|
موضوع
:
|
|
موضوع
:
پاسخ به سوالات دینی
|
|
تاریخ سوال
:
دوشنبه,27,شهريور,1402
|
تاریخ پاسخ
:
دوشنبه,27,شهريور,1402
|
پرسش کننده:
نامشخص
|
پاسخ دهنده:
کاربر 1
|
|
سوال
:
سلام آیا در قرارداد مضاربه، سرمایه گذار می تواند شرط کند که عامل باید تمام ضررهای احتمالی بر سرمایه را از مال خود جبران کند؟ در صورت عدم حصول سود از مضاربه، آیا سرمایه گذار می تواند از عامل، سود را مطالبه کند؟
|
پاسخ
:
شرط یاد شده، اشکال ندارد ولی اگر سودی حاصل نشود، سرمایه گذار نمی تواند از عامل، سود را مطالبه کند.
|
|
|
موضوع
:
پاسخ به سوالات دینی
|
|
تاریخ سوال
:
دوشنبه,27,شهريور,1402
|
تاریخ پاسخ
:
دوشنبه,27,شهريور,1402
|
پرسش کننده:
اسد زارع
|
پاسخ دهنده:
کاربر 1
|
|
سوال
:
با سلام کسی که قصد دارد در محلی، ده روز اقامت کند ولی از قصد خود بر می گردد یا دچار تردید می شود؛ نسبت به نماز و روزه چه وظیفه ای دارد؟
|
پاسخ
:
اگر پیش از خواندن نماز چهار رکعتی ادائی، از قصدش منصرف شده یا مردد شود، باید نماز را شکسته بخواند و اگر روزه بوده است، در صورتی که بعد از اذان ظهر باشد روزۀ آن روز صحیح است، وگرنه صحیح نیست، اگر بعد از خواندن نماز چهار رکعتی منصرف شود، باید تا زمانی که در محل حضور دارد، نماز را کامل بخواند و روزه بگیرد.
|
|
|
موضوع
:
پاسخ به سوالات دینی
|
|
تاریخ سوال
:
شنبه,6,خرداد,1402
|
تاریخ پاسخ
:
شنبه,6,خرداد,1402
|
پرسش کننده:
نامشخص
|
پاسخ دهنده:
کاربر 1
|
|
سوال
:
مفاد و منبع قاعده «علی الید ما اخذت» چیست؟
|
پاسخ
:
مفاد قاعده علی الید
یکی از قواعد مهمی که در مباحث فقهی و حقوقی مورد استفاده میگیرد، قاعده «علی الید» است. مفاد این قاعده آن است که هر کسی بر مال دیگری تسلّط پیدا کند، ضامن آن بوده و نگهداری آن مال بر عهده او است و تا زمانی که آنرا به صاحبش باز نگرداند، این ضمان از عهدهاش ساقط نمیشود.
فرق بین قاعده علی الید و قاعده ید[1]
علاوه بر «قاعده علی الید»، قاعده دیگری به نام «قاعده یَد» نیز داریم که میان این دو قاعده، سه فرق اساسی وجود دارد:
فرق موضوعی: در «قاعده علی الید»، مقصود این است که غیر مالک بر مالی تسلط پیدا کند؛ یعنی مطمئنیم که این شخصی که مال در اختیار او است، مالک آن نیست؛ اما «قاعده ید»، در جایی است که کسی مالی در اختیار او است و رفتار مالکانه با آن دارد؛ اما فرد دیگری ادعایی را در مورد آن مال مطرح میکند که اگر داور و قاضی شک داشته باشد آیا فردی که مال در دست او است، مالک آن هست یا نه، با استناد به «قاعده ید» او را مالک مال اعلام مینماید.
فرق حکمی: به وسیله «قاعده علی الید» حکمی ضرری علیه کسی که مال در دستان او است، صادر شده و میگوییم تو که ید غیر مالکانه داری، ضامن آن هستی؛ اما در «قاعده ید»، حکمی به سود فردی که مال را در اختیار دارد، صادر شده و میگوییم که ید و در اختیار داشتن، نشانه و اماره ملکیت است.
فرق به حسب مورد: «قاعده علی الید» فقط در اموال(در اعیان مالی) جریان دارد؛ اما «قاعده ید» هم در اموال و هم در باب نفوس و انساب جریان دارد. در «قاعده علی الید» میگوییم، اگر کسی بر مال دیگری تسلط پیدا کرد، ضامن آن خواهد بود؛ اما در «قاعده ید» میگوییم اگر کسی بر مالی تسلط داشته و یا با زن و کودکانی زندگی میکند، در صورتی که شخص دیگری نیز ادعا کند که آن زن و آن کودکان، همسر و فرزندان او هستند؛ اما هیچ دلیل محکمهپسندی بر مدعایش نداشته باشد، در اینجا «قاعده ید» به نفع شخصی که آن زن و کودکان با او زندگی میکنند صادر خواهد شد و آن زن، همسر و آن کودکان فرزندان او به شمار خواهند آمد.
منبع و سند قاعده علی الید
مهمترین منبع «قاعده علی الید»، سخن منسوب به پیامبر(ص) است: «علی الید ما أخذت حتی تؤدّیه». هر دستی ضامن چیزهایی است که در اختیار او قرار گرفته، تا هنگامی که آنها را به صاحبش برگرداند.
اگرچه تعدادی از منابع متأخر شیعی این روایت را نقل کردهاند؛[2] امّا در منابع اولیه و معتبر شیعه مشاهده نمیشود. البته این روایت را میتوان در منابع کهن و مورد استناد اهلسنت یافت.[3]
گفتنی است؛ از نظر حدیثشناسان اهلسنت و علمای رجال، راویان این حدیث ضعیف و غیر قابل اعتمادند،[4] و به همین دلیل، این روایت را نمیتوان نه در میان شیعه و نه در میان اهلسنت، دارای اعتبار بالایی دانست؛ اما از آنجا که فقهای فریقین، متن این حدیث را پذیرفته و به محتوای آن عمل نموده و آنرا در کتب فقهی خود به عنوان امری مسلّم فرض کردهاند؛ از اینرو ضعفی که در سند حدیث وجود دارد جبران شده و برای ما اطمینانآور خواهد بود.[5]
[1]. ر. ک: «تعریف و دلایل حجیت قواعد «ید»، «سوق» و «ارض» مسلمانان».
[2]. نوری طبرسی، حاج میرزا حسین؛ مستدرک الوسائل، ج 14، کتاب الودیعه، باب یک، حدیث 12، قم، موسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1408ق؛ احسائی، ابن ابی جمهور، عوالی اللئالی، ج 1، ص 224 و 106 و 251، قم، سید الشهداء، چاپ اوّل، 1403ق.
[3]. ر. ک: ترمذی، ابن عیسی محمد، سنن ترمذی، ج 6، ص 21، بیروت، دارالفکر للطباعة و النشر، چاپ دوم، 1403ه.ق؛ سجسانی، ابنالاشعث، سنن ابن داود، ج 3، ص 296، بیروت، دارالفکر للطباعة، چاپ اول، 1410ق.
[4]. این روایت را قتاده از حسن بصری و او از سمرة بن جندب، و سمره از پیامبر(ص) نقل میکند. این سه نفر به ویژه سمرة بن جندب از نظر علمای رجال اهلسنت ضعیف و غیر قابل اعتماد هستند.
[5]. ر. ک: https://fazellankarani.com
|
|
|
موضوع
:
پاسخ به سوالات دینی
|
|
تاریخ سوال
:
شنبه,26,فروردين,1402
|
تاریخ پاسخ
:
شنبه,26,فروردين,1402
|
پرسش کننده:
نهال رحیمی
|
پاسخ دهنده:
کاربر 1
|
|
سوال
:
چه روزههایی که هم قضا و هم کفاره عمد دارد ؟
|
پاسخ
:
این عبارات بخشی از مقدمه«رساله نماز و روزه؛ مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر آیتالله العظمی خامنهای» در بخش «روزه» است.
هر گاه در ماه مبارک رمضان، فرد روزهدار کارهایی که روزه را باطل میکند، از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام دهد، علاوه بر اینکه روزه او باطل میشود و قضا دارد،کفّاره عمد نیز بر او واجب میشود، چه بداند کفّاره دارد و چه نداند.
در مسئله ۸۸۱ «رساله نماز و روزه» در این باره میخوانیم:
«اگر فرد روزهدار کاری را که میداند حرام است، ولی نمیداند روزه را باطل میکند، انجام دهد، علاوه بر قضا، بنا بر احتیاط واجب باید کفّاره بدهد.»
در ادامه و در مسئله ۸۸۲ هم اشاره شده است:
«اگر چیزی از اندرون روزهدار به دهان برگردد، نباید آن را فرو ببرد و اگر عمداً فرو ببرد، قضا و کفاره واجب میشود.»
همچنین در مسئله ۸۸۴ میخوانیم:
«اگر فرد روزهدار در ماه رمضان به گفته کسی که میگوید مغرب شده و اعتمادی به گفته او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب میشود.»
«اگر فرد روزهدار به دلیل بیاطلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل میکند؛ مانند اینکه نداند خوردن دارو نیز مانند سایر خوردنیها روزه را باطل میکند و در روز ماه رمضان دارو بخورد، روزهاش باطل میشود و باید آن را قضا کند ولی کفّاره واجب نیست.»
موارددیگری هم هست که در صورت باطل شدن روزه، قضا و کفاره عمد برای آن واجب است که در «رساله نماز و روزه» به اختصار و ساده بیان شده است و برای اطلاع آن میتوان به متن اصلی کتاب مراجعه کرد.
«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالیقدر، آیتالله العظمی خامنهای(مد ظلهالعالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده است.
|
|
|
موضوع
:
پاسخ به سوالات دینی
|
|
تاریخ سوال
:
پنجشنبه,10,فروردين,1402
|
تاریخ پاسخ
:
پنجشنبه,10,فروردين,1402
|
پرسش کننده:
نامشخص
|
پاسخ دهنده:
کاربر 1
|
|
سوال
:
سجده برچه چیزهای صحیح است.
|
پاسخ
:
هنگام سجده در نماز، پیشانی نمازگزار باید روی چیزی قرار گیرد که سجده بر آن صحیح است.
در اذهان عموم، سجده تنها بر مهر نماز، سنگ و خاک صحیح است اما دامنه اشیائی که میتوان بر آنها سجده کرد، بسیار گستردهتر از این ارقام است.
«در سجده نماز باید پیشانی بر زمین یا گیاهان غیر خوراکی و پوشیدنی که از زمین میروید، گذاشته شود؛ مانند سنگ، خاک، چوب، برگ درختان و ماند آن و سجده بر چیزهای خوراکی و پوشیدنی، هرچند از زمین بروید، مانند گندم و پنبه و چیزهای معدنی که از جنس زمین محسوب نمیشود، مانند فلزات و شیشه و مانند آن صحیح نیست.»
« سجده بر چیزهایی که از زمین میروید و فقط خوراک حیوان است، مانند علف و کاه، صحیح است.»
«سجده کردن بر برگ سبز چای بنابر احتیاط واجب، صحیح نیست، ولی بر برگ درخت قهوه که خود برگ استفاده خوراکی ندارد، صحیح است.»
«سجده بر گلهایی که خوراکی نیستند و نیز داروهای گیاهی که از زمین میروید و فقط برای معالجه بیماریها به کار میآید، مانند گل ختمی و گل بنفشه، صحیح است؛ ولی سجده بر گیاهانی که در موارد غیرمعالجه نیز برای خواص طبیشان به مصرف خوراکی میرسد، مثل خاکشیر و مانند آن، صحیح نیست.»
شرایط سجده بر سنگ مرمر، سنگهای قیمتی مانند مرمر و عقیق و..، سجده بر کاغذ، گچ، آهک، آجر، سیمان و ... دیگر مسائلی است که در «رساله نماز و روزه» به اختصار و ساده بیان شده است و برای اطلاع از آن میتوان به متن اصلی کتاب مراجعه کرد.
«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالیقدر، آیتالله العظمی خامنهای(مدظلهالعالی)
ایکنا
|
|
|
موضوع
:
پاسخ به سوالات دینی
|
|
تاریخ سوال
:
چهارشنبه,9,فروردين,1402
|
تاریخ پاسخ
:
چهارشنبه,9,فروردين,1402
|
پرسش کننده:
نامشخص
|
پاسخ دهنده:
کاربر 1
|
|
سوال
:
سلام وقتی نمیدانیم «قبله» کجاست چطور نماز بخوانیم/
|
پاسخ
:
از اصول اولیهای که فرد نمازگزار باید رعایت کند این است که هر کجا که باشد، باید به سمت «قبله» نماز بخواند. امروزه به مدد قبلهنماها و گوشیهای تلفن همراه یافتن جهت قبله آسان شده است؛ با این وجود بعضاً شرایطی پیش میآید که یافتن جهت قبله به آسانی میسر نیست.
«مکلّف باید نماز را به سمت «کعبه» بخواند که به این اعتبار به کعبه «قبله» میگویند. البته برای کسانی که از آن دورند و مُحاذات-روبهروبودن- حقیقی برایشان میسر نیست، همین اندازه که گفته شود به سمت قبله نماز میخوانند، کافی است.»
«نمازگزار باید به جهت قبله یقین یا اطمینان پیدا کند، چه از راه قبلهنمای صحیح و معتبر یا از راه تابش خورشید و ستارگان- در صورتی که آشنا به استفاده از آنها باشد- یا از راههای دیگر، و اگر نمیتواند اطمینان پیدا کند، باید به هر طرف که گمان بیشتر دارد، نماز بخواند؛ مانند گمانی که از محراب مسجد به دست میآید.»
«کسی که برای یافتن جهت قبله هیچ راهی ندارد و گمانش هم به هیچ طرف نمیرود، بنابر احتیاط واجب باید به چهار طرف نماز بخواند و اگر برای چهار نماز وقت ندارد، به هر اندازهای که وقت دارد، نماز را تکرار کند.»
میزان انحراف از قبله، عدم یقین در جهت قبله برای ذبح حیوانات و کارهای دیگری که باید رو به قبله انجام شود و ...
رساله نماز و روزه؛ مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر آیتالله العظمی خامنهای
ایکنا
|
|
|
موضوع
:
پاسخ به سوالات دینی
|
|
تاریخ سوال
:
جمعه,4,فروردين,1402
|
تاریخ پاسخ
:
جمعه,4,فروردين,1402
|
پرسش کننده:
نامشخص
|
پاسخ دهنده:
کاربر 1
|
|
سوال
:
سلام ايه هاي قران که به معصومين عليه سلام هديه شود جقدر ثواب دارد باتشکر
|
پاسخ
:
بسم الله الرّحمن الرّحيم سلام عليکم هديه کردن ثواب ختم قرآن به امام زمان عليه السلام (و نيز ساير ائمه عليهم السلام) موجب محشور شدن انسان با ايشان در قيامت مي شود . ولي مقدارثواب آن راکسي نمي داند مگر خودشان بيان فرموده باشند. قرآن خواندن يک عمل مستحب است و هر عمل مستحبي براي خودش ثواب دارد و هديه کردن هم براي خودش عمل مستحبي است ثواب جداگانه دارد؛ و وقتي که به پيامبر وايمه ( ع ) هديه مي شود خداوند به احترام و عظمت آنان که در پيشگاه خداوند دارند خداوند ثواب ويژه اي به شخص عنايت مي کند، همان طوري که اگر کسي در راه خدا قرضي بدهد چند برابر را از خدا مي گيرد .از طرفي ائمه ( ع ) ، معصوم وحامل کتب آسماني و قرآنند و مجراي فيض الهي مي باشند و ريزش رحمت وفزوني ثواب به سبب برکات وجودي آنان مي باشد .اميرالمومنين علي ( ع ) مي فرمايند : در دعا ابتدا بر اهل بيت صلوات بفرستيد تا در اثر ريزش رحمت الهي به شما هم برسد، ( نهج البلاغه ، حکمت 30، نقل از کتاب تفسير موضوعي آيت الله جوادي آملي ، ج 8 ) . در نتيجه هديه صلوات و ختم قرآن به ارواح پاک آنان موجب فزوني رحمت و افزايش فيض الهي خواهد داشت . علامه مجلسي دربحارالانوار آورده است : شخصي به نام علي بن مغيره خدمت امام موسي بن جعفر عرض مي کند در ماه رمضان چند بار قرآن را ختم مي کنم ، روز عيد فطر که فرا مي رسد يکي از آنها را به پيامبر، يکي را به علي ، يکي را به فاطمه و بقيه رابه ساير امامان تا برسد به شما، اهدا مي کنم . در برابر اين عمل چه پاداشي براي من است ؟ امام هفتم ( ع ) فرمود : پاداش تو آن است که در روز قيامت با آن بزرگواران خواهي بود .عرض کردم : الله اکبر آيا چنين پاداشي براي من است ؟ حضرت سه مرتبه فرمود : آري ، ( بحارالانوار، ج 98، ص 5،المکتبه الاسلاميه ) قرائت قرآن و هديه ثواب آن به امام زمان (عليه السلام) على بن مغيره مىگويد: به امام موسى بن جعفر (عليه السلام) گفتم پدرم از جد شما درباره اينکه در هر شب يک ختم قرآن بخواند پرسيده بود و ايشان گفته بودند: در هر شب يک ختم قرآن؟ پدرم گفته بود: منظورم شبهاى ماه رمضان است. باز ايشان گفته بودند: در شبهاى رمضان؟ پدرم گفته بود: آرى و ايشان فرموده بودند: هر چه بتوانى بخوان و معمولا پدرم در ماه رمضان چهل بار قرآن را ختم مىکرد. من هم پس از مرگ پدرم به همين اندازهها قرآن مىخوانم، گاه کمتر و گاه بيشتر، بستگى به فراغت و آمادگى يا خستگى من دارد و چون روز عيد فطر مىرسد ثواب يک ختم را به پيامبر و يکى را به على و يکى را به فاطمه (عليهم السلام) هديه مىکنم و براى هر يک از ائمه ديگر تا شما، چنين مىکنم. يعنى براى هر يک، ثواب يک ختم قرآن و تاکنون هم اين کار را ادامه مىدهم. در مقابل اين چه پاداشى براى من خواهد بود؟ فرمود: پاداش تو اين است که روز قيامت با آنان خواهى بود. من گفتم: الله اکبر ! و با تعجب پرسيدم: چنين پاداشى براى من است؟ سه بار فرمود: آرى! روايت دوم : على بن أبى حمزه گويد: ابو بصير از امام صادق عليه السّلام پرسيد- و من نيز در خدمتش بودم- و عرضکرد: قربانت شوم! من قرآن را در يک شب بخوانم؟ فرمود: نه، عرضکرد: در دو شب؟ فرمود: نه، تا رسيد به شش شب با دست اشاره کرده فرمود: ها (يعنى آرى بخوان) سپس حضرت صادق عليه السلام فرمود: اى ابا محمد آنان که پيش از شماها بودند از اصحاب حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) قرآن را در يک ماه و کمتر مي خواندند، قرآن را به شتاب و سرعت نبايد خواند بلکه بايد هموار و شمرده خوانده شود، و هر گاه به آيهاى برخورد کردى که در آن ذکر دوزخ است در آن هنگام بايستى و از دوزخ بخدا پناه برى، پس أبو بصير عرض کرد: در ماه رمضان، قرآن را در يک شب بخوانم؟ فرمود: نه، عرضکرد: در دو شب بخوانم؟ فرمود: نه، عرضکرد: در سه شب بخوانم؟ فرمود: آرى بخوان- و با دست خود اشاره کرد- آرى ماه رمضان (ما هى) است که هيچ کداميک از ماهها به او نمانند ؛ براى آن ماه حق و حرمتى است، (و در آن ماه) نماز هر چه توانى بخوان. (منبع: اصول کافى- ج?، ص: ???) از مجموع اين دو روايت مي فهميم : اولا - هديه کردن ثواب ختم قرآن به امام زمان عليه السلام (و نيز ساير ائمه عليهم السلام) موجب محشور شدن انسان با ايشان در قيامت مي شود . ثانيا - اينکه چه مقدار در ماه قرآن بخوانيم ؟ حداقل و حداکثر آن در ماه رمضان و غير آن را هم به ما فرموده اند : حداقل ماهي يک ختم (يعني روزي يک جزء هديه کنيم، البته مي توان يک جزء را هم در روز تقسيم کرد و در چند نوبت خواند) حداکثر هر شش روز يک ختم(در ماههاي عادي) و در ماه رمضان هر سه روز يک ختم .
مرکز پاسخگوی به سوالات
|
|
|
موضوع
:
پاسخ به سوالات دینی
|
|
تاریخ سوال
:
جمعه,4,فروردين,1402
|
تاریخ پاسخ
:
جمعه,4,فروردين,1402
|
پرسش کننده:
رحمانی
|
پاسخ دهنده:
کاربر 1
|
|
سوال
:
اگر کسی قبل از اذان صبح عمداً نیت روزه نکند، حکم روزه وی چیست؟
|
پاسخ
:
وقت نیت روزه رمضان از شب تا قبل از اذان صبح میباشد و نیت روزه لازم نیست به زبان جاری شود همینکه بداند میخواهد برای انجام فرمان خداوند متعال روزه بگیرد کافی است.
تذکر: کسی که عمداً نیت روزه نکرده است باید امساک کند (کارهایی که روزه را باطل میکند، انجام ندهد) و در این صورت فقط قضای روزه بر او واجب است و کفاره ندارد.
|
|
|
موضوع
:
پاسخ به سوالات دینی
|
|
تاریخ سوال
:
جمعه,30,دي,1401
|
تاریخ پاسخ
:
جمعه,30,دي,1401
|
پرسش کننده:
قاسم زیدی
|
پاسخ دهنده:
کاربر 1
|
|
سوال
:
با سلام مردم کفاره زیادی به ما داده اند نمیدانیم چه مقدار آن کفاره عمد است و چه مقدار آن عذر،چه کنیم؟
|
پاسخ
:
اگر بر اساس کفاره عمدی مصرف شود، کفایت می کند.
|
|
|
موضوع
:
پاسخ به سوالات دینی
|
|
تاریخ سوال
:
پنجشنبه,3,آذر,1401
|
تاریخ پاسخ
:
شنبه,5,آذر,1401
|
پرسش کننده:
نامشخص
|
پاسخ دهنده:
کاربر 1
|
|
سوال
:
چگونه بايد فاتحه براي مرده خواند؟ چه سوره هايي و به چه تعداد؟
|
پاسخ
:
در روايتي از امام صادق عليه السلام پيرامون زيارت اهل قبور آمده که چون در بين قبرها هستي يازده مرتبه سوره قل هو الله را قرا ئت کن وثوابش رابه روح آنان هديه نما,زيرا کسي که اين عمل را به جاي آورد خداوند به عدد همه مردگان ثواب وپاداش به او عنايت فرمايد. خواندن سوره حمد (فاتحه الکتاب) و خواندن ۷ مرتبه انا انزلناه في ليله القدر بر طبق گفته روايات، آثار مطلوب و مفيدي در حال اموات و گشايش در حال آنها دارد. به طور کلي خواندن قرآن کريم براي اموات و به نيت آنها و هر کار خيرى که انجام دهيد و ثوابش را به روح ميت هديه بکنيد، براى او مفيد است؛ چه ذکر و قرآن و نماز مستحبى و طلب مغفرت باشد، و چه صدقه. کسي که براي ميت عملى را انجام مىدهد، گرچه در نيت بايد قصد نيابت نمايد، ولى قسمت عمده ثواب آن طبق روايات ـ در نامه عمل او نيز نوشته مى شود. البته باعث برى الذمه شدن ميّت نيز شده و او از عذاب و گرفتارى نجات پيدا مىکند. مرحوم حاج شيخ عباس قمى در مفاتيح;الجنان، ص ۳۱۷ حديث صحيحى را از امام صادق(ع) نقل فرموده که در ضمن آن حديث اين طور آمده ميت شاد و مسرور مىشود و گشايش پيدا مى کند به دعا و استغفارى که براى او مى کنند چنانچه زنده شاد مى شود به هديه که براى او مى برند و فرمود که ثواب نماز، روزه، حج، صدقه و ساير اعمال خير و دعا در قبر ميت بر او وارد مى شود و ثواب آن براى مرده و کسى که آنها را انجام داده نوشته مىشود . روايات ديگرى نيز در آنجا نقل شده که مى توانيد مطالعه کنيد، بنابراين يقين کنيد که آنچه براى اموات خودتان هديه مى کنيد در صورتى که اخلاص داشته باشيد به آنها مى رسد و ثوابش در نامه عمل خودتان هم ضبط مى شود. مرحوم طبرسي در جلد اول مجمع البيان در فضيلت آيه بسم الله الرحمن الرحيم مي فرمايد: ;پيامبر اکرم(ص) در حديثي مي فرمايد: هنگامي که معلم به بچه بگويد بگو بسم الله الرحمن الرحيم و بچه اين جمله را بگويد، خداوند معلم و پدر و مادر اين بچه را مي آمرزد. در روايات آمده است که حضرت صادق(ع) فرمود: هرگاه چهل نفر نزد ميت حاضر شوند و بگويند: اللهم انا لا نعلم منه الاخيرا يعني خدايا ما جز نيکي چيزي از او نمي دانيم، خداوند مي فرمايد: شهادت شما را در مورد او پذيرفتيم و آمرزيديم آنچه را که شما درباره او نمي دانيد.V}(معاد، شهيد دستغيب، ص ۴۷، دارالکتاب).{V به طور خلاصه لطف و رحمت الهي در مورد اموات فراوان و بي شمار است و امور فراواني موجب تخفيف عذاب آنها و يا آمرزش آنها مي گردد؛ البته بهترين هديه براي اموات قضاي حقوق واجبي است که بر عهده آنها باقي مانده است مثل نماز و روزه و حج واجبي که از ميت فوت شده و يا بدهکاري هاي او مثل بدهي خمس و زکات و بدهي به مردم و حقوقي که از مردم بر ذمه دارد، اداي اين حقوق واجب در حال ميت بسيار مفيد و مؤثر است و او را از عذاب و ناراحتي رها مي کندبراي مطالعه بيشتر ر.ک: - وسائل الشيعه، کتاب الطهاره، باب ۲۵، و باب ۱۷ و باب ۲۷. - معاد، شهيد دستغيب شيرازي. انسان از مرگ تا برزخ نعمت الله صالحي حاجي آبادي ص۷۵و۷۶ موفق و پيروز باشيد.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|