ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 26 مرداد 1393     |     کد : 76666

شیوه بیان مسائل دینی به نوجوانان و جوانان باید دلنشین و جذاب باشد

یک کارشناس دینی گفت: حق تحقیر افراد را نداریم بلکه حق تحقیر افعال را داریم. باید فرهنگسازی کنیم و آداب دینی را در افراد نهادینه کنیم. پیامبر(ص) بسیاری از کارها را خودشان انجام می دادند برای اینکه در افراد نهادینه شود.

یک کارشناس دینی گفت: حق تحقیر افراد را نداریم بلکه حق تحقیر افعال را داریم. باید فرهنگسازی کنیم و آداب دینی را در افراد نهادینه کنیم. پیامبر(ص) بسیاری از کارها را خودشان انجام می دادند برای اینکه در افراد نهادینه شود.

به گزاش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در برنامه کوی محبت شبکه دوم سیما درباره آداب لباس پوشیدن و رفتار اسلامی گفت: چگونه لباس پوشیدن و از چه رنگهایی استفاده کردن هر کدام مبحث جداگانه ای دارد. مبحث کلی نمی توانیم برای آن اختیار کنیم. اولا باید  به تاریخ اهل بیت(ع) مراجعه می کنیم چون آنها برای ما اسوه حسنه و الگو هستند.

وی افزود: اهل بیت(ع) کلیات را بیان می کنند. مثلاً پزشک به کسی که بیماری دیابت دارد می گوید قند و شکر نخور  اما بیمار باید از هر چیزی که قند دارد پرهیز کند مثلا هندوانه و خربزه هم نخورد. اهل بیت (ع) کلیات را بیان کرده اند فرمودند لباسها نباید جلب توجه کنند. حالا باید دید لباسها باید چگونه باشند که جلب توجه نکنند.

این کارشناس در ادامه سخنانش اظهارداشت: بعضی ها با لباسهایشان به شهرت می رسند  آیا این مسئله ارزش است یا خیر؟ یا اینکه در پوشش و ستر حداقل هایی داریم آیا می شود با این حداقل ها در جمعی حضور یافت مثلا با زیرپیراهنی تو کوچه و خیابان راه برویم.

وی با طرح ین سؤال که با اینکه این کار گناه نیست و حلال است؛ آیا شرع می پذیرد؟ گفت: طلاق هم گناه نیست حلال است؛ پس بگوییم همه برویم زنهایمان را طلاق بدهیم عرش خدا به لرزه خواهد افتاد. پیامبر اکرم(ص) به تمیزی و مرتب بودنشان بسیار اهمیت می دادند.  وقتی می خواستند از خانه بیرون بروند لباسهایشان را مرتب و معطر می کردند. برای معطر بودن هزینه می کردند. می فرمایند اگر می خواهی به نماز جمعه بروی شبش پیاز نخور تا دهانت بو ندهد.

سعیدی یادآورشد: اسلام یکسری آداب اجتماعی و اخلاقی دارد. چگونه سلام کنیم. چگونه با بزرگترها صحبت کنیم. در مجلسی وارد می شویم کجا بنشینیم و... . اینقدر از این آداب داریم که چندین جلد کتاب می شود. مثلا پیامبر اکرم(ص) قبل از اینکه به ایشان سلام کنند زودتر به دیگران سلام می کرد. یارانش هر کاری می کردند که زودتر به ایشان سلام کنند مثلا پشت دیوار قایم می شدند باز هم پیامبر(ص) زودتر به آنها سلام می کردند.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه پیامبر(ص) درباره لباس پوشیدن و برخورد های اجتماعی و صحبت کردن با یکدیگر، رفتار با حیوانات همه و همه یکسری اصول را بیان کرده اند، افزود: همه اینها در استحبابات و کراهات ذکر شده است. در بحارالانوار چندین جلد حدیث در ابن باره ذکر شده است.

وی در مورد اینکه جوانان دوست دارند که جلب توجه کنند بنابراین لباسها یا رفتاری را که جلب نظر کند می پوشند یا انجام می دهند، گفت: در اینجا دو مطلب داریم. یکی اینکه نشان دادن خود باید هدایت شده باشد. گاهی مخالفت کردن با دیگران فقط برای نشان دادن خود است برای اینکه فقط می خواهیم جلب توجه کنیم این کار درست نیست. چنانچه  انجام قتل هم مگر نشان دادن خود نیست  ولی هیچ کس آن را تأیید نمی کند.  باید دید چه اتفاقی افتاده که جوان ما نادیده گرفته شده است.

وی تصریح کرد: باید در رفتار با نوجوانان و جوانان بویژه با دختران بسیار توجه کرد و ظریف عمل کرد. پدرها با دختران باید دلنشین صحبت و رفتار کنند. داستان وضو گرفتن امام حسن و امام حسین(ع) که به پیرمردی که اشتباه وضو می گرفت، شنیده ایم به پیرمرد گفتند ما وضو می گیریم ببینید وضوی کداممان درست است پیرمرد گریه کرد و گفت وضوی هردویتان درست است وضوی من اشتباه است.

سعیدی عنوان کرد: حق تحقیر افراد را نداریم بلکه حق تحقیر افعال را داریم. باید فرهنگسازی کنیم و آداب دینی را در افراد نهادینه کنیم. پیامبر(ص) بسیاری از کارها را خودشان انجام می دادند برای اینکه در افراد نهادینه شود.

برنامه کوی محبت با اجرای سیدمصطفی موسوی و محسن سوهانی از شبکه دو پخش می شود. این برنامه به سفارش گروه معارف شبکه دو و با حمایت ستاد بازسازی عتبات عالیات تهیه و تولید می شود.


نوشته شده در   يکشنبه 26 مرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode