اين آمادگي در حالي اعلام
ميشود كه به رغم تلاش وزارت آموزش و پرورش هنوز مديران مدارس برخي مناطق
از كمي امكانات، رنگآميزي نشدن كلاسها، تجهيزات اندك، ميز و نيمكتهاي
فرسوده و بخصوص سيستمهاي گرمايشي نامطمئن در فصل زمستان ابراز نگراني
ميكنند.
مدير
يكي از دبيرستانهاي جنوب شهر تهران ـ كه البته نامش را محفوظ گذاشت ـ
دراينباره توضيح داد: «طي چند سال اخير معاونت عمراني آموزش و پرورش،
تلاش كرده تا از اعتبارات ويژه آموزش و پرورش به اين بخش استفاده كند و در
مناطقي مانند 10، 12، 13، 18، 19 و 9 به مقاومسازي مدارس بپردازد. اين
تلاشها در حالي انجام ميشود كه متاسفانه هزينه اداره مدارس بالاست و
سرانه ناچيز، كفاف هزينهها را نميدهد. در دو سال گذشته از پدران
دانشآموزان كه نجار، شيشهبر، آهنگر و مكانيك بودند، خواستيم تا با
دستمزدهاي بسيار اندك به كمك ما بيايند. سال قبل تعداد اين پدران كم شد و
با اين بهانه كه وقت همكاري ندارند، از تعمير تجهيزات مدارس طفره رفتند،
اما امسال بيش از ساير سالها نگرانيم.»
خانم مدير يك مدرسه
راهنمايي در منطقه 4 تهران هم ميگويد: سال گذشته از هر دانشآموز 10 هزار
تومان گرفتيم تا ميز و نيمكتهاي خراب و شكسته كلاسها را تعمير كنيم، اما
امسال آموزش و پرورش دستور داده كه هيچ وجهي از والدين دريافت نكنيم.
نميدانيم قرار است چه اتفاقي بيفتد؟
از سوي ديگر، هنوز چند
ماهي از ابراز نگراني نمايندگان عضو كميسيون آموزش مجلس، مبني بر وضع
نابسامان و اسفبار بهداشت مدارس نميگذرد كه بازديد آنان از مدارس و مناطق
جنوبي كشور نشان داد علاوه بر كمبود سرويسهاي بهداشتي و آبخوريهاي
نامناسب بعضي مدارس، مجهز نبودن آنها به صابون مايع، دانشآموزان را با
مشكل روبهرو كرده است.علي كريمي فيروزجاني چندي پيش دراينباره گفت: 40
درصد مدارس يا سرويس بهداشتي ندارند يا سرويس بهداشتي آنها غيراستاندارد و
غيربهداشتي است. به همين خاطر بسياري از دانشآموزان ترجيح ميدهند به جاي
استفاده از سرويسهاي بهداشتي غيراستاندارد تا رفتن به منزل صبر كنند.
مشكل جدا نبودن آبخوري
از دستشويي در مدارس از يك سو و غيربهداشتي بودن سرويسها و كمبود صابون
در مدارس از جمله مسائلي است كه نگراني والدين را نيز در پي دارد؛ به
گونهاي كه اين وضعيت حتي در مدارس غيردولتي هم مشاهده شده است.
اين مشكلات بخصوص در
مدارس مناطق فرسوده و ساختمانهاي قديمي چه در تهران يا شهرستانها بيشتر
ديده شده كه اين امر واكنش مسوولان آموزش و پرورش را به دنبال داشته است.
سال گذشته تحصيلي، بحث جداسازي اجباري سرويسهاي بهداشتي از آبخوريها در
مدارس مطرح شد و نصب سامانه صابون مايع در تمام مدارس در اولويت قرار
گرفت؛ اما معلوم نيست چرا هنوز بعضي مناطق و مدارس به دستورالعمل آموزش و
پرورش بياعتنا ماندهاند؟ برخي مديران در اين زمينه از كمي بودجه و سرانه
ميگويند و برخي ديگر از نبود متولي مشخص براي رسيدگي به كاستيها انتقاد
ميكنند.
آموزش و پرورش: امسال نگراني نداريم
با وجود اين دغدغهها،
وزارت آموزش و پرورش امسال را آمادهترين سال تحصيلي از نظر عمراني
ميداند. بهگونهاي كه براي اول مهرماه 1900 پروژه عمراني با 11 هزار و
300 كلاس و زيربناي 1/8 ميليون مترمربع فضاي آموزشي به بهرهبرداري رسيده
است. براساس گزارش معاونت عمراني وزارت آموزش و پرورش، از 15 ميليون متر
فضاي تخريبي و خطرآفرين مدارس طي 4 سال اخير، 7/5 ميليون متر بازسازي و
مقاومسازي شده؛ اما هنوز مشكلات 7/5 ميليون متر ديگر (نيمي از فضاهاي
آموزشي) به قوت خود باقي است.مرتضي رئيسي، رئيس سازمان نوسازي و تجهيز
مدارس كشور، دراينباره ميگويد: تاكنون بيش از 650 ميليارد تومان از
اعتبارات دولتي و خيرين براي بازسازيها و نوسازيها هزينه شده است.
معاون عمراني وزير
اضافه ميكند: هنوز وضعيت 5/7 ميليون متر فضاي آموزشي تخريبي و بحراني
است كه بيشتر اين فضاها در كلانشهرها و تهران قرار دارد، به همين دليل ما
ستاد ويژهاي را طراحي كردهايم كه در مناطق فرسوده و پرجمعيتي مانند
منطقه 10 تهران تا يك سال آينده تمامي فضاهاي تخريبي جمع خواهد شد. در
ساير مناطق هم بزودي اين اتفاق ميافتد.
وي در پاسخ به ابراز
نگراني برخي مديران مدارس نسبت به سيستم گرمايشي مدارس در زمستان توضيح
ميدهد: امسال براي اولين بار در مجلس تصويب شده تا 29 ميليارد تومان براي
استانداردسازي سيستمهاي گرمايشي و سرمايشي مدارس از بودجه دولت دهم هزينه
شود كه به طور قطع، سهم خوبي از اين بودجه به تهران خواهد رسيد.
رئيسي همچنين تاكيد
ميكند كه آموزش و پرورش خود را مكلف ميداند كه با تعمير سرويسهاي
بهداشتي، رنگآميزي كلاسها و فضاي بيروني مدارس و ... به نگراني مديران
پاسخ دهد، ضمن اينكه چنين اقداماتي در طول سال هم ادامه خواهد داشت.
اعتبارات خريد تجهيزات هرمدرسه يك ميليون
اينكه با گذشت چند ماه
از سال بسياري از مدارس از هر يك انجمنهاي اوليا و مربيان يا با صدور
نامههاي شخصي والدين را به مشاركت مالي براي تعميرات شوفاژ و ميز و نيمكت
و ... فراميخوانند، تاكنون روندي بوده كه هر سال تكرار شده است.
معاون وزير در اين مورد
ميگويد: آخرين اخباري كه من دارم امسال اخذ وجه ممنوع شده و از محل
اعتبارات عمراني آموزش و پرورش سالانه بيش از 100 ميليارد تومان صرف خريد
تجهيزات جديد ميشود كه به طور متوسط سهم هر مدرسه حدود يك ميليون تومان
در سال خواهد بود.
براساس توضيح رئيس
سازمان نوسازي، در مدارس جديدي كه طي چند سال اخير ساخته شده، جداسازي
دستشوييها از آبخوري و نصب سامانه صابون مايع رعايت شده است. به عقيده او
مشكلات دستشوييهاي غيربهداشتي بيشتر در مناطق مرزي كشور ديده ميشود.
به هر حال بخش عمراني وزارت آموزش و پرورش كه قرار
است سالانه 2 هزار پروژه را مقاومسازي كند، امسال را كمدغدغهترين سال
نظام آموزش كشور ميخواند. اين در حالي است كه هنوز مشكل سرانه مدارس و
كمبود اعتبارات در اين حوزه باقي است و حل اين مشكل نيازمند مساعدت دولت
براساس ماده 27 برنامه پنجم توسعه است كه طبق آن تا 5 سال آينده بايد 5
هزار ميليارد تومان به اين وزارتخانه برسد. به همين دليل، 9 ماه آينده
زمان مناسبي براي پاسخ به مديران نگران مدارس است.
كتايون مصري / گروه جامعه