ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 2 شهريور 1389     |     کد : 8997

ابن سینا شارح صرف ارسطو نیست

رئیس مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران گفت: ابن‏سینا تمامی این علوم را برهانی کرده است که این امر را در ارسطو هم نمی‏توان دید. بنابراین باید توجه داشت که ابن‏سینا به هیچ وجه شارح صرف ارسطو نیست...

رئیس مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران گفت: ابن‏سینا تمامی این علوم را برهانی کرده است که این امر را در ارسطو هم نمی‏توان دید. بنابراین باید توجه داشت که ابن‏سینا به هیچ وجه شارح صرف ارسطو نیست.
"در محضر شیخ‏الرئیس، پاسداشت زادروز فیلسوف و طبیب شهیر ایرانی" عنوان برنامه‏ای بود که دوشنبه اول شهریور با همکای بنیاد بوعلی‏سینای همدان، فرهنگسرای ابن‏سینا و انجمن همدانیهای مقیم مرکز در فرهنگسرای ابن‏سینا برگزار شد.
دکتر غلامرضا اعوانی گفت: بوعلی عادت داشت به درخواست افرادی که از وی کتاب می خواستند پاسخ مثبت داده و کتابی برای آنها بنویسد و تقدیمشان کند، هر چند متأسفانه نسخه‏ای از آنها بر نمی‏داشته است و به همین دلیل بسیاری از آثار او به دست ما نرسیده‏اند.
رئیس مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران با اشاره به اینکه اعتقاد دارم ابن‏سینا یکی از بزرگترین فیلسوفان دنیاست، افزود: متأسفانه 35 در صد آثار ابن‏سینا به صورت نسخه خطی هستند که حتی یک بار هم چاپ نشده‏اند.
وی سپس ایران را تنها کشوری دانست که حکمت در آن حیات مستمر داشته است و یادآور شد: ابن‏سینا در کل تاریخ فلسفه مقام والایی دارد. بدون شک وی در مسائل الهی و تاریخ فلسفه تأثیرات بسیاری بر جای گذاشته است.
اعوانی با اشاره به اینکه تمام قضایا با استفاده از اصول بدیهی و موضوعه، اثبات می‏شوند، تصریح کرد: علوم، پایه همه چیزند و پایه علوم، برهان است. بنابراین باید برای هر فرضیه‏ای برهانی ارائه شود. در واقع ابن‏سینا همه علوم را اصل موضوعی کرده و در تمام ابعاد فلسفه، منطق، علم الهی و پزشکی آثار مهمی از خود بر جای گذاشته است.
دبیر علمی همایش بین‏المللی بزرگداشت روز جهانی فلسفه در سال 2010 با تأکید بر تأثیر ابن‏سینا در غرب، یادآور شد: بزرگترین متفکر مسیحی، سنت توماس آکویناس در جای جای آثار خود از ابن‏سینا نام می‏برد. همچنین بسیاری دیگر از متفکران در قرون وسطی متأثر از ابن‏سینا بوده‏اند. من حتی می‏توانم بگویم کانت، هگل و هایدگر نیز از تأثیرات ابن‏سینا بی‏بهره نبوده‏اند.


نوشته شده در   سه شنبه 2 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode