته، دچار حركتهای گاه متناقض خواهیم شد.
حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح علت انتخاب كلمه اسلامی نیز بر ضرورت تكیه اهداف، ارزشها و شیوه های این الگو بر معارف و مبانی اسلام اشاره كردند و افزودند: جامعه و حكومت ما، اسلامی است و ما مفتخریم كه می توانیم با استفاده از منابع اسلام، الگوی پیشرفت خود را تدوین كنیم.
ایشان در تبیین علت انتخاب كلمه ایرانی در تعبیر «الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت»، به مسائلی نظیر ضرورت در نظر گرفتن شرایط تاریخی – جغرافیایی – فرهنگی – اقتصادی و اجتماعی ایران در این الگو اشاره كردند و افزودند: علاوه بر این مسائل، طراحان این الگو نیز متفكران ایرانی هستند و این الگو در واقع تجلی تلاش اندیشمندان این سرزمین برای ترسیم آینده كشور است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به انتخاب كلمه «پیشرفت» به جای «توسعه» تأكید كردند: كلمه توسعه، یك اصطلاح متعارف جهانی، با بار معنایی و ارزشی و الزامات خاص خود است كه ما با آنها موافق نیستیم، بنابراین از كلمه «پیشرفت» استفاده شد ضمن اینكه وام نگرفتن از مفاهیم دیگران، در طول انقلاب اسلامی سابقه داشته است.
ایشان ترسیم وضع مطلوب و مشخص كردن چگونگی رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب را از ضرورت های روند ترسیم و تدوین الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت خواندند و افزودند: استفاده از دو مفهوم «اسلامی و ایرانی»، به هیچ وجه به معنای استفاده نكردن از دستاوردهای دیگران و تجارب صحیح آنان نیست و ما در این راه، با چشمان باز و انتخاب گر، از هر علم و معرفت درست استفاده می كنیم.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به لزوم مطرح شدن و پاسخگویی به همه سؤالات در باب الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت افزودند: یك سؤال این است كه چرا این مقطع زمانی برای تدوین این الگو انتخاب شده است.
ایشان در پاسخ این سؤال خاطرنشان كردند: تجربه های متراكم و معرفتهای انباشته شده در سی سال گذشته نشان می دهد كه مقطع فعلی، زمان مناسبی برای آغاز این راه است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: برخی نیز معتقدند توانایی فكری برای ایجاد این الگو، در كشور وجود ندارد اما ظرفیتهای بسیار خوب موجود و ظرفیتهای فراوان بالقوه اثبات می كند كه متفكران و اندیشه ورزان ایرانی توانایی تدوین این الگو را دارا هستند و این حركت، حتماً به پیش خواهد رفت.
حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح عرصه های الگوی پیشرفت، به چهار عرصه فكر، علم، زندگی و معنویت اشاره كردند و افزودند: الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت به گونه ای تدوین شود كه جامعه را به سمت جامعه ای متفكر سوق دهد و جوشیدن فكر و «اندیشه ورزی» به حقیقتی نمایان در جامعه تبدیل شود.
ایشان در همین زمینه مشخص شدن راهبردها و الزامات پیشرفت در عرصه فكر و توجه به ابزارهای آن از جمله «آموزش و پرورش و رسانه ها» را در تدوین الگوی پیشرفت مهم دانستند.
عرصه علم، دومین عرصه ای بود كه رهبر انقلاب به عنوان عرصه های پیشرفت مطرح كردند.
ایشان در این زمینه خاطرنشان كردند: نوآوری و حركت خوب موجود در زمینه استقلال علمی باید با شتاب و قوت بیشتر ادامه یابد و راههای پیشرفت همه جانبه، عمیق و بنیانی علمی، در الگو مشخص شود.
حضرت آیت الله خامنه ای، توجه به مسائل و خطوط اصلی زندگی مانند امنیت، عدالت، رفاه، آزادی، حكومت، استقلال و عزت ملی را در بحث الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، ضروری دانستند و افزودند: در این الگو باید به عرصه زندگی، توجه كافی شود.
رهبر انقلاب اسلامی، معنویت را چهارمین و مهمترین عرصه ای دانستند كه در كار پیچیده – دقیق و بلندمدت تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ،باید به آن توجه شود چرا كه معنویت، روح پیشرفت واقعی در همه زمینه ها و مسائل است.
رهبر انقلاب اسلامی، زندگی بشر در دوران ظهور امام عصر (عج) را، نمونه كامل زندگی انسانی خواندند و خاطرنشان كردند: بشر با تاریخ چند هزار ساله خود، همچنان در پیچ و خمهای زندگی بسر می برد و در زمان ظهور حضرت حجت، به بزرگ راه پیشرفت حقیقی می رسد كه البته باید به طور مستمر در این زمینه تلاش كرد.
حضرت آیت الله خامنه ای، سخنان خود در نخستین نشست اندیشه های راهبردی را با تأمل در باب محتوای اسلامی الگوی پیشرفت ادامه دادند.
ایشان توجه به مسئله توحید را در این الگو دارای ضرورت كامل دانستند و افزودند: اگر توحید، اعتقاد به خدا و التزام به این اعتقاد، به بدنه زندگی بشر بسط داده شود، مشكلات جامعه بشری حل و راه پیشرفت حقیقی گشوده خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی، توجه به معاد و محاسبه اخروی را در الگوی پیشرفت، موجب منطقی شدن تحمل همه دشواریها و ترویج ایثار و از خودگذشتگی برشمردند و خاطرنشان كردند: این مفهوم اساسی و سرنوشت ساز، باید در الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، معنا یابد.
پیوستگی و عدم تفكیك دنیا و آخرت و محور بودن انسان در نگاه اسلام از دیگر نكاتی بود كه رهبر انقلاب اسلامی در زمینه محتوای اسلامی الگوی پیشرفت مورد توجه قرار دادند.
ایشان، محور بودن انسان «در اسلام و در فلسفه های مادی غرب» را كاملاً متفاوت از یكدیگر خواندند و خاطرنشان كردند: هدف نهایی اسلام، رستگاری انسان است و در این نگاه همه مسائل از جمله عدالت، رفاه، امنیت و عبادت مقدمه یا اهداف میانی هستند و هدف اصلی این است كه انسان سعادتمند شود.
حضرت آیت الله خامنه ای، انسان در نگاه اسلام را موجودی مختار، مُكلّف و در معرض هدایت الهی دانستند و با تأكید بر تجلی این نگاه در الگوی پیشرفت خاطرنشان كردند: در این نگاه، مردم سالاری علاوه بر اینكه حق مردم است تكلیف آنها نیز می شود و كسی نمی تواند بگوید صلاح یا فساد جامعه به من مربوط نیست.
رهبر انقلاب اسلامی، مسئله حكومت از دیدگاه اسلام را از دیگر مسائلی دانستند كه در الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، باید مورد توجه كافی قرار گیرد.
ایشان در همین زمینه افزودند: صلاحیتهای فردی در اسلام به گونه ای مهم است كه هركس می خواهد مسئولیت و مدیریت بپذیرد باید صلاحیت های لازم را در خود بوجود آورد وگرنه با پذیرش مسئولیت، عمل نامشروعی انجام داده است.
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین نكات دیگری از نگاه اسلام به حكومت، به نفی استعلا، اشاره كردند و افزودند: در اسلام كسی كه اهل استعلا و برتری طلبی است و یا همه چیز را برای خود می خواهد حق ندارد قدرت را قبول كند و مردم نیز حق ندارند چنین شخصی را انتخاب كنند كه این نگاه سعادت بخش، باید در الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، جاری شود.
رهبر انقلاب اسلامی توجه به اقتصاد را نیز در الگوی پیشرفت، ضروری خواندند و افزودند: در الگوی پیشرفتی كه با همفكری و تلاش نخبگان تدوین خواهد شد، عدالت به عنوان یكی از اركان اصلی لحاظ شود چرا كه در اسلام، عدالت، معیار حق و باطل و ملاك مشروعیت یا عدم مشروعیت حكومتها است.
حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان نكته ضروری دیگر در تدوین الگوی پیشرفت اسلامی – ایرانی به «نگاه غیرمادی به اقتصاد» اشاره و خاطرنشان كردند: اسلام برای ثروت، اهمیت قائل است و تولید ثروت را مطلوب می داند به شرط اینكه از آن، برای ایجاد فساد و سلطه و اسراف استفاده نشود.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان با تأكید مجدد بر ضرورت ادامه سلسله نشستهای اندیشه های راهبردی افزودند: در تدوین الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، ممكن است تشكیل دهها جلسه و ایجاد دهها حلقه علمی و فكری در دانشگاهها و حوزه ها ضروری باشد، بهرحال این «راه آغاز شده» با استفاده از همه ظرفیت نخبگانی كشور ادامه یابد تا انشاءالله به نقطه مطلوب برسد.
ایشان با اشاره به اینكه تدوین الگوی اسلامی –ایرانی پیشرفت ،به علت ماهیت بالا دستی این الگو،در دولتها ومجالس امكان پذیر نیست ،ایجاد مركزی برای پیگیری این هدف راهبردی را ضروری دانستند و افزودند: البته این كار بسیار مهم و حركت عظیم نمی تواند محدود به یك مجموعه شود و همكاری همه اندیشمندان و متفكران كشور را می طلبد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مركز و ستادی كه برای پیگیری این كار تشكیل می شود با حمایت و پشتیبانی از نخبگان و صاحبنظران، مسیر دستیابی به هدف بسیار مهم تدوین الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت را تسهیل خواهد كرد.

منبع: khamenei.ir



نوشته شده در   شنبه 13 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode