ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 تير 1394     |     کد : 90631

یماران دیابتی برای روزه گرفتن با پزشک معالج خود مشورت کنند

متخصص بیماری های داخلی و کنترل دیابت با بیان اینکه بیماران دیابتی برای روزه گرفتن باید با پزشک معالج خود مشورت کنند، عنوان کرد: مصرف میوه و سبزیجات و آب کافی برای بیماران دیابتی لازم است.

متخصص بیماری های داخلی و کنترل دیابت با بیان اینکه بیماران دیابتی برای روزه گرفتن باید با پزشک معالج خود مشورت کنند، عنوان کرد: مصرف میوه و سبزیجات و آب کافی برای بیماران دیابتی لازم است.

گلشید اجلالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیماران دیابتی قبل از شروع ماه مبارک رمضان باید کاملا تحت نظر پزشک خود باشند، اضافه کرد: در مورد روزه گرفتن یا نگرفتن بیمار دیابتی پزشک معالج هر فرد باید تصمیم بگیرد و با انجام آزمایشات بررسی  کند که آیا روزه گرفتن برای بیمار مضر است یا نه .

وی افزود:  بیماران دیابتی که دچارعوارض ناشی از دیابت مثل رتینوپاتی یا نفروپاتی هستند به علت خطرکمبود آب در بدن در طول روزه داری مجاز به گرفتن روزه نیستند. در حالت کلی تمامی بیماران دیابتی که انسولین تزریق می کنند با توجه به زمانبندی تزریق انسولین نمی توانند روزه بگیرند .

اجلالی همچنین افزود: اگر بیماری دیابت تحت نظر پزشک معالج خود باشد و قندخون کنترل شده  باشد و قندخون ناشتا زیر   120و قند دو ساعت بعد از غذا زیر 180 باشد و روزه گرفتن عارضه ای در فرد ایجاد نکند، فرد می تواند با رعایت نکات روزه بگیرد .

متخصص بیماری های داخلی اظهار کرد: قند خون افراد باید در ساعات بعد از افطار زیر 200 بوده و در طول روز نیز زیر 100 نباشد .

وی خاطرنشان کرد: بیمار دیابتی ممکن است در طول روز با هیچ مشکلی در ظاهر مواجه نشود اما روزه گرفتن باعث ایجاد عوارض ناشی از کم آبی شود که مشورت با پزشک معالج در این خصوص ضروری است.

وی همچنین با اشاره به نکات کلی برای استفاده عموم بیماران دیابتی گفت: کنترل قندخون در طول روزه داری باعث شکستن روزه نمی شود و اگر با نشانه های افت قندخون مواجه شوند باید فورا روزه ی خود را بشکنند .

اجلالی تاکید کرد: از غذاهایی که آهسته قندخون را افزایش می دهند مثل میوه جات وسبزیجات که شاخص قندی پایین تری دارند،  استفاده شود، نوشیدن آب و مایعات فراوان در فاصله بعداز افطار تا سحری نیز لازم است.

متخصص بیماری های داخلی اضافه کرد: مصرف عدس و لوبیا همراه با برنج شاخص گلیسمی آن را پایین می آورد،قندخون نیز دو ساعت بعداز افطار و در فاصله ظهر باید چک شود


نوشته شده در   چهارشنبه 3 تير 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode