ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 11 مرداد 1393     |     کد : 76051

تئاتر در هر جامعه‌ای مبین فرهنگ و اندیشه افراد آن جامعه است

رئیس حوزه هنری آذربایجان‌شرقی گفت: تئاتر در هر جامعه‌ای مبین فرهنگ و اندیشه افراد آن جامعه است.

رئیس حوزه هنری آذربایجان‌شرقی گفت: تئاتر در هر جامعه‌ای مبین فرهنگ و اندیشه افراد آن جامعه است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، حسن میلانی اظهار کرد: امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در فرمایشات خود تئاتر را منبر و فراتر از آن عنوان کردند و براین اساس می‌توان گفت مهم‌ترین شاخصه‌ هنر ارزشمند و فاخر تئاتر سوق دادن انسان به سمت کمالات انسانی و معنوی است؛ هنری که با تجمیع چندین هنر در کنار هم و درگیر کردن حواس انسان به خود و همچنین انتقال مفاهیم به مخاطب موجبات تفکر و به تبع آن تعالی و بالندگی افراد را پدید می‌آورد.

وی افزود: در عین حال یکی از آسیب‌هایی که جوامع را تهدید می‌کند عدم تبدیل ارزش‌های والای اسلامی و ملی به رفتاری نهادینه در افراد است که هنر تئاتر به خوبی از عهده‌ی این کار برآمده و می‌تواند در این مسیر نقش مؤثری را ایفا کند.

میلانی گفت: هنر تئاتر این ظرفیت را دارد که ارزش‌های یاد شده را به جامعه منتقل کند چرا که این هنر روح و جان و خیال انسان را مورد پردازش قرار داده و با تاثیری غیرمستقیم در ناخودگاه وی، به نهادینه کردن رفتارهای مثبت اجتماعی و فرهنگی می‌پردازد و به عبارتی می‌توان گفت تئاتر در هر جامعه‌ای مبین فرهنگ و اندیشه افراد آن جامعه است.

رئیس حوزه هنری استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به لزوم پرداخت به محتوای تئاتر، افزود: برای غنی‌تر شدن موضوعات و محتوای نمایش‌ها،‌ تولید نمایشنامه‌های بومی و به‌ کارگیری آن توسط کارگردانان باید در اولویت باشد چراکه ما با توجه به پیشینه‌ی غنی اسلامی و ایرانی در فرهنگ فولکلور مناسک و آئین‌های دینی و عبادی بسیاری را داریم که ریشه در دین و مذهب مردم دارند و بهره‌گیری از این آئین‌ها با استفاده از شیوه‌ها و تکنیک‌های سنتی و بومی نقش موثری در ارتقای محتوای نمایش های تولیدی خواهد داشت.

وی گفت: همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی مبتنی بر شیوه‌های روز این هنر فاخر، نیز می‌تواند در درخشش هر چه بیشتر هنرمندان آذربایجان‌شرقی در جشنواره‌های مختلف به‌ویژه جشنواره تئاتر استانی داشته باشد.

میلانی تاکید کرد: نقش هنر نمایش در ترویج فرهنگ دینی نقشی بی‌بدیل است و توجه به محتوای ارزشی و طرح مفاهیم دینی در تئاتر از دیگر مواردی است که باید مورد توجه هنرمندان این حوزه قرار گیرد، رویکرد ارگان‌های فرهنگی نیز در این میان باید بر حمایت از نمایشنامه‌های بومی و همچنین آثار نمایشی ارزش‌مدار استوار باشد به‌ویژه نمایش‌هایی که ارزش‌های اجتماعی و دینی را مورد طرح و تأکید قرار می‌دهند که البته اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی در همه رشته‌های هنری به‌ویژه در رشته تئاتر به این امر توجه ویژه داشتند.

وی افزود: برگزاری جشنواره تئاتر استانی در سال‌های گذشته به نحوی بود که هنرمندان در فضایی صمیمی گرد هم جمع شدند و مسائل مختلف حوزه‌ خود را مورد بررسی قرار دادند، این قبیل گردهمایی‌ها به هم‌افزایی و تعامل بیشتر میان هنرمندان منجر می‌شود و انتظار می‌رود مشابه چنین برنامه‌هایی نیز در سایر حوزه‌های هنری نظیر موسیقی، هنرهای تجسمی و ... برگزار شود.

میلانی تاکید کرد: این گردهمایی‌ها می‌تواند در ارتقای هنر تئاتر و آسیب‌شناسی این حوزه بری رفع کمبودها و کاستی‌ها کمک کند.

بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی از دهم تا سیزده مردادماه جاری در تبریز برگزار می‌شود.


نوشته شده در   شنبه 11 مرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode