ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 24 شهريور 1389     |     کد : 9405

ترافيک اطلاعاتي در مغز عامل ميگرن

يک تيم بين‌المللي از پژوهشگران ژنتيک، ژني کشف کردند که نقص عملکرد آن موجب بروز سردردهاي ميگرني متداول مي‌شود. اين ژن فعاليت پروتئيني را کنترل مي‌کند که وظيفه آن برطرف کردن ترافيک‌هاي اطلاعاتي در مغز است...

يک تيم بين‌المللي از پژوهشگران ژنتيک، ژني کشف کردند که نقص عملکرد آن موجب بروز سردردهاي ميگرني متداول مي‌شود. اين ژن فعاليت پروتئيني را کنترل مي‌کند که وظيفه آن برطرف کردن ترافيک‌هاي اطلاعاتي در مغز است.
تيم "آرنو پالتوي" از انستيتو Wellcome Trust Sanger بريتانيا در ‎تازه‌ترين شماره نشريه تخصصي "طبيعت ژنتيک" مقاله‌اي منتشر کرده که نتيجه تحقيقات گسترده اين تيم در مورد سردردهاي متداول ميگرني است. اين تيم ژني کشف کرده است که عملکرد ناقص آن موجب بروز سردردهاي ميگرني مي‌شود. تا کنون تحقيقات مختلفي در مورد تأثير ژن‌ها در بروز سردردهاي ميگرني صورت گرفته است. البته بخش عمده اين تحقيقات به‎ سردردهاي نادر و شديد مربوط مي‌شود.
تيم آرنو پالتوي براي نخستين بار در مورد سردردهاي متداول ميگرني تحقيق کرده است. دکتر پالتوي مي‌گويد: «براي نخسيتن بار موفق شديم مجموعه ژنوم ‌هزاران انسان را با دقت کامل بررسي کنيم. در اين تحقيق فعاليت ‌ژن‌ها و اثر آنها را بر سردردهاي متداول ميگرني را پيگيري کرديم و به نتايج جالبي رسيديم.»
کشف ژني که باز شدن ترافيک اطلاعاتي را کنترل مي‌کند
در کشورهاي صنعتي از هر شش زن و هر دوازده مرد يکي به سردردهاي ميگرني دچار است. در آمريکا و کشورهاي اروپا ميگرن پرهزينه‌ترين بيماري "مغزي" به شمار مي‌آيد. در تحقيقات تيم پزشکي دكتر آرنو پالتوي 10747 داوطلب شرکت کردند که 2731 نفر آنها از سردردهاي ميگرني رنج مي‌بردند.
پژوهشگران ميان دو ژن PGCP و MTDH/AEG که روي کرموزم شماره 8 واقع شدند، يک ژن جديد کشف کردند. اين ژن مي‌تواند موجب بروز سردردهاي ميگرني ‌شود. ژن تازه کشف شده، رديف‌هاي گوناگوني دارد. اگر رديف ژنتيکي کد rs1835740 باشد احتمال بروز سردردهاي ميگرني را تا 20 درصد افزايش مي‌يابد.
پژوهشگران احتمال مي‌دهند ژن تازه شناخته شده در تنظيم ترشح گلوتامات در مغز نقش دارد. گلوتامات ماد‌ه‌اي است که سلولهاي عصبي مغز، زمان مخابره پيام به سلول عصبي مجاور از خود ترشح مي‌کنند. پژوهشگران معتقدند سردردهاي ميگرني مي‌‌تواند به دليل ترشح مقدار زيادي گلوتامات باشد.
به عبارت ساد‌ه‌تر وقتي تعداد زيادي پيام‌ عصبي به طور همزمان در مغز مخابره مي‌شود ترشح گلوتامات افزايش پيدا مي‌کند و گذرگاه‌ها دچار ترافيک اطلاعاتي مي‌شوند.

نقص عملکرد ژن موجب کمبود پروتئين باز کننده ترافيک
رديف ژنتيکي تازه کشف شده نيز در حالت عادي، فعاليت نوعي پروتئين را کنترل مي‌کند که اين ترافيک اطلاعاتي را از هم باز مي‌کند. پژوهشگران مي‌گويند در افرادي که از سردردهاي ميگرني رنج مي‌برند، فرمان شروع فعاليت اين پروتئين صادر نمي‌شود. علت نقص در عملکرد اين ژن اما مشخص نيست. از سوي ديگرنيز روشن نيست که در چه شرايطي‌‌‌، ترافيک اطلاعاتي در مغز به وجود مي‌‌آيد.
کريستين کوبيش يکي از اين پژوهشگران از دانشگاه اولم در جنوب آلمان مي‌گويد: «از آنجا علت بروز سردردهاي ميگرني متداول، تا حدي شناخته شده است اکنون به تحقيقات گسترده‌اي براي شناخت پروسه ترشح و تنظيم گلوتامات نياز داريم.»

دويچه وله


نوشته شده در   چهارشنبه 24 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode