ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 16 شهريور 1389     |     کد : 9207

انرژي خورشيدي در روستاهاي چين

در شهرهاي بزرگ چين مشکلي به نام کمبود انرژي وجود ندارد، در حالي‌که بسياري از روستاهاي دورافتاده اين كشورهنوز به شبکه برق‌متصل نيستند...

در شهرهاي بزرگ چين مشکلي به نام کمبود انرژي وجود ندارد، در حالي‌که بسياري از روستاهاي دورافتاده اين كشورهنوز به شبکه برق‌متصل نيستند. به کمک يک شرکت آلماني در 142 روستا در غرب چين سيستم‌هاي انرژي خورشيدي نصب شده اند.
با نصب سيستم‌هاي سولار يا همان سيستم‌هاي تبديل انرژي خورشيدي، اين روستاهاي دورافتاده صاحب برق شدند. هزينه‌ پروژه توسط وزارت دارايي چين، سازمان اعتبارات نوسازي آلمان و مسئولان محلي پرداخت شده است.
اولريش وارنا هماهنگ کننده آلماني اين پروژه مي‌گويد:« بخش وسيعي از استان‌هاي يونان، سينگ‌کيانگ و چينگچاي خالي از سکنه است. در اغلب روستاهاي اين مناطق بيش از سي يا چهل خانواده زندگي نمي‌کنند، روستاهايي که تا 50کيلومتر تا اولين جاده فاصله دارند. به همين‌جهت هم برق‌رساني به اين روستاها مستلزم صرف هزينه بسيار بالا است. البته دولت چين در حال تکميل زيربناي شبکه ‌برق رساني اين مناطق است، اما تا زماني که برق به اين روستاهاي دورافتاده برسد چندين سال ديگر طول خواهد کشيد».

ذخيره انرژي
قرار است با نصب سيستم‌هاي سولار، نياز اوليه اهالي اين روستاهاي دورافتاده فراهم شود. نياز اوليه اهالي روستاها را کارمندان محلي مشخص مي‌کنند. حجم زيادي از برق توليد شده در باتري‌ها ذخيره و سپس در طول سال مصرف مي‌شود.
وارنا توضيح مي‌دهد که انرژي خورشيدي تغيير محسوسي در زندگي اهالي اين روستاها ايجاد خواهد کرد:«اهالي روستا به جاي چراغ نفتي از لامپ‌هاي کم‌مصرف الکتريکي استفاده مي‌کنند‎. ‎کيفيت نور به مراتب بهتر مي‌شود. از اين به بعد در درمانگاه‌هاي محلي، مدارس و مغازه‌هاي کوچک، برق وجود دارد. از آن گذشته، استفاده از تلفن همراه، تلويزيون و ويدئو ممکن مي‌شود. اکنون در صورت بروز يک حادثه، دسترسي به آمبولانس، پزشک و دارو راحت‌تر يا حتي اصولا ممکن مي‌شود.»

نصب سيستم‌هاي سولار
نقاط وسيعي از شمال غرب و جنوب چين، در مناطق مرزي اين کشور با مغولستان، قزاقستان و برمه (ميانمار) هنوز به شبکه بر‌ق‌رساني متصل نيست. به عنوان مثال در استان چينگچاي هنوز 200 روستا خارج از شبکه هستند.
وارنا مي‌گويد:«اگر روي نقشه نگاهي به اين قسمت چين بياندازيد، مي‌توانيد حدس بزنيد که برق‌رساني به تمام اين مناطق چه کار سخت و سنگيني خواهد بود». به همين دليل، چند سالي طول خواهد کشيد تا تمام روستاهاي اين مناطق صاحب برق شوند.
مسئله مهم در حال حاضر هزينه‌هاي سنگين اين پروژه‌ است که به مراتب بيشتر از هزينه ارسال ذغال سنگ يا حتي سرما‌يه‌گذاري در انرژي‌ بادي است. با اين حال، دولت چين به ساخت نيروگاه‌هاي خورشيدي در استا‌ن‌هاي سينگ‌کيانگ و چينگچاي ادامه مي‌دهد. شايد به اين دليل که اين نيروگاه‌ها آلايندگي ناچيزي دارند و همسو با ‎محيط زيست هستند.

بازيافت
اولريش وارنا توضيح مي‌دهد که سيستم‌هاي سولار به سادگي قابل بازيافت هستند:«قطعات سيستم‌هاي سولار تا حد زيادي از شيشه‌و نوعي ماده مصنوعي تهيه مي‌شوند و چندان سمي و خطرناک نيستند. علاوه بر اين، قسمت عمده اين سيستم‌ قابل تعمير است. مثلأ اگر باطري خراب شود، به کارخانه توليد کننده پس فرستاده مي‌شود. گذشته از اين، کل سيستم را مي‌توان برگشت داد و بازيافت کرد».
وارنا اضافه مي‌کند از آنجا که ‎خرابي به ندرت پيش مي‌آيد، پشتيباني از قطعات يدكي بالاست. در حال حاضر، يک شرکت چيني تاسيسات جديد را دريافت مي‌کند و به سيستم‌هاي نصب شده سرويس مي‌دهد. اين پروژه، تعداد زيادي فرصت شغلي تازه نيز فراهم کرده است.

دويچه وله


نوشته شده در   سه شنبه 16 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode