ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 9 تير 1403
شنبه 9 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 15 دي 1393     |     کد : 83080

داماد میرداماد که بود

«سید احمد علوی عاملی اصفهانی» داماد میرداماد و شاگرد اوست که میرداماد را بزرگ‌ترین فیلسوف اسلام دانسته و بعد از رحلت وی نیز حاشیه و شرح بر قبسات میرداماد نگاشته است.

«سید احمد علوی عاملی اصفهانی» داماد میرداماد و شاگرد اوست که میرداماد را بزرگ‌ترین فیلسوف اسلام دانسته و بعد از رحلت وی نیز حاشیه و شرح بر قبسات میرداماد نگاشته است.


 به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، سیداحمد علوی عاملی اصفهانی داماد و خاله زاده میرداماد و شاگرد اوست که هر دو، نواده دختری محقق کرکی هستند.

علوی استاد متبحر در فلسفه است و از حاشیه وی بر الهیات شفای بوعلی، احاطه کامل وی بر نظریات شیخ الرئیس و شاگردان او، آثار شیخ اشراق و شارحان آثار او، بهمنیار، لوکری،‌ خواجه نصیر، خفری، دوانی، دشتکی، غیاث الحکما و متکلمین به خوبی روشن می‌شود.

او میرداماد را بزرگ‌ترین فیلسوف اسلام دانسته و در مقدمه شرح و تعلیقه بر قبسات می‌گوید: چون میرداماد او را بر افکار خود محیط دیده، امر فرموده است تا بر قبسات او شرح و حاشیه بنویسد. البته او در زمان میر موفق به این کار نشد و بعد از رحلت وی آن کار را انجام داد.

برخلاف گفته اهل تراجم که می‌گویند دو حاشیه بر شفا نوشت، عروة الوثقی و مفتاح الشفاء نام یک کتاب است. حاشیه وی بر  اشارات نیز کحل الابصار نام دارد. او همچنین شرحی هم بر قبسات و تفسیر عالمانه‌ای از اوایل سوره بقره دارد. کتابی نیز به نام مصقل صفا در عقاید و اخلاق به زبان فارسی دارد که تسلط او را بر نگارش فارسی و علمی و اخلاقی نشان می‌دهد.

او برخلاف شمسا، با اینکه معاصر صدرا بود، به افکار وی توجه ننمود و ذکری از او نمی‌کند.

*افکار علوی اصفهانی

معاد جسمانی: به عقیده علوی، جمیع حکما و فلاسفه به معاد جسمانی اعتقاد راسخ داشته‌اند. همانطور که صاحب شوراق الالهام در اواخر گوهر مراد تقریر کرده، کافه حکمای اسلامی به معاد روحانی و جسمانی اعتقاد داشته‌اند. با این فرق که فلاسفه در معاد جسمانی مقلد صرف هستند و معاد را به واسطه وحی قبول کرده‌اند. همانطور که شیخ در شفا و نجات به آن تصریح کرده است.

طریقه مؤلف در مسئله معاد همان طریقه استاد خود و طریق دوانی، دشتکی و سایر العام و حاشیه نویسان تجرید و شفا و اشارات است.

مثل افلاطونی: او در تعلیقه شفا درباره مثل افلاطونی، براساس اصول و قواعد مشاء بحث می‌کند و این مسلک را نفی می‌کند.

علم باری‌تعالی: حکیم علوی بر قسمت علیم باری شرح مفصل نگاشته و عقاید و آرای موجود درباره کلمات شیخ الرئیس را نقل کرده و در صدد توجیه کلام شیخ برآمده است. مسلک ایشان در علم باری تعالی همان طریق میرداماد است که معتقد است نظریه صور مرتسمه که شیخ الرئیس در باب علم الهی ارائه کرده، قابل دفاع است و تناقضی ندارد.


نوشته شده در   دوشنبه 15 دي 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode