ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 5 خرداد 1393     |     کد : 72757

حق ‌شرعی افراد هنگام طلاق محفوظ نمی‌ماند/ آسیب کمتر پس از طلاق با عملکرد اسلامی

یک کارشناس دینی خانواده با بیان اینکه حق ‌شرعی افراد در هنگام طلاق محفوظ نمی‌ماند و همین امر باعث ایجاد مشکلات بیشتر در هنگام طلاق می‌شود گفت: اگر عملکرد زوجین در هنگام طلاق مطابق با دستور اسلام باشد، آسیب کمتری افراد را پس از طلاق تهدید می‌کند.

یک کارشناس دینی خانواده با بیان اینکه حق ‌شرعی افراد در هنگام طلاق محفوظ نمی‌ماند و همین امر باعث ایجاد مشکلات بیشتر در هنگام طلاق می‌شود گفت: اگر عملکرد زوجین در هنگام طلاق مطابق با دستور اسلام باشد، آسیب کمتری افراد را پس از طلاق تهدید می‌کند.

معصومه خلیلی، کارشناس دینی خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌الملی قرآن(ایکنا)، به مشکلاتی که زوجین ایرانی در هنگام طلاق با آن مواجه می‌شوند و سبب می‌شود آسیب‌های این حلال منفور چند برابر شود اشاره و عنوان کرد: مسائل مادی در این بین بیشترین مشکلات را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی افراد در هنگام عقد به خاطر ناآگاهی از احکام دینی مهریه‌های بالا را تقبل می‌کنند و همین امر یک عامل برای ایجاد مشکل در هنگام جدایی و طلاق می‌شود، اظهار کرد: تعلقات به همسر در هنگام عقد، فرد را به تقبل مهریه بالا دچار می‌کند ولی گویا مردان اطلاع کافی از این امر ندارند که مهریه واجبی است که بر گردن وی نهاده شده است.

بی‌اطلاعی از احکام شرعی مایه دردسر هنگام طلاق

خلیلی ادامه داد: در همین راستا در هنگام جدایی و بروز مشکلات فرد تمایلی به اهدای مهریه ندارد و همین عدم پرداخت سبب ایجاد نفرت و کینه میان زوجین می‌شود، به نحوی که یا زن مهریه خود را از روی اجبار می‌بخشد و از همسر خود کینه به دل می‌گیرد و یا مرد برای پرداخت مهریه به زندان می‌افتد که در این صورت نیز مرد از همسر خود کینه بیشتری به دل می‌گیرد و بدین ترتیب تلخی و مشکلات طلاق چند برابر می‌شود.

درک نادرست از نفقه/ فراموشی یک حکم شرعی

این مشاور خانواده درک نادرست از نفقه را عامل دیگری در ایجاد مشکل در هنگام طلاق دانست و گفت: برخی آقایان تصور می‌کنند از سر لطف و مردانگی به همسر خود نفقه پرداخت می‌کنند، در صورتی که نفقه یک حکم شرعی است ولی آقایان مطلع نیستند که تا زمان تمکین باید به زن نفقه پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه حق ‌شرعی افراد در هنگام طلاق محفوظ نمی‌ماند و همین امر باعث ایجاد مشکلات بیشتر در هنگام طلاق می‌شود، گفت: در برخی موارد برآورده نشدن حقوق طرفین سبب عصبانیت می‌شود و آنان را به انتقام گیری می‌کشاند.

سفارش به زبان لین در عقد و طلاق

خلیلی با تأکید بر اینکه در هنگام طلاق نیز همچون عقد افراد سفارش به بکارگیری زبان لین شده‌اند اظهار کرد: تعالیم اسلام سفارش اکید بر این امر دارند که در هنگام طلاق زوجین از یکدیگر آبروبری نکنند و رازهای یکدیگر را فاش نکنند.

وی ادامه داد: اگر در سایه تفاهم نمی‌توان یک زندگی ساده را ادامه داد خداوند حکم طلاق را به عنوان یک راه نجات قرار داده است نه اینکه افراد با وجود طلاق و جدایی نیز خود عامل ایحاد مشکل در زندگی یکدیگر شوند.

ضرر مالی در هنگام طلاق وارد نکنیم

این کارشناس دینی خانواده از دیگر مواردی که زوجین باید در هنگام طلاق به آن توجه کنند را عدم وارد کردن ضرر مالی به یکدیگر دانست و تصریح کرد: سفارش قرآن در هنگام جدایی بکارگیری مؤدت و رحمت است و انتقام گیری جایز نیست.

خلیلی با بیان اینکه طلاق حلالی است که از سوی خداوند برای افراد وضع شده است و اگر به درستی اجرایی شود آسیب جدی برای افراد باقی نمی‌گذارد گفت: اگر علت طلاق هوای نفس باشد مطمئنا افراد را دچار مشکل می‌کند ولی اگر طلاق گرفتن ریشه در درک صحیح داشته باشد آسیب جدی بر جا نمی‌گذارد و افراد می‌توانند طبق گفته قرآن با مهربانی و رأفت از یکدیگر جدا شوند.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: مرد و زنی که با درک صحیح و تفاهم از یکدیگر جدا شده‌اند باید خود را برای یک زندگی مجدد خانوادگی آماده کنند نه اینکه این شکست عاملی برای تجرد آنان باشد.


نوشته شده در   دوشنبه 5 خرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode