ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 آذر 1389     |     کد : 11857

غدير نشانگر پيوند رسالت و امامت است

حجت‌السلام علي‌اكبر عالميان با بيان اينكه امامت ادامه دهنده راه رسالت است، گفت: غدير، يك نوع پيوند رسالت و امامت است و تمام آموزه‌هايي كه رسول اكرم (ص) از طريق وحي دريافت كرده بود به امام علي (ع) منتقل شده است.

حجت‌السلام علي‌اكبر عالميان با بيان اينكه امامت ادامه دهنده راه رسالت است، گفت: غدير، يك نوع پيوند رسالت و امامت است و تمام آموزه‌هايي كه رسول اكرم (ص) از طريق وحي دريافت كرده بود به امام علي (ع) منتقل شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمين علي‌اكبر عالميان؛ عضو مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني در گفت‌و‌گو با خبرنگار آيين و انديشه باشگاه خبري فارس «توانا» در رابطه با مسئله غدير از نگاه اهل سنت اظهار داشت: با توجه به اينكه جريان خطبه غدير خم از نگاه برخي از علماي اهل سنت انكار شده است اما اسناد و كتاب‌هاي روايي آنان نشان مي‌دهد كه جريان غدير از جريان‌هاي مهم سياسي تاريخ بشمار مي‌رود و از جمله مباحثي است كه اهل سنت و شيعه بر سر آن با يكديگر به نزاع پرداخته‌اند.

وي گفت: افراط‌ گراهايي كه سعي در انكار مسئله غدير دارند، با پاسخ‌هاي مستدل علماي شيعه مواجه هستند و اسناد واقعه غدير نشان مي‌دهد كه اهل سنت نيز به ولايت امير‌المؤمنين عليه‌السلام و وصايت ايشان بعد از رسول اكرم (ص) ايمان و اعتقاد دارند.

عالميان تصريح كرد: اهل سنت اعتقاد دارد كه نامي از اهل‌بيت عليهم‌السلام در قرآن نيامده است و شايد استدلال آن‌ها در ظاهر صحيح باشد و صراحتا نامي از ايشان در قرآن نيامده باشد اما در مورد امام شناسي، ده‌ها آيات و روايات مبني بر شناخت امام در قرآن و كتب معتبر وجود دارد كه غير قابل انكار است.

عضو مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني نشان كرد: جريان امامت يك نوع تأييد حقانيت واقعه غدير خم و شيعه است و فردي مانند ابن ابي الحديد كه بر نهج‌البلاغه شرح زده به امامت حضرت علي (ع) نيز ايمان داشت، بنابراين غدير، يك نوع پيوند رسالت و امامت است و بعد از پيامبر اكرم (ص) بود كه امامت آغاز شد و تمام آموزه‌هايي كه رسول اكرم (ص) از طريق وحي دريافت كرده بود به امام علي (ع) منتقل شد.

وي در ادامه افزود: امامت بعد از رسول اكرم(ص) ادامه دهنده راه رسالت است و ولايت در زمان غيبت امام زمان (عج) نيز ادامه راه امامت محسوب مي‌شود.

عالميان گفت: اولين درس مسلمانان از غدير اين است كه ولايت پذيري را سر لوحه اعمال خويش قرار دهند و در حقيقت غدير جلوه‌گاه و تجلي وصايت است كه رسول خدا (ص)، حضرت علي (ع) را به عنوان وصي بعد از خود قرار دادند و بر همگان لازم است كه از ايشان تبعيت كنند و درس آخر اين است كه غدير جلوه‌گاه دل سپردن به احكام و فرامين الهي است.

عضو مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني نشان كرد: تمام انبياء الهي نيز وصي داشتند؛ به‌ عنوان مثال وصي حضرت آدم (ع) هبة‌الله، وصي حضرت عيسي (ع) شمعون، و وصي حضرت موسي (ع) يوشع‌بن‌نون بود.

وي اظهار داشت: كساني كه در ظهر روز دوشنبه در منطقه غدير خم نداي ملكوتي پيامبر خدا(ص) را مبني بر «النّبيُ ألستُ أولي بالمؤمنين مِن أنفسهم»، «مَن كنتُ مولاه فهذا عليٌ مولاه» و «اللهم والِ من والاه و عاد مَن عاداه» شنيدند و توجهي به آن سخنان نكردند، در حقيقت به پيام الهي دل نسپردند.

عالميان تصريح كرد: غدير از نگاه شيعه يك مسئله جهاني است هر چند كه بعضي‌ها اين مسئله را يك مسئله درون مذهبي تلقي مي‌كنند اما اين واقعه در حقيقت با قيام امام زمان (عج) پيوند مي‌خورد و قيام ايشان نيز يك مسئله جهاني است.

عضو مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني نشان كرد: غدير يك صحنه كاملا واضح در مورد ميزان ولايت‌مداري عده‌اي از انسان‌هاست و شباهت بسيار زيادي با واقعه عاشورا دارد؛ و انس‌بن‌مالك از كساني بود كه در واقعه غدير خم حضور داشت، اما بعد از رحلت پيامبر اكرم(ص) اين جريان را انكار كرد كه بعد از آن به پيسي و برص مبتلا شد.

وي در آخر خاطر نشان كرد: در جريان واقعه عاشورا نيز، 72 يار با وفاي امام حسين (ع) ولايت ايشان را پذيرفتند و تا آخرين لحظه در راه ايشان جنگيدند.




نوشته شده در   چهارشنبه 3 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode