ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 31 شهريور 1389     |     کد : 9654

کشف منشاء شکل گيري قمر مريخ

دانشمندان اعلام کردند موفق به کشف شواهد محکمي شده اند که نشان مي دهند بزرگترين قمر مريخ - فوبوس - از صخره هايي که در اثر وقوع انفجاري عظيم از سطح مريخ جدا شده اند به وجود آمده است...

 دانشمندان اعلام کردند موفق به کشف شواهد محکمي شده اند که نشان مي دهند بزرگترين قمر مريخ - فوبوس - از صخره هايي که در اثر وقوع انفجاري عظيم از سطح مريخ جدا شده اند به وجود آمده است.
به گزارش مهر، منشاء دو قمر مريخي ، فوبوس و ديموس از گذشته براي دانشمندان به معمايي تبديل شده بود و نظريه هايي وجود داشتند که اين دو جرم را اخترواره هايي معرفي مي کردند که در کمربند اصلي اخترواره ها متولد شده و سپس توسط نيروي گرانش مريخ جذب شده اند.
اما مطالعات جديد داستاني متفاوت را بيان مي کند که بر اساس آن فوبوس از متراکم شدن موادي که در اثر انفجار ناشي از برخورد شديد يک جرم کيهاني با سطح مريخ به وجود آمده، متولد شده است و يا اينکه فوبوس مي تواند از بقاياي قمري که به واسطه نيروي گرانش مريخ تخريب شده به وجود آمده باشد. با اين همه منشاء اين قمر از موادي است که از سطح مريخ به خارج پرتاب شده اند.
رصدهايي که در گذشته در طول موج فروسرخ و مرئي از اين قمر انجام گرفته نشان از حضور کندريتهاي کربني دارند، ماده اي که در شهابسنگ هايي که با زمين برخورد کرده اند نيز يافت شده است.
اين ماده سنگي و مملو از کربن که از فرايند تولد سامانه خورشيدي به جا مانده است، در ميان اخترواره هاي کمربند اصلي اختر واره اي ميان مريخ و مشتري وجود دارند. اما اکنون اطلاعات به دست آمده از فضاپيماي تحقيقاتي مريخي آژانس فضايي اروپا رويدادي متفاوت را نمايان کرده است.
بر اساس اين اطلاعات ميان سنگهاي قمر فوبوس و هر نوع اخترواره کندريتي شناخته شده به واسطه تاريخچه زمين، شباهت کمي وجود دارد. اين عدم شباهت مي تواند مدل به هم پيوستگي دوباره که بر اساس آن سنگهاي پراکنده شده از سطح مريخ طي گذشت زمان متراکم شده و قمر فوبوس را به وجود آورده اند را تقويت کند.
از ديگر نشانه هايي که احتمال وقوع چنين رويدادي را تشديد مي کند يافتن سنگ هاي فيلوسيليکاتي بر روي فوبوس است، سنگ هايي که تنها در حضور آب شکل گرفته و در گذشته بر روي مريخ نيز ديده شده اند. همچنين مواد معدني بسياري بر روي فوبوس مشاهده شده اند که وجود آنها بر روي مريخ به اثبات رسيده است و از آن گذشته ساختار کلي فوبوس بيشتر از اينکه به اخترواره اي در کمربند اصلي شباهت داشته باشد، به خود مريخ شباهت دارد.
همچنين محاسبات نشان مي دهند جرم فوبوس نسبت به جرم مواد سازنده اخترواره ها بسيار کمتر است زيرا فوبوس ساختاري اسفنجي شکل دارد که 25 تا 45 درصد از سطح آن از حفره ها پوشيده شده است که اين جرم کم مي تواند فرضيه جذب شدن فوبوس توسط نيروي گرانش مريخ را نيز رد کند زيرا چنين اخترواره متخلخلي پس از جذب شدن به واسطه نيروي گرانشي مريخ، از هم پاشيده مي شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 31 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode