ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 23 ارديبهشت 1389     |     کد : 7573

قهوه ، خوب يا بد؟

مدت‌هاست كه قهوه به عنوان يك نوشيدني محبوب جاي خودش را در ميان مردم كشورهاي مختلف پيدا كرده و شايد در برخي خانواده‌ها نوشيدني اول محسوب شود. اما بحث درباره فوايد يا مضرات مصرف قهوه يكي از مسائل هميشگي بوده و هست...

مدت‌هاست كه قهوه به عنوان يك نوشيدني محبوب جاي خودش را در ميان مردم كشورهاي مختلف پيدا كرده و شايد در برخي خانواده‌ها نوشيدني اول محسوب شود. اما بحث درباره فوايد يا مضرات مصرف قهوه يكي از مسائل هميشگي بوده و هست.
معمولا هم اخباري متفاوت و گاه متناقض در اين مورد منتشر مي‌شود كه شايد نتوان به آنها چندان اعتماد كرد. ساليان سال است كه قهوه براي ايجاد مشكلاتي نظير بيماري‌هاي قلبي و سرطان مقصر شناخته شده است. اما تحقيقات جديد نشان مي‌دهد قهوه به‌اين شدت هم مضر و مخرب نيست. پس حتما شما هم با خود خواهيد گفت مصرف قهوه بالاخره خوب است يا بد؟
شايد بهترين جواب براي بيشتر افراد اين است كه فوايد قهوه بر مضرات آن برتري دارد.
مطالعات اخير هيچ دليل علمي‌اي ميان مصرف قهوه و بروز بيماري‌هاي قلبي يا سرطان نشان نمي‌دهد، اما اين همه تفاوت ميان تحقيقات مختلف ناشي از چيست؟
تحقيقات سال‌هاي دور، اغلب روي رفتارهاي مخاطره‌آميزي مانند سيگار كشيدن و عدم تحرك فيزيكي كه معمولا در ميان افرادي كه زياد قهوه مصرف مي‌كنند، تمركز داشت و اغلب خطرات ناشي از آنها به پاي قهوه نوشته مي‌شد.
اما محققان با در‌نظر گرفتن احتمالات و فاكتورهاي ديگر، تحقيقات جديدي ارائه كرده‌اند كه نتايج ديگري دربر داشته است البته اين تحقيقات نيز وجود برخي عوامل خطرزا را تاييد كرده‌اند. به عنوان مثال مصرف بيش از حد قهوه تصفيه نشده با افزايش جزيي كلسترول خون ارتباط دارد.
همچنين در تحقيقي ديگر مشخص شد مصرف روزانه 2 فنجان قهوه يا بيشتر، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را ميان افرادي كه از نظر ژنتيكي شكستن و تجزيه كافئين در بدنشان به آهستگي صورت مي‌گيرد، افزايش مي‌دهد بنابراين سرعت تجزيه و سوخت و ساز قهوه در بدن است كه سلامت شما را تحت تاثير قرار خواهد داد.
برخي از تحقيقات جديد، نشان‌دهنده فوايد مصرف قهوه مانند محافظت در برابر بيماري پاركينسون،‌ سرطان كبد و ديابت نوع 2 است.
همچنين قهوه مقدار زيادي آنتي‌اكسيدان دارد كه از ديگر فوايد آن محسوب مي‌شود. اما اينها به معني ناديده گرفتن حرف هميشگي نيست: «مصرف همه چيز در حد تعادل».
علي‌رغم اين‌كه مصرف قهوه چندان هم براي سلامت مضر نيست، اما برخي نوشيدني‌ها مانند شير و آبميوه‌هاي طبيعي، مواد مغذي و با ارزشي دارند كه در قهوه يافت نمي‌شوند. پس نبايد با افراط در نوشيدن قهوه بدن را از اين نوع مواد محروم كنيم.
بعلاوه به ياد داشته باشيد كه مصرف قهوه همراه با شكر يا ساير افزودني‌ها، چربي و كالري رژيم غذايي شما را افزايش خواهد داد و اين موضوع مي‌تواند مشكلاتي براي سلامت شما ايجاد كند. در نهايت، مصرف زياد كافئين (در حدود 4 تا 7 فنجان قهوه در روز) باعث بروز مشكلاتي نظير بي‌قراري، اضطراب، نا آرامي و بي‌خوابي بخصوص در افراد حساس مي‌شود.
پس بهترين شعار همان است: «مصرف همه چيز در حد تعادل».

نيلوفر اسعدي بيگي
گروه سلامت


نوشته شده در   پنجشنبه 23 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode